بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ تورس ۲۰۲۲

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ تورس ۲۰۲۲

خودروساز کره‌ای سانگ یانگ در ایران، شهرت خود را مدیون عرضه سه محصول چرمن، کوراندو و موسو از سوی یکی از خودروسازان کشور، یعنی شرکت خودروسازی مرتب (مرتب خودرو) است. با وجود درگیری‌ها و مشکلات مالی شدید این خودروساز قدیمی کره‌ای، این برند پرآوازه که از اولین خودروسازان کره‌ جنوبی به شمار می‌آید، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

محصول جدیدی که این خودروساز رونمایی کرده، شاسی بلندی با نام تورس (Torres) است که اسمش از کوه‌های یکی از پارک‌های ملی شیلی (Torre de Paine) الهام گرفته شده. سانگ یانگ تورس از نظر ابعاد بین کوراندو و رکستون قرار می‌گیرد. نورا موتور پارس در سال ۱۴۰۲ این خودرو را وارد کشور می‌کند و در دسترس مشتریان داخلی قرار می‌دهد. از آنجا که نام سانگ یانگ به KG Mobility تغییر پیدا کرده، به احتمال زیاد تورس نیز با برند جدید عرضه خواهد شد.

مزایا و معایب

+ نوین و منطبق بر استانداردهای روز

+ طراحی آینده‌نگرانه

+ سبک طراحی به‌روز شده

+ بی شباهت به محصولات رایج برند

+ قابلیت آفرود

طراحی نه چندان جذاب

ترکیبی از چند المان طراحی خودروهای مشهور

مشخصات فنی

شرکت سانگ یانگ در سال‌های اخیر با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بوده است. این خودروساز قدیمی که کار خود را از جنگ جهانی دوم با مونتاژ محصولات نظامی آمریکایی در کره جنوبی آغاز کرده، بارها با پیشنهاد فروش به برندهای دیگر مواجه شده است. هرچند در سال‌های اخیر سانگ یانگ به بازار کشورهای اروپایی نیز دست یافته، اما این موضوع برای پذیرش برند در بزرگ‌ترین بازارهای جهان و در حضور برندهای خودروساز مطرح جهانی مقبول مشتریان واقع نشده.

در نتیجه سانگ یانگ برای کسب محبوبیت و حفظ ارزش و سهم بازار خود به سختی دست و پا می‌زند و تورس نیز جدید‌ترین تیری محسوب می‌شود که این خودروساز کره‌ای از چله رها کرده است.

تورس قرار است همانند سایر مدل‌های تولیدی برند، با تمرکز بر ویژگی‌های بیراهه‌نوردی، یک شاسی بلند آفرود پیشرفته، مدرن، اقتصادی و البته خانوادگی باشد. طرح ابتدایی تورس سال گذشته میلادی در قالب یک مدل مفهومی با نام J100 رونمایی شده بود اما سانگ یانگ تورس امروزی، نسخه واقعی‌ همان طرح است.

سانگ یانگ تورس با پیشرانه‌های مختلف و متنوع بنزینی، هیبریدی و برقی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد، اما نورا موتور برای عرضه در بازار ایران، نسخه بنزینی را انتخاب کرده است.

یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ زیر کاپوت تورس قرار گرفته که ۱۶۳ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن.متر خروجی دارد. گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها از طریق پدال شیفتر قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. جعبه دنده خودرو کره‌ای سه حالت Normal و Sport و Comfort دارد تا راننده بتواند نوع رانندگی را با مسیر و جاده هماهنگ کند.

همچنین سانگ یانگ مدل تورس را با ستاپ تمام برقی (Full EV) نیز در انتهای سال ۲۰۲۳ روانه بازار خواهد کرد که احتمالا با ستاپ فنی به کار رفته در نسخه E-Motion مدل کوراندو مشترک است.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۶۳ اسب بخار

گشتاور

۲۸۰ نیوتون.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

—–

سرعت

۱۹۱ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

—–

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور سایز متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۰۰ میلیمتر

عرض

۱۸۹۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۲۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۸۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۱۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۸۳۹ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

پدال شیفتر

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی خارجی

طراحی سانگ یانگ تورس

موضوع طراحی تورس احتمالا یکی از جنجالی‌ترین نکات پیرامون این خودرو خواهد بود. اگرچه این ماشین نوین هیچ ارتباط مستقیمی از دیدگاه طراحی با محصولات رایج سانگ سانگ ندارد، اما همچنان می‌توان در نمای خارجی خودرو المان‌هایی ظریف از سایر محصولات این برند را به چشم دید. نمای جلو با داشتن شکاف‌های عمودی شباهت بسیار زیادی به سبک طراحی محصولات برند جیپ دارد. در عین حال ادغام چراغ‌های روشنایی در روز با چراغ‌های اصلی در این زاویه، به نوعی تداعی‌کننده نسخه مدرنی از مدل قدیمی‌ کوراندو است اما ترکیب کلی این نما، شباهت ظاهری بسیار زیادی به محصولات رنج روور، مخصوصا مدل ایووک دارد. از سوی دیگر اگر در دو گوشه زیر سپر و تضاد رنگی بخش میانی جلو پنجره و حالت X مانند آن دقیق شوید، می‌توانید شباهت قابل توجهی با کراس‌اوور سایز کوچک ام وی ام X33S موجود در بازار ایران پیدا کنید. نمای جانبی خودرو در بخش زوایای گلگیرها و برش شیشه‌های جانبی، شباهت قابل بسیار زیادی به تیوولی XLV (نسخه محور بلند کراس‌اوور تیوولی) دارد و بخش انتهایی خودرو نیز بی‌شباهت به طراحی کلی محصولات رنج روور نیست.

البته سعی نداریم سانگ یانگ را به کپی برداری از محصولات دیگر خودروسازان محکوم کنیم، اما بروز این شباهت‌ها در این خودرو نوظهور قابل توجه و جالب است.

طراحی داخلی

کابین سانگ یانگ تورس

نمای داخلی تورس با داشتن زوایای تیز و خطوط شکسته، از المان‌های بیرونی پیروی می‌کند اما شبیه به هیچ خودرو بخصوصی نیست. میانه‌روی در شیوه طراحی خودروسازان جهان و حتی چینی‌ها در سال‌های اخیر، به یک ترند جهانی بدل شده که تورس نیز از آن بی‌بهره نمانده‌ است. داشبرد خودرو بدون کوچک‌ترین تغییر، کاملا در راستای افق طراحی شده است که در برگیرنده تریم تزئیناتی آلومینیومی مات و دریچه‌‌های سیستم تهویه مطبوع است. نشانگرهای اصلی پشت فرمان نمایشگرها تمام دیجیتال هستند که در کنار نمایشگر مولتی مدیا تمام لمسی قرار گرفته در مرکز و در اتصال T شکل به کنسول میانی، جلوه‌ای مدرن و کاملا آینده‌نگر از این خودروساز قدیمی به نمایش می‌گذارد.

جذاب‌ترین جلوه داخلی تورس، ترکیب بسیار هوشمندانه و زیبای تریم داخلی دو رنگ با تریم تزئیناتی مشکی پیانویی براق است که نمای داخلی این خودرو را دگرگون می‌کند. استفاده از ترکیب رنگی در تریم داخلی خودروها (در کنار سیستم نورپردازی انتزاعی)، یکی از مهم‌ترین المان‌های زیباسازی در نمای داخلی خودروها است که در دو دهه اخیر، بار دیگر به صنعت خودروسازی جهان باز گشته است.

سانگ یانگ هنوز ابعاد و اندازه‌ دقیق تورس را به صورت رسمی منتشر نکرده است اما با داشتن ابعادی بزرگ‌تر از کوراندو جدید، جای تعجب ندارد که فضای حمل بار این خودرو در صورت خوابیدن صندلی‌های ردیف دوم، تا مرز ۱۶۶۲ لیتر قابل افزایش است.

قیمت سانگ یانگ تورس در بازار ایران

نمای عقب سانگ یانگ تورس

با وجود همه مشکلاتی که سانگ یانگ با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، ارائه خودرو جدید تورس به معنای گسترش سبد محصولات و امید به آینده است. این خودروساز کره‌ای در میان محجورترین خودروسازانی است که هنوز آن‌گونه که باید سهم خود را از بازار بزرگ اروپا کسب نکرده و امید دارد که مدل تورس بتواند جای پای این برند را در قاره سبز محکم‌تر و مشکلات اقتصادی آن را سبک‌تر کند.

نورا موتور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سانگ یانگ تورس را به خبرنگاران و کارشناسان ایرانی معرفی کرد تا بعد از انجام تست و دریافت مجوز، فروش شاسی بلند کره‌ای را در نیمه دوم سال جاری به مشتریان داخلی شروع کند. هنوز قیمتی برای عرضه تورس در ایران تعیین نشده، اما میانگین قیمت این خودرو در بازارهای جهانی حدود ۲۵ هزار دلار است و با توجه به تغییرات نرخ ارز، قابلیت آفرود و فهرست کامل آپشن‌ها، مشتریان داخلی باید انتظار قیمت پایه یکی دو میلیارد تومانی را داشته باشند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی