نحوه پیشگیری از سرقت لوازم یدکی خودرو

۶ اسفند ۱۳۹۹ نحوه پیشگیری از سرقت لوازم یدکی خودرو

سرقت لوازم یدکی خودرو در چند سال گذشته بیشتر شده و بد نیست که مراقب برخی نکات باشیم تا با سرقت لوازم یدکی خودرو روبه‌رو نشویم.

شاید روزی اینطور تصور می‌شد که خودروهای خارجی به سختی مورد سرقت قرار می‌گیرند و تنها خودروهای داخلی با مشکل سرقت قطعات یا خود خودرو مواجه هستند. اما این مساله در چند سال گذشته نقض شده است. تفاوتی نمی‌کند دلیل آن چه باشد، از بالا رفتن قیمت قطعات یا ارز گرفته تا داغ شدن بازار فروش لوازم یدکی دست دوم. هرچه که هست، نتیجه آن بالا رفتن سرقت لوازم یدکی خودرو شده است.

خودرویتان را رها نکنید

در برخی موارد این سرقت انجام می‌شود و تا زمان فروش یا تعمیر خودرو متوجه آن نمی‌شوید. تجربه برخی خریداران یا فروشندگان خودرو از این مساله نشان می‌دهد که شگردهای بسیاری برای این کار وجود دارد. برخی افرادی که قصد فروش خودرویشان را دارند، با مراجعه به مراکز نامعتبر، ترغیب می‌شوند که برای کارشناسی، خودرویشان را به مدت چند ساعت در محل موردنظر گذاشته و در مقابل رسید تحویل بگیرند. گاهی بهانه افراد طرف معامله، تست یا کارشناسی خودرو است. گاهی هم مراکزی وجود دارند که خودرو مورد معامله را برای کارشناسی نگه می‌دارند.

اشتباه اول درست همینجاست که خودرویتان را در چنین مراکزی رها کنید. احتمال تعویض لوازم یدکی خودرو در چنین مواردی بسیار زیاد است. یعنی ممکن است در مدتی که خودرو آنجاست، قطعات سالم آن جدا شده و قطعات دیگری جایگزین شود. در واقع انگار یک خودروی اوراقی تحویل گرفته‌اید. در بسیاری مواقع این مساله تا زمان فروش یا تعمیر خودرو روشن نمی‌شود. این مساله تنها یکی از راه‌های سودجویی و دزدی لوازم یدکی خودروست.

مراقبت های لازم در تعمیرگاه را جدی بگیرید

یکی دیگر از مواردی که احتمال سرقت لوازم یدکی خودرو و جایگزینی لوازم بی‌کیفیت را بالا می‌برد، مراجعه به مراکز متفرقه و ناآشنا برای تعمیر خودروست. سعی کنید اگر نیاز دارید به تعمیرگاه مراجعه کنید، سراغی از تعمیرگاه‌های معتبر یا آشنا بگیرید. در غیر این صورت شاید بهتر باشد که در مدتی که خودرویتان تعمیر می‌شود، در محل حضور داشته و به کار آنها نظارت کنید.

بهتر است اگر خودروی صفر خریداری می‌کنید، تا زمانی که امکان استفاده از گارانتی را دارید، به مراکز معتبر خودروسازی مربوطه مراجعه کرده و از خدمات آنها استفاده کنید.

مراقب سایت های خرید و فروش خودرو باشید

شاید دام دیگری که برای مالکان خودرو پهن می‌شود، برخی آگهی‌های مربوط به سایت‌های خرید و فروش دست دوم باشد. با نگاهی ساده به سایت‌هایی مثل دیوار می‌توان دید که برخی لوازم یدکی خودرو در این سایت‌ها فروش می‌روند؛ لوازمی که در ساده‌ترین حالت مورد نیاز صاحب خودرو است و مشخص نیست به چه دلیلی به صورت تک‌فروشی در این سایت‌ها عرضه می‌شود. مثلا در یک آگهی، چراغ مزدا3 برای فروش عرضه شده است. در درجه اول مشخص نیست که فرد دارنده چراغ، واقعا مالک خودرو باشد. در مرحله بعد، حتی اگر مالک خودرو باشد، این احتمال وجود دارد که جنس بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت را به شما تحویل دهد و امکان پیگیری‌های بعدی را از شما سلب کند. در مجموع بهتر است با رعایت برخی نکات، احتمال وقوع سرقت لوازم یدکی خودرو کاهش دهید و تلاش کنید تا خرید لوازم یدکی را از مراکز شناخته شده و معتبر انجام دهید.

نویسنده: سپیده اشرفی