بررسی مشخصات فنی زامیاد تیوان

۲۵ مهر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی زامیاد تیوان

شرکت خودروسازی سایپا قرار است یک شاسی بلند آفرودی جدید تحت عنوان تیوان را در شرکت زیر مجموعه خود یعنی زامیاد به تولید برساند. شهریورماه ۹۷ بود که شاسی بلند جدید شرکت سایپا با روکش‌های استتاری در خیابان‌های تهران برای اولین بار دیده شد اما کسی به طور دقیق نمی‌دانست که با چه خودرویی طرف است. به هر حال به دلیل آنکه پوشش استتاری این خودرو چندان هم شدید نبود، خیلی زود ماهیت اصلی شاسی بلند شرکت سایپا برای کارشناسان روشن شد.

زامیاد تیوان در اصل فودای لندفورت (Foday Landfort) است که توسط شرکت «گوانگدونگ اتومبیل» در کشور چین به تولید می‌رسد. تاریخچه شرکت فودای به حوالی سال ۱۹۸۸ بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون بیشتر در زمینه تولید خودروهای شاسی بلند، پیکاپ و قطعات اتومبیل فعالیت می‌کند. به هر حال سابقه نسبتا طولانی این شرکت ما را امیدوار می‌سازد که محصولات آن نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند. فودای لندفورت که قرار است با نام زامیاد تیوان و به گفته مسئولان شرکت سایپا با درصد داخلی سازی نسبتا بالا روانه بازار کشور شود تا به این ترتیب اولین شاسی بلند آفرود تولید داخل لقب بگیرد.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری شاسی بلند جدید سایپا

زامیاد تیوان یا همان لندفورت از لحاظ ظاهری المان‌هایی متناسب با شمایل کراس اوورهای مدرن چینی ارائه نمی‌دهد اما به عنوان یک شاسی بلند آفرود از چهره قابل قبول و ظاهری هدفمند بهره می‌برد. این شاسی بلند تمام‌عیار چینی همچون برخی شاسی بلندهای معروف دنیا به ویژه انواع ژاپنی از لحاظ طراحی بدنه چندان پیچیده ظاهر نشده و بیشتر سعی دارد تا هیبت خود را بر ذهن بیننده غالب نماید. جلو پنجره کروم رنگ با نوارهای درونی نسبتا ضخیم به حالت مایل که حالتی یک تکه با چراغ‌ها ایجاد کرده‌اند، نمای تقریبا منحصربه‌فردی برای چهره این شاسی بلند چینی پدید آورده‌اند. طرح سپر، مجرای هواکش و قاب‌های مه شکن نیز فرمی متناسب و قابل قبول را برای نیمه پایینی سپر جلو رقم زده‌اند. در نمای بغل فریم کشیده پنجره‌ها را مشاهده می‌کنیم که نوارهای کروم رنگ اضلاع زیرین و انتهایی آن را مزین کرده و جلوه‌ای لوکس‌تر ‌به نمای بغل زامیاد تیوان بخشیده‌اند. سبک طراحی و چینش اجزا اصلی نمای عقب از هماهنگی کمتری با سایر بخش‌ها برخوردار است و شاید در نگاه اول کمی زشت به نظر برسد؛ به ویژه چین‌خوردگی روی درب عقب و قسمت بالای پلاک، حالتی نسبتا نافرم و نازیبا برای این بخش پدید آورده است. به جز این مورد، طراحی سایر بخش‌ها از لحاظ بصری مشکل چندانی نداشته و قابل قبول هستند.

در مجموع باید گفت که نمای ظاهری زامیاد تیوان گرچه در مقایسه با محصولات روز چینی چندان نوین و مدرن نیست اما در بازار کم تنوع ایران، به ویژه در میان تولیدات داخلی می‌تواند محصولی زیبا و شایسته قلمداد شود.

طراحی فضای داخلی

طراحی داخلی زامیاد تیوان به نسبت زیبا و مقبول است اما قلم طراحان چندان حول محور خلاقیت نچرخیده و نمایی تقریبا متعارف را برای فضای کابین به ویژه در بخش داشبورد پدید آورده است. در اینجا سعی شده با استفاده از پنل‌های آلومینیوم رنگ در قسمت دور دریچه‌های تهویه و کنسول میانی، ظاهری قابل قبول برای داشبورد ایجاد شود. همچنین دو نوار پهن به رنگ مشکی براق از دو انتهای داشبورد با حالتی خمیده و قوس‌دار به دو طرف پنل تعویض دنده تداوم یافته و موجب باکیفیت‌تر جلوه کردن کابین شده است.

در برخی از مدل‌های لندفورت یک ساعت آنالوگ به سبک خودروهای لوکس در قسمت میانی داشبورد خودنمایی می‌کند و البته حضور آن در این خودرو که چندان لوکس هم نیست، ضرورتی ندارد. غربیلک فرمان طراحی ساده اما خوش‌دست دارد در ناحیه پشت آن نیز از فرم استوانه‌ای جهت طراحی پنل نشانگر دور موتور و سرعت استفاده شده و یک نمایشگر کوچک دیجیتال نیز وظیفه نمایش سایر اطلاعات را بر عهده دارد.

پلاستیک خشک اکثر بخش‌های داشبورد و رودری‌ها را به خود اختصاص داده که البته از لحاظ کیفیت چندان مرغوب به نظر نمی‌رسد اما به هر حال می‌تواند برای این سطح از خودروهای چینی مورد قبول واقع شود. فودای لندفورت در قالب مدل‌های ۵ و ۷ نفره در کشور سازنده عرضه شده که ظاهرا نسخه ۷ نفره آن از سوی سایپا در قالب مدل تیوان به بازار کشور ارائه شود. ردیف‌های اول و دوم از لحاظ محدودیت فضا مشکل چندانی ندارند اما ردیف سوم طبق معمول فضای کمتری از دو ردیف دیگر در اختیار قرار خواهد داد.

آپشن‌های رفاه ایمنی

گرچه فودای لندفورت در کشور چین خودرویی پُر آپشن به حساب نمی‌آید اما هنوز معلوم نیست که شرکت سایپا قرار است چه سطحی از امکانات را برای این خودرو در نظر بگیرد. به هر صورت در حال حاضر می‌توان وجود آپشن‌های زیر در زامیاد تیوان را محتمل‌تر از سایر موارد دانست: سانروف برقی، ۴ عدد کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، مه شکن‌های هر دو انتها، آینه‌های تاشونده برقی به همراه گرمکن، رینگ‌های ۱۷ اینچی، صندلی چهار حالته دستی سرنشین جلو، صندلی برقی راننده (به صورت سفارشی) و یا ۶ حالته دستی، دیفرانسیل لغزش محدود در مدل دو دیف، سیستم صوتی با ۸ عدد اسپیکر، بلوتوث و سی دی پلیر، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین عقب، سامانه ناوبری و رهیاب.

 

نمای عقب شاسی بلند جدید سایپا

موتور و گیربکس زامیاد تیوان

شرکت فودای یک پیشرانه ۱.9 لیتری دیزلی توربوشارژ و دو پیشرانه بنزینی را تحت لیسانس شرکت میتسوبیشی برای لندفورت در نظر گرفته است. موتور بنزینی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی توانایی استخراج ۱۳۴ اسب بخار به همراه ۲۰۰ نیوتن متر را دارد. از طرف دیگر نسخه توربوشارژ بنزینی که گفته شده همین موتور روی زامیاد تیوان نصب خواهد شد، دارای حجم ۲ لیتر بوده و ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز ۲۸۰ نیوتن متر اعلام شده است. گیربکس ۶ سرعته دستی و یا اتوماتیک نیز برای لندفورت در نظر گرفته شده که احتمالا هر دو مورد از سوی شرکت سایپا به بازار کشور عرضه شود. میانگین مصرف سوخت پیشرانه توربو شارژ بنزینی زامیاد تیوان حدود ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و باک سوخت آن نیز ۷۲ لیتر گنجایش خواهد داشت. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۵۰ کیلوگرمی معادل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

سخن پایانی

در حال حاضر زمان عرضه دقیق زامیاد تیوان از سوی شرکت سایپا اعلام نشده است اما به نظر می‌رسد اواخر سال ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ زمان مناسبی برای عرضه این شاسی بلند آفرودی به بازار کشور باشد. همچنین نوسانات شدید قیمت‌ها مانع از ارزیابی بهای این محصول می‌شود اما می‌توان حدود قیمت آن را از طریق ارزیابی بهای محصولات رقیب موجود در بازار کشور نظیر هایما اس ۷ یا بی وای دی اس ۷ ارزیابی کرد. هر چند که احتمالا قیمت تیوان نسبت به خودروهای یاد شده اندکی پایین‌تر در نظر گرفته شود تا مشتریان با رغبت بیشتر به سوی این محصول درشت جثه جلب شوند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور