سانگ یانگ رکستون فانتزی شرقی از شاسی بلند آفرودی!

۱۴ مهر ۱۳۹۹ سانگ یانگ رکستون فانتزی شرقی از شاسی بلند آفرودی!

چند سالی است که خودرویی به نام سانگ یانگ رکستون پا به عرصه شاسی بلند های آفرودی گذاشته که رقیبی برای خود به جا نگذاشته است و شمای کلی یک آفرود واقعی را از هر لحاظی به نمایش گذاشته است. محصولی از اژدهای سرخ و یک فانتزی شرقی. سانتافه، سورنتو و تعدادی دیگر از شاسی بلندهای کشیده و قد بلند چند سالی هست که در ایران و دیگر بازارهای خودرو جهان جولان می‌دهند و چند سالی است که شانه شانه ابرخودروها جلو آمده‌اند و با غرور در بازار خودرو ایران و جهان مورد تمجید مخاطبان بوده و هستند. اما واقعا آفرود واقعی به چه خودرویی می‌گویند؟ آیا نمونه‌ای بی مثال برای چنین اسمی وجود دارد؟

درخشش در جاده

سانگ یانگ رکستون با چهره‌ای متفاوت از تمام آفرودهایی که تا به امروز دیده‌ایم جدا از تمام اقسام فنی و امکانات و طراحی داخلی‌اش، با طراحی ظاهری خود تعریفی متفاوت ارائه کرده است. این خودرو اولین بار در سال 2001 با بهره مندی از پلتفرم مرسدس بنز ام کلاس توسط سانگ یانگ کره به بازار خودرو جهان معرفی شد. فیس لیفت‌ها و یا به اصطلاح تغییراتی روی این ماشین در سال‌های متمادی انجام شد و در نهایت در سال 2017 میلادی با چهره‌ای متفاوت از آن چه که ما از یک آفرود انتظار داریم وارد بازار خودرو جهان شد.

پرچم دار سانگ یانگ

رکستون طوری طراحی شده که همه چیز کاملا شکیل به نظر بیاید و به حق که همین طور هم هست. سانگ یانگ رکستون به چشم یک آفرود بدنه‌ای کاملا عضلانی دارد و این چهره قدرتمند از همان جلو پنجره و چراغ‌های ریز بین و نافذ آن شروع می‌شود. انحناهای ایجاد شده که خطوط جدا شونده چراغ‌های جلو و کاپوت و جلو پنجره این خودرو را از هم جدا می‌کند همگی منحصر به فرد هستند و در واقع، امضای رکستون به حساب می‌آید. چراغ‌های کشیده با گوشه‌هایی به سمت بالا ابهت را به چهره این خودرو اضافه کرده است. لامپ‌های به کار رفته در قاب چراغ‌های جلو LED هستند و البته دی لایت و چراغ‌های راهنما جلو هم به مجموعه نور رسانی آن اضافه شده است. جلو پنجره نیز با طراحی ذوزنقه‌ای شکل با پره‌‌های موازی و رنگ مشکی متفات در جلو این خودرو خودنمایی می‌کند. دو طرف این اتومبیل و درب‌های آن با طرح مستطیلی شکل طراحی و ساخته شده‌اند. در نگاه اول، طرح مستطیلی شکل به نظر بسیاری از مخاطبان طراحی ساده و پیش پا افتاده‌ای به حساب می‌آید اما در این خودرو حتی از طرح مستطیل نیز آشنایی زدایی شده است و این شکل هندسی با قدرت ظاهر شده است. رینگ‌‎های کرومی 20 اینچی رکستون، این خودرو را به ارابه‌ای تبدیل کرده است که هر مانعی را زیر پا قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های برتری بخش این خودرو نسبت به سانتافه و سورنتو همین قد و قامت خودرو مورد بحث‌مان است. نمای عقب این خودرو البته نسبت جلو آن کمی ساده به نظر می‌آید اما با همان ظرافت جلو و دقت بالا طراحی شده است. اتفاقی که در زمان ایستادن در مقابل صندوق عقب این خودرو می‌افتد بسیار جالب است. نکته جالب این است که درب صندوق عقب این خودرو به طور خودکار باز می‌شود. البته برای باز شدن درب صندوق عقب به طور اتوماتیک باید کلید ریموت ماشین در جیب‌تان همراه‌تان باشد. البته این امکان وجود دارد که این سیستم را به صورت خاموش نگه دارید تا درب صندوق به طور خودکار باز نشود. درست در زیر صندوق عقب ، کف ماشین، تایر زاپاس قرار گرفته است و به طور بهینه از این قسمت استفاده شده است. حجم صندوق عقب سانگ یانگ رکستون نسبت به رقبایش مانند سانتافه و سورنتو جادارتر است.

طراحی ظاهری سانگ یانگ رکستون

سانگ یانگ رکستون با کابینی متفاوت

بهتر است در ادامه بحث‌مان، فضای داخلی خودرو را با همان صندوق عقب شروع کنیم. اگر صندلی‌های ردیف آخر این اتومبیل را بخوابانید، لیتر فضای صندوق عقب به 649 لیتر می‌رسد. کابین این اتومبیل بسیار ساده و در عین حال کارآمد طراحی شده است. نمی‌توان انتظار طراحی پر زرق و برق خودروهای کره‌ای را از این خودرو انتظار داشت اما مزیتی که حتی در عین سادگی باز هم باعث شده از رقبایش بالاتر بزند مواد پلاسیتکی است که در ساخت داشبورد و لو فرمان به کار رفته است که می‌توان گفت از این جهت سانگ یانگ سنگ تمام گذاشته است.

در قسمت کنسولی میانی شاهد استفاده از چرم و دوخت‌های بسیار ظریفی هستیم که با هوشمندی ویژه‌ای فضای پلاستیکی یکدست را روح بخشیدند. این ظریف کاری‌ها شمال حال روکش‌های داخلی درب‌های خودرو نیز می‌شوند و با همان دقت در دوخت صندلی‌ها هم بافت‌ها زیبا به چشم می‌خورد. داشبورد سانگ یانگ رکستون یک قاب مستطیلی شکل دارد که از جنس چوب است و نمای بسیار جالبی را به خودرو داده است. حتی پوشش اطراف دسته دنده هم طرح چوب است. بیش از هر چیری باید به این نکته اشاره کرد که طراحی داخلی این خودرو بسیاری از شاخصه‌های آفرودرهای کلاسیک را دارد.

طراحی داخلی سانگ یانگ رکستون

رفاه در سانگ یانگ رکستون

امکانات سانگ یانگ رکستون دست کمی از دقت در طراحی خارجی و داخلی این خودرو ندارد. صندلی‌های این خودرو هم گرم کن دارند و هم سرد کن. یکی دیگر از امکانات جذاب این خودرو این است که صندلی‌های جلو حافظه دارند؛ به این معنی که می‌توان با تنظیم کردن صندلی‌ها مطابق با ارگونومی بدن‌مان، فرم تنظیم شده را در حافظه صندلی ذخیره کنیم. صفحه نمایش این خودرو Touch  است و به محض لمس کردن صفحه آن که در قسمت کنسول میانی قرار گرفته است، می‌توانید نمای 360 درجه خودرو در آن ببینید؛ در این صفحه نمایش، خودرو شما از نمای بالا به نمایش در می‌آید و شما با حرکت انگشت روی تصویر می‌توانید از نماهای مختلف به صورت زنده اطراف خودرو را ببینید. رکستون یک سانروف ساده هم دارد که به صورت دستی می‌توان از آن استفاده کرد. شاید این سوال برای‌تان مطرح شود که چرا سانروف خودروهای آفرود پاناروما نیستند و به صورت تمام شیشه‌ای طراحی نمی‌شوند؟ در جواب به این سوال باید گفت که سقف‌های پاناروما برای اتومبیل‌های آفرود که امکان چپ شدن را دارند بسیار خطرناک است و سقف‌های تمام شیشه‌ای و پاناروما می‌تواند در زمان واژگون شدن خودرو برای سرنشینان حکم مرگ داشته باشد. صندلی‌های عقب این خودرو بسیار زیاد است و دو خروجی تهویه مطبوع هم دارد. ردیف سوم این خودرو به این گونه است که باید صندلی ردیف دوم را تا کنید تا به صندلی‌های عقب دسترسی پیدا کنید. صندلی‌های عقب بیش‌تر برای سوار شدن کودکان بسیار جذاب است.

نمای عقب سانگ یانگ رکستون

مشخصات فنی رکستون

در بازار خودرو جهان دو نمونه از سانگ یانگ رکستون وجود دارد که با دو موتور مختلف تولید شده‌اند. یکی از آن‌ها موتور دیزلی 2.2 لیتری دارد و گیربکس 7 سرعته بنز نصب شده است. و در نوع دوم که در بازار خودرو ایران عرضه می‌شوند دارای موتور 2 لیتری توربو بنزینی هستند که البته گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسن روی آن نصب است. این اتومبیل می‌تواند حداکثر 222 اسب بخارو 352 نیوتون متر گشتاور تولید کند که البته برای رسیدن به این میزان گشتاور نیازی به رسیدن به حداکثر سرعت ندارید و تنها در دور موتور 1300 دور به این قدرت از گشتاور دست پیدا می‌کنید که نشانه‌ای از قدرت این خودرو است. فرمان این اتومبیل به صورت برقی طراحی شده است که برای راننده قدرت مانور نرمی را به همراه دارد. شتاب 0 تا 100 این خودرو در 9.98 ثانیه انجام می‌شود و شتاب 0 تا 60 آن در 4.30 ثانیه. شاسی این اتومبیل به صورت نردبانی است و اتاق این اتومبیل از شاسی جدا است. این نمونه از شاسی را تنها می‌توان در اتومبیل‌هایی مانند تویوتا لندکروزر دید. موادی که در ساخت شاسی این سانگ یانگ رکستون استفاده شده است از جنس استیل سخت است که تقریبا در بسیاری از آفرودها از این مواد استفاده نشده است. با چنین شاسی پر قدرتی می توان از رکستون انتظار داشت تا 3.5 تن بار را بکسل کند. البته از چنین ماشینی با این قدرت باید انتظار مصرف سوخت زیادی نسبت به هم ردیفانش داشته باشد.

 

نام نویسنده: احسان والیان