خودروهای سدان ۳۰۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

۲ شهریور ۱۴۰۲ خودروهای سدان ۳۰۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۳)

خودروهای سدان یا صندوقدار به دلیل داشتن فضای کافی در صندوق عقب و همچنین ظرفیت ۵ نفر سرنشین، معمولا خودروهای خانوادگی به حساب می‌آیند و دارای قیمت مناسبی هستند. اگر ۳۰۰ میلیون تومان (۲۰ میلیون کمتر و یا بیشتر) داشته باشید، می‌توانید خودروهای سدان مناسبی را در بازار ایران پیدا کنید. این اتومبیل‌ها شامل خودروهای چینی و فرانسوی مونتاژ داخل و انواع سمند می‌شوند.

برلیانس H230 اتوماتیک

مدل ۱۳۹۹ – ۲۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H230 نسخه سدان H220 است که سال ۲۰۱۲ در چین روی خط تولید قرار گرفت و سال ۱۳۹۴ توسط سایپا در ایران عرضه شد و یک سال بعد خط تولید آن به پارس خودرو تحویل داده شد. این خودرو با گیربکس‌های اتوماتیک و دستی عرضه می‌شود و مدل اتومات آپشن‌های بیشتری از مدل دستی دارد، این آپشن‌ها شامل مه‌شکن جلو، سنسور عقب، سانروف برقی و سی دی پلیر می‌شود.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن ۱۴.۵ ثانیه است و خودرویی کُند به حساب می‌آید اما از نظر مصرف سوخت اقتصادی است و ۶.۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند. مزیت برلیانس H230 صندوق عقب بزرگ آن است که ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد و از این نظر کاملا مناسب خانواده‌ها است.

برلیانس H330 دنده‌ای

مدل ۱۳۹۹ – ۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

برلیانس H330 از سری H300 برلیانس و نسخه صندوقدار H320 است و از سال ۹۴ زیر پای مشتریان ایرانی قرار دارد. در آخرین به‌روزرسانی، با موتور ۱.۶۵ لیتری و جعبه‌دنده جدید عرضه می‌شود. استفاده از زنجیر تایم باعث شده تا رانندگان دیگر دغدغه‌ای درباره پاره شدن تسمه تایم نداشته باشند.

هر چند این خودرو بزرگ‌تر از سدان H230 است اما صندوق عقبش ۴۰ لیتر گنجایش کمتری دارد. برلیانس H330 هم‌کلاس خودروهایی مثل پژو و سمند است ولی طراحی به‌روزتر و کیفیت بهتری بهره می‌برد.

پژو پارس LX

مدل ۱۴۰۰ – ۲۷۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا شناخته می‌شد، در سال ۱۳۷۹ به دست خریداران ایرانی رسید. این خودرو شبیه به ۴۰۵ اما با چهره‌ای جدیدتر و با الهام از پژو ۴۰۶ طراحی و تولید شده است. موتور پارس همان موتور ۱.۸ لیتری است که روی ۴۰۵ GLX قرار دارد. LX یکی از مدل‌های پژو پارس یا پرشیا است که از سال ۱۳۹۰ و با موتور TU5 روانه بازار شده است.

پژو پارس LX از امکانات بیشتری مثل سنسور عقب، فرمان با روکش چرم و دکمه‌های کنترلی، سیستم تهویه اتومات و آینه بغل برقی نسبت به دیگر مدل‌های پارس برخوردار است. پژو پارس در مقایسه با دیگر سدان‌های ایران خودرو که صندوق عقب ۵۰۰ لیتری دارند، دارای فضای بار با گنجایش ۴۷۰ لیتر است.

جیلی GC6 اکسلنت

مدل ۱۳۹۸ – ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جیلی GC6 تیپ اکسلنت به مدت کوتاهی و از سال ۹۷ تا ۹۸ توسط خودروسازان بم مونتاژ و به بازار عرضه می‌شد. تیپ اکسلنت فیس لیفت تیپ الیت است و از نظر ظاهر، تجهیزات و فنی ارتقا پیدا کرده. سانروف و دوربین عقب از آپشن‌های جدید سدان جیلی است و گیربکس اتومات جدید آن را هم ژاپنی‌ها ساخته‌اند.

این سدان جمع و جور چینی ۶ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند و دارای دوربین عقب، دیلایت، سنسور عقب، چراغ بدرقه و نمایشگر لمسی ۸ اینچی است. جیلی GC6 با صندوق عقب ۴۶۸ لیتری، می‌تواند خودروی مناسبی برای سفرهای خانوادگی باشد.

جک جی ۴

مدل ۱۴۰۰ – ۳۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک J4 در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) به مشتریان چینی معرفی شد و سال ۱۳۹۷ به بازار ایران رسید. این خودرو سدان ارزان‌ترین محصول جک است و شباهت‌هایی به مدل J3 دارد. این خودرو به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و با مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر، جزو کم‌مصرف‌های بازار است.

رانندگان این خودرو دیگر نیازی نیز نگران پاره شدن تسمه تایم باشند، به دلیل اینکه از زنجیر تایم استفاده شده است. نکته مثبت دیگر درباره جک جی ۴، حجم عجیب و غریب صندوق عقب است که می‌توان ۵۵۰ لیتر بار را در آن جا داد.

دنا

مدل ۱۴۰۰ – ۲۹۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا در سال ۱۳۹۳ و یک دهه و نیم بعد از اولین خودرو ملی به مشتریان داخلی معرفی شد. این خودرو هم مثل بقیه خانواده سمند روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده اما طراحی بهتری از سمند و سورن دارد. این سدان ایران خودرو از موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری EF7 استفاده می‌کند و خودرو خانوادگی محسوب می‌شود.

نمایشگر ۷ اینچی، سنسور عقب، نویگیشن، سیستم تهویه اتومات، صندلی‌های برقی جلو و آینه بغل برقی از آپشن‌های دنا معمولی است. این خودرو ملی با صندوق عقب ۵۰۰ لیتری است، یکی از خودروهایی است که برای استفاده خانواده‌ها پیشنهاد می‌شود.

سمند LX EF7 دوگانه‌سوز

مدل ۱۴۰۰ – ۲۷۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند LX تیپ جدیدی از اولین خودروی ملی است که در سال ۱۳۸۳ و با هدف رفع کاستی‌ها و نواقص تیپ‌های قبلی به بازار آمد. در سال ۱۳۸۸، مدل دوگانه‌سوز این خودرو عرضه شد و دو سال بعد موتور بنزینی EF7 روی سمند LX قرار گرفت.

نکته مثبت درباره سمند LX این است که مدل مخزن گاز در کارخانه نصب می‌شود و استاندارد است. موتور دوگانه‌سوز این امکان را به صاحب ماشین می‌دهد تا پول کمتری خرج بنزین کند. اما در کنار این مزیت‌ها، نکته منفی سمند LX دوگانه‌سوز، کم شدن فضای صندوق عقب از ۵۰۰ لیتر به ۳۵۰ لیتر، به خاطر نصب مخزن گاز و همین طور کاهش قدرت و گشتاور موتور است.

سمند سورن پلاس

مدل ۱۴۰۰ – ۲۸۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند سورن پلاس، فیس لیفت جدیدی است که ایران خودرو از سورن ELX ارائه کرده و دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، جلوپنجره مشکی رنگ و باله روی صندوق عقب است. سمند سورن ELX تیپ و مدل جدیدی از سمند سورن بود که در سال ۱۳۹۰ به بازار آمد. در این تیپ موتور EF7 مثل بقیه محصولات ایران خودرو استفاده می‌شود و همین طور ترمزهای چهار چرخ به نوع دیسکی تغییر پیدا کرد.

پیشرانه سورن پلاس دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، سنسور عقب، فرمان با دکمه‌های کنترلی، سیستم تهویه اتومات و آینه بغل برقی گرم‌کن دارد. سورن پلاس هم مثل بقیه مدل‌های سمند خودرو خانوادگی حساب شده و دارای صندوق عقب با حجم ۵۰۰ لیتر است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو