بررسی مشخصات فنی مرسدس بنز EQS مدل ۲۰۲۲

۱۷ آذر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی مرسدس بنز EQS مدل ۲۰۲۲

از بین همه ماشین‌های لوکس، مرسدس بنز کلاس S نماد زیبایی، رفاه و تکنولوژی است. اما بعد از چندین دهه تسلط بر بازار خودروهای لاکچری بزرگ، مرسدس بنز باید کار از صفر شروع کند، این بار بدون خودرو بنزینی و دیزلی. مرسدس بنز EQS اتومبیلی است که خودروساز آلمانی آن را با عنوان «کلاس S برقی» معرفی می‌کند. این سدان برقی در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه می‌شود و پشت سرش دیگر خودروهای برقی برند EQ مرسدس بنز شامل شاسی‌بلند EQS، سدان متوسط EQE و شاسی‌بلند EQE و همین طور EQB به دنیای خودرو عرضه خواهند شد.

مزایا و معایب

+ بُرد بالا با یک بار شارژ

+ طراحی داخلی لوکس و کاربردی

+ صندوق بزرگ

+ سواری عالی

– لمسی بودن کنترل‌ها

مشخصات فنی

مرسدس بنز EQS در دو مدل 450+ و 580 4MATIC تولید و عرضه می‌شود و بعدها مدل AMG نیز به جمع آنها اضافه خواهد شد.

مرسدس بنز EQS 450+ یک موتور برقی در محور عقب دارد و در ۵.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مشتریانی که خودرو قوی‌تر و سریع‌تری می‌خواهند می‌توانند مدل 580 4MATIC را سفارش دهند که ۰ تا ۱۰۰ را در ۴.۱ ثانیه پر می‌کند و به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز است.

اما قوی‌ترین و سریع‌ترین مدل این خودرو برقی، مرسدس بنز EQS AMG با قدرت ۶۴۹ اسب بخار و شتاب ۳.۴ ثانیه است.

مشخصات کلی

نوع موتور

تک موتور برقی

دو موتور برقی

ظرفیت باتری ۱۰۸ کیلووات ساعت
قدرت

۳۲۹ اسب بخار

۵۱۶ اسب بخار

گشتاور ۵۶۸ نیوتن.متر

۸۵۵ نیوتن.متر

گیربکس اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل عقب

دو دیفرانسیل

شتاب

۵.۹ ثانیه

۴.۱ ثانیه

سرعت ۲۰۹ کیلومتر در ساعت
بُرد خودرو

۷۸۵ کیلومتر

۶۷۶ کیلومتر

استاندارد آلایندگی یورو ۷
فرمان برقی
بدنه سدان لوکس
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۵۲۱۶ میلیمتر

۵۲۶۵ میلیمتر

عرض ۱۹۲۶ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۱۲ میلیمتر

۱۵۱۳ میلیمتر

فاصله محورها ۳۲۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۲۴۸۰ کیلوگرم

۲۶۵۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۶۲۳ لیتر
قطر رینگ

۲۰ اینچ

۲۱ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک دارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

طراحی ظاهری

نمای بخش جلویی مرسرس EQS

ظرافت به کار گرفته شده در طراحی خارجی این خودرو جدید به قدری هوشمندانه است که آن را از تمامی محصولاتی مرسدس بنز که تاکنون دیده‌ایم، متمایز می‌کند؛ گویی این کمپانی قصد دارد با زبان طراحی خود نشان دهد که این سدان بزرگ به گروه برقی EQ تعلق دارد.

یکی از نکات جالب توجه در طراحی ظاهری مرسدس بنز EQS 2022، معماری خاصی آن است که برعکس دیگر مدل‌ها، کاپوت کمی پایین و شیشه جلوتر از جایگاه همیشگی خود قرار گرفته است. با این حال شکل پنجره‌های پشتی و سقف EQS تا حد زیادی به GLE Coupe شباهت دارد.

در ادامه، کاپوت EQS به چرخ‌ها می‌رسد و آن‌ها در بر می‌گیرد. از طرفی کناره‌های کشیده‌ای که تا انتهای خودرو ادامه دارند، ظاهری استوار و قوی به این خودرو می‌بخشند. چین‌هایی که در دو طرف بدنه به چشم می‌خورند، زیبایی ظاهری را دو چندان کرده و در عین جذابیت «ظاهر لوکس و اصیل» این مرسدس بنز را حفظ می‌کنند.

در بخش جلویی پنل براقی وجود دارد که به نماد ستاره سه پَر این کمپانی مزین است. شاید اگر EQS مانند محصولات قدیمی‌تر بود، این پنل را به راحتی «گریل» می‌نامیدیم، اما این خودرو هیچ وجه مشترکی با خواهر و برادرها و دیگر رقبای خود ندارد.

سه LED که در چراغ‌های جلویی دیده می‌شوند، یادآور اعضای خانواده S این کمپانی هستند. یک رشته ظریف و نازک LED بین دو چراغ جلو وجود دارد که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. به گفته خودروساز، در طراحی مارپیچی چراغ‌های عقبی از لامپ‌های معمولی الهام گرفته شده است.

شاید در نگاه اول، EQS مشتریان را به یاد کرایسلر کنکورد ۲۰۰۱ اندازد، اما ظاهر عضلانی‌، ابعاد و درهای بدون قاب این مرسدس، آن را از هر خودرو دیگری متمایز می‌کند.

مرسدس بنز EQS برای بازار آمریکا و اروپا با ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و مدل‌های آمریکایی بزرگ‌تر از نسخه‌های اروپایی است.

طراحی داخلی

نمای کابین EQS

از آنجایی که طراحی این پرچمدار جدید با خودروهای مجهز به موتور درون‌سوز متفاوت بوده و روی پلتفرمی مخصوص سوار شده است، کابین EQS فضای دلبازی دارد، تا حدی که احتمالا به یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن در چشم خریداران بدل خواهد شد. علاوه بر فضای جادار این سدان برقی، همه صندلی‌ها به گرم‌کن، سردکن و ماساژور مجهز هستند. همچنین فضای صندوق عقب مرسدس بنز EQS بزرگ است و ۶۲۳ لیتر ظرفیت دارد.

این فضا مجهز به MBUX هایپراسکرین، صفحه‌ای ۵۶ اینچی و متشکل از سه نمایشگر OLED است که توسط صفحه دیجیتال راننده و صفحه اطلاعات و سرگرمی لمسی ۱۷.۷ اینچی (که درست در بخش مرکزی تعبیه شده) همراهی می‌شود. برای مسافر کنار راننده نیز صفحه‌ای ۱۲.۳ اینچی در نظر گرفته شده که از دید راننده پنهان است، در نتیجه حواس او را هنگام رانندگی پرت نمی‌کند. نور پردازی داخل کابین به گونه‌ای است که گویی هایپراسکرین و دسته درها در فضا معلق هستند.

از آنجایی که حواس راننده باید همیشه به مسیر و جاده باشد، همراه او می‌تواند از طریق صفحه نمایش مقابل خود کنترل دما، سیستم گرمایشی و سرمایشی صندلی‌ها، پیام‌ها، نورپردازی داخل کابین و… را دست بگیرد و با استفاده از سیستم ناوبری راننده را در مسیر همراهی کند.

برای نرم‌افزار MBUX، سیستمی به نام لایه صفر یا همان zero layer در نظر گرفته شده که توسط آن، تمامی صفحه به نقشه‌ای یک‌دست تبدیل می‌شود. این خودرو هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند به راحتی با رفتار راننده آشنا شود. به طور مثال اگر راننده عادت دارد که پس از ترک محل کار با شخصی تماس بگیرد، MBUX به محض خارج شدن از پارکینگ به وی پیشنهاد می‌کند که به فرد مورد نظر زنگ بزند.

مرسدس بنز EQS؛ کلاس S برقی

بخش پشتی مرسدس بنز EQS

بیشتر از صد سال از تولید خودروهای بنزینی مرسدس بنز گذشته و حالا این خودروساز مسیر جدیدی را با اتومبیل‌های برقی شروع کرده است. طراحی ظاهری زیبا، کابین راحت و شیک و آپشن‌های کامل ویژگی‌های مرسدس بنز EQS است. هرچند بعضی افراد ترجیح می‌دادند خودرو جدید برقی طراحی ظاهری معمولی‌تری داشته باشد.

تسلا مدل S سال‌ها پیش از EQS تولید و عرضه شده و رقیب چندان جدی برای آلمانی‌ها به حساب نمی‌آید. البته در آینده باید شاهد نبرد مرسدس بنز EQS با بی ام و i7 باشیم، اما در حال حاضر رقیب اصلی سدان برقی بنز، لوسید ایر است که همان ویژگی‌های EQS را دارد.

قیمت قطعی مرسدس بنز EQS اعلام نشده اما خرید ماشین لوکس برقی احتمالا ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار دلار برای مشتریان آب می‌خورد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان – میلاد قزللو