بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ E-Motion ۲۰۲۲

۱۳ دی ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی سانگ یانگ E-Motion ۲۰۲۲

برند خودروسازی سانگ‌یانگ کره جنوبی، یکی از مظلوم‌ترین کمپانی‌های سازنده خودرو در این کشور است که در طول سال‌های فعالیت، پستی و بلندی‌های بسیاری دید تا نام خود را در بازار جهان قرن بیست و یکم نیز حفظ کند. این خودروساز کره‌ای با داشتن تخصص در تولید انواع خودرو شاسی بلند از سال ۱۹۵۴، در حقیقت تخصص خود را از مونتاژ شاسی بلندهای نظامی برند جیپ آمریکا در جنگ جهانی دوم به دست آورد.

درست همانند برند‌های دیگری چون تویوتا، نیسان و ماهیندرا، تولید جیپ برای سانگ‌یانگ منجر به کسب تجربه در زمینه طراحی و تولید شاسی بلند و در نهایت بدل شدن به یک برند شاسی بلندساز امروزی شد. جدیدترین اقدام سانگ‌یانگ در همکاری با BYD کشور چین، تمرکز بر تولید خودروهای برقی است که نسخه الکتریکی کوراندو با نام E-Motion، یکی از آن‌ها است.

مزایا و معایب

+ تمرکز بر بازار آینده خودروهای الکتریکی

+ طراحی آینده گرایانه

+ سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی قابل توجه

– برد الکتریکی متوسط

– قیمت مشابه با رقبای اروپایی

مشخصات فنی

نسخه تمام الکتریکی کوراندو E-Motion تماما بر اساس پلتفرم کوراندو نسل چهارم (C300) بنا شده است که از سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی معرفی شده بود. این خودرو در همکاری با گروه خودروسازی BYD چین به اجرا درآمد، چراکه سانگ یانگ با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که به ورشکستگی آن منجر شده است و حالا به هر دری می‌زند تا خود را سرپا نگه‌ دارد.

برند BYD که یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان تمام الکتریکی جهان شناخته می‌شود، در همکاری با سانگ‌یانگ دست در ساختار کوراندو برده است تا از آن یک خودرو تمام الکتریکی بسازد، در حالی که این همکاری در آینده نزدیک، به طراحی و تولید پلتفرم انحصاری یک مدل الکتریکی خواهد انجامید. با این وجود باید تاکید کرد که مدل E-Motion کوراندو، اولین خودرو تمام الکتریکی تاریخ برند سانگ‌یانگ خواهد بود.

کوراندو E-Motion به پک باتری ۶۱.۵ کیلووات.ساعت ساخت زیرمجموعه LG Chem برند LG کره مجهز است که به گفته سانگ‌یانگ، پر شدن آن از ۲۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۳۳ دقیقه انجام می‌شود، اما شارژ کامل آن با برق استاندارد خانگی منازل (بدون استفاده از شارژرهای پرتوان مخصوص)، معادل ۱۱ ساعت طول می‌کشد. کوراندو E-Motion شاید از دیدگاه برد مفید نتواند محصولات تسلا را نشانه بگیرد اما قصد دارد تا در بازار اروپا با محصولات الکتریکی بهترین‌هایی چون فولکس واگن ID.4 سرشاخ شود. همچنین با وارد شدن نسخه آزمایشی این خودرو به بازار استرالیا، جای تردید ندارد که برند BYD چین تلاش می‌کند محصول مشترک جدید خود را در تمامی بازارهای فعال خود تزریق کند.

مشخصات کلی

نوع موتور

الکتریکی
قدرت

۱۸۸ اسب بخار

گشتاور

۳۶۰ نیوتن.متر
گیربکس

تک سرعت

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

سرعت

برد مفید

۳۳۹ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۵۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع

۱۶۷۵ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۶۷۵ میلی‌متر
وزن خالص

۱۵۳۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

۵۵۱ لیتر

حجم باتری

۶۱.۵ کیلووات.ساعت
قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای جلوی سانگ یانگ e-motion

کوراندو E-Motion نامش را از ترکیب دو واژه انگلیسی Electric‌ به معنای برقی و Motion‌ به معنای حرکت می‌گیرد که اشاره به سیستم انتقال نیرو تمام الکتریکی آن دارد. از سوی دیگر، تلفظ واژه E-Motion همانند کلمه Emotion به معنای احساسات است که ترکیب جالبی را به وجود می‌آورد.

از دیدگاه نمای ظاهری، نسخه تمام الکتریک E-Motion کوراندو با نسخه بنزینی آن تفاوت چندانی ندارد. طراحی کلی خودرو بر اساس زبان طراحی چند سال اخیر سانگ‌یانگ انجام گرفته است که اولین بار با عرضه مدل جدید تیوولی در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد. ظاهر جعبه مانند خانواده جدید سانگ‌یانگ در کوراندو نسل چهارم نیز راه یافته است. ظاهر خودرو در نسخه الکتریکی طبیعتا اندکی متفاوت است. جلوپنجره خودرو کاملا پوشیده شده و زیر سپرها طراحی متفاوتی دارند. ریم‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، طراحی فضایی به خود گرفته و تریم کلی بدنه به منظور اشاره به ویژگی‌های الکتریکی خودرو، با تریم آبی رنگ تزئین شده است. به جز این تغییرات بصری محسوس، تغییر عمده‌ای در نمای خارجی کوراندو الکتریکی انجام نشده است.

طراحی داخلی

نمای کابین سانگ یانگ e-motion

نمای داخلی E-Motion تمایزی با نمونه غیر الکتریکی ندارد. در نتیجه از همان داشبرد جدید به کار گرفته شده در نسخه بنزینی بهره می‌گیرد که با حفظ المان تقارن، به شکلی گسترده از تریم مشکی پیانویی برای تزئین نمای داخلی بهره گرفته است. این نمای داخلی به هنگام استفاده از ویژگی نورپردازی انتزاعی یا در صورت عرضه در تریم داخلی دو رنگ، به مراتب جذاب‌تر و زیباتر از نمونه تک رنگ مشکی ایفای نقش خواهد کرد.

در این کوراندو نمایشگر پشت فرمان از نوع ۱۲.۳ اینچی تمام دیجیتال تنظیم‌پذیر است که تمامی ویژگی‌های مورد نیاز راننده نظیر کنترل سیستم مولتی مدیا و اطلاعات حیاطی خودرو و سیستم مسیریاب ماهواره‌ای را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که نمایشگر مولتی مدیا در مرکز داشبرد ابعادی تنها برابر با ۹.۰ اینچ دارد که با سبک طراحی بیشتر خودروهای تمام الکتریکی امروز جهان در تضاد است. شاید تنها المان متمایزکننده نمای داخلی E-Motion با نمونه استاندارد، استفاده از همان تریم تزئیناتی بسیار کوچک آبی رنگ روی فرمان خودرو باشد که در نمای خارجی هم به کار رفته است.

سخن نهایی

نمای پشتی سانگ یانگ e-motion

کوراندو E-Motion اولین خودرو تمام الکتریکی سانگ‌یانگ است که با همکاری BYD چین و با بهره‌گیری از تکنولوژی باتری‌های ساخت LG کره بر همان پلتفرم سابق کوراندو نسل چهارم ساخته شده است. مشتریان باید برای خرید خودرو در سه ماهه اول سال میلادی جدید باید قیمتی برابر ۳۶ هزار یورو در اروپا (اسپانیا و بریتانیا) بپردازد. این محصول کم کم راه خود را به بازارهای دیگر نظیر استرالیا باز خواهد کرد. تغییر اصلی اما بدون شک در ارائه محصول جدید با پلتفرم انحصاری ویژه یک خودرو برقی خواهد بود که با همکاری مستقیم میان سانگ‌یانگ و BYD در آینده حاصل خواهد شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی