بررسی مشخصات بی ‌ام و M5

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ‌ام و M5

اوایل سال ۲۰۲۱ مارکوس فلاش، مدیر بخش M خودروسازی بی ام و در اینستاگرام این شرکت از تولید و عرضه بی ام و M5 CS خبر داد. در این ویدیوی اینستاگرامی گوشه‌هایی از این خودرو جدید به نمایش در آمد و اعلام شد که اواخر ژانویه به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

بی ام و که در اوایل ماه ژانویه (اواسط بهمن) سال جاری، مدل‌های M3 و M4 را ارائه کرده بود، به صورت رسمی از بی ام و M5 CS رونمایی کرد.

مشخصات فنی بی ام و M5

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۴.۴ لیتر

نوع موتور

هشت سیلندر خورجینی/V8

تنفس موتور

دو توربوشارژر

حداکثر قدرت

۶۲۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۷۵۰ نیوتون.متر در ۱۸۰۰ تا ۵۹۵۰ دور در دقیقه

شتاب

۳.۴ ثانیه

حداکثر سرعت

۳۰۵ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۸

تعداد سوپاپ

۳۲

انتقال قدرت

۸ سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۱۱.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

سیستم تعلیق جلو

جناغی دوبل

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

سدان اسپرت سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی دو جداره هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۹۸۳ میلی‌متر

عرض

۱۹۰۳ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۶۹ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۹۸۲ میلی‌متر

وزن خالص

۱۸۲۵ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۶۸ لیتر

قطر رینگ

۲۰ اینچ

چرخ جلو و عقب

۳۵/۲۸۵ – ۳۵/۲۷۵

حجم صندوق عقب

۵۳۰ لیتر

تعداد سرنشین

۴ نفر

طراحی ظاهری بی ام و M5

طبق گفته‌های فلاش در این ویدیو، مدل رده‌بالای ام۵ سی‌اس از یک موتور وی۸ توربوشارژ دوقلو بهره می‌برد، ۶۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد، ۷۰ کیلوگرم از مدل قبلی سبک‌تر است. ام۵ سی‌اس (Competition Sport) بر اساس مدل ام۵ کامپتیشن ساخته شده. ام۵ کامپتیشن دارای ۶۱۷ اسب بخار قدرت است. پیش از تولید ام۵ سی‌اس، مدل‌های ام۲، ام۳ و ام۴ نیز دارای یک نسخه سی‌اس شده بودند.

هنوز اطلاعات کاملی از این مدل بی ام و منتشر نشده است و رونمایی کامل از این خودرو در اواخر ماه ژانویه انجام خواهد شد. با این حال، در این ویدیوی اینستاگرامی می‌بینیم که بی ‌ام ‌و ام۵ سی‌اس دارای جلوپنجره، رینگ‌ها و نشان برنزی است و همین طور چراغ‌های جلوی زرد رنگ LED DRL روی این خودرو نصب شده و جنس کاپوت ام۵ سی‌اس از فیبرکربن خواهد بود.

صندلی‌های فیبرکربن M5 جدید همان صندلی‌های مدل‌های ام۳ و ام۴ جدید است و برخلاف خودروهای سبک‌وزن، M5 CS می‌تواند چهار سرنشین را حمل کند. سی‌اس به ترمزهای سرامیکی کربنی با کالیبر قرمز مجهز خواهد شد و از لاستیک‌های پیرلی پی زیرو کورسا با عرض ۲۷۵ در جلو و ۲۸۵ در عقب برای رینگ‌های برنزی آن استفاده می‌شود.

بی‌ام‌و ام۵ سی‌اس دارای یک موتور ۴.۴ لیتری وی۸ توربوشارژ دوقلو خواهد بود و با استفاده از این پیشرانه، به قدرت ۶۲۶ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر دست پیدا می‌کند. این آمار، عنوان قدرتمندترین ام۵ را برای CS به ارمغان می‌آورد. ام۵ سی‌اس دارای سیستم چهار چرخ متحرک خواهد بود و از یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک استفاده خواهد کرد. با توجه به این مشخصات فنی، شتاب ۰ تا ۱۰۰ بی‌ام‌و M5 سی‌اس ۳.۴ ثانیه و حداکثر سرعت این خودرو ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت است.

اگرچه در این ویدیوی اینستاگرامی از سیستم اگزوز و سیستم تعلیق حرفی زده نشده، اما انتظار می‌رود که سیستم اگزوز و سیستم تعلیق با موتور و بدنه خودرو هماهنگ باشد.

بی ‌ام ‌و M5 کامپتیشین (مدل ۲۰۱۹) در طی ۲.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت است. با توجه به قیمت ۱۴۰ هزاری دلاری M5 کامپتیشین، احتمال دارد که قیمت مدل CS بیشتر از ۱۳۷ هزار دلار باشد.

امکانات و تجهیزات M5

سقف، کاپوت، قاب آینه‌های بغل و باله عقب از جنس CFRP ساخته شده‌اند و رینگ‌های ۲۰ اینچی M5 CS نیز از جنس آلیاژ سبک است. همان طور که قبلا دیده بودیم، صندلی‌های این خودرو از نوع نوربرگرینگ نوردشلایفه هستند. علاوه بر این‌ها، بی ام و M5 CS دارای شاسی محکم‌تر، ارتفاع کمتر و کمک فنرهای سفت‌تر است. لاستیک‌های پیرلی P Zero Corsa زیر این سدان لوکس دیده می‌شوند.

همراه با سیستم چهار چرخ متحرک، xDrive می‌تواند قدرت موتور را به محور عقب انتقال دهد. جلوپنجره ام۵ جدید هماهنگ با رینگ‌ها به رنگ طلایی برنزی ساخته شده، چراغ‌های L شکل جلو به رنگ زرد و کالیپرهای کربن سرامیکی ترمز نیز به رنگ قرمز است.

رنگ استاندارد بی ام و M5 CS خاکستری متالیک است اما می‌توان آن را با رنگ‌های سبز متالیک و طوسی متالیک نیز سفارش داد. نکته جالب توجه درباره اتومبیل جدید بی ام و این است که بر خلاف سایر سدان‌ها، فقط می‌تواند ۴ سرنشین را در خود جا دهد. تزئینات داخلی از جنس چرم سیاه مرینو با رگه‌های قرمز موجلو است و فرمان نیز از جنس آلکانتارا ساخته شده که نشان M در وسط آن به چشم می‌خورد. برای کار با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک هم می‌توان از دسته‌های فیبر کربن پشت فرمان استفاده کرد.

برای خرید بی ام و M5 CS باید ۱۴۲ هزار دلار پرداخت کرد که ۳۸۵۰۰ دلار از مدل M5 گران‌تر است.

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45