سفری به دور دنیا با سریال تلویزیونی تور بزرگ Grand Tour

۳ فروردین ۱۴۰۰ سفری به دور دنیا با سریال تلویزیونی تور بزرگ Grand Tour

ساخت برنامه‌های تلویزیونی جذاب همیشه کاری سهل و ممتنع بوده است. اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند با داشتن یک ایده جذاب می‌توان یک برنامه فوق‌العاده ساخت و میلیون‌ها میلیون بیننده را پای تلویزیون نشاند. خیلی‌ها در انجام این کار شکست می‌خورند و البته تعداد کمی موفق می‌شوند و تعداد بسیار کمتری می‌توانند به مدت چندین سال این موفقیت را ادامه دهند.

این روزها برنامه‌های خیلی زیادی درباره خودرو تولید نمی‌شوند و در حقیقت این کار کمی سخت است، اولا به دلیل اینکه افراد مسلط به حوزه خودرو که توانایی اجرا و برنامه‌سازی داشته باشند کم هستند و ثانیا خود حوزه خودرو هم با محدودیت‌هایی روبه‌رو است.

جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می افرادی هستند که توانسته‌اند با تولید برنامه Top Gear (در رسانه‌های فارسی با نام تخته گاز) و Grand Tour (با نام تور بزرگ در رسانه‌های فارسی) مخاطبان زیادی را جذب کنند و این موفقیت را برای چندین سال ادامه دهند.

معرفی تور بزرگ

سریال تلویزیونی تور بزرگ با اجرای جرمی کلارکسون، ریچارد هموند، جیمز می و تهیه‌کنندگی اندی ویلمن و برای پخش در سیستم آنلاین آمازون پرایم ویدیو تهیه می‌شود و اولین قسمت آن در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد. طرح این برنامه به دنبال قطع همکاری کلارکسون، هموند، می و ویلمن با برنامه تخته‌گاز شبکه بی‌بی‌سی ریخته شد و قرار بر این شد تا در طی مدت ۳ سال، در ۳۶ قسمت تولید شود.

سه فصل از تور بزرگ بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ تولید و پخش شده که بخش‌های زیادی از این برنامه مشابه سریال تخته‌گاز است، از جمله بررسی خودرو، رکورد خودروها در پیست برنامه، رقابت‌ها و مسابقات اتومبیلرانی، بخش‌های استودیویی و مهمانان ویژه.

هر هفته یک قسمت از تور بزرگ روی حساب مشترکان آمازون پرایم قرار می‌گرفت و فصل اول این سریال نیز برای مشترکان تلویزیون‌های سنتی پخش می‌شد. در پایان فصل سوم، سازندگان تصمیم گرفتند تا ساختار سریال را عوض کنند و در هر قسمت یک برنامه ویژه اجرا کنند.

تور بزرگ توانست بینندگانی را در ۱۹۵ کشور جهان جذب کند و جزو برنامه‌های محبوب مخاطبان قرار بگیرد و نقدهای مثبتی از کارشناسان سینما و تلویزیون دریافت کند. در ژوئیه ۲۰۱۹، اندی ویلمن، اعلام کرد که ساخت این سریال برای دو فصل دیگر تمدید شده است.

سریال grand tour

پشت صحنه سریال تور بزرگ Grand Tour

سه مجری تور بزرگ

سریال تور بزرگ هم مثل تخته‌گاز (Top Gear) با همکاری جرمی کلارکسون، ریچارد هموند و جیمز می ساخته شده است. این سه نفر ۱۳ سال (از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵) در کنار هم برنامه تخته‌گاز را اجرا کرده‌اند و حالا جدایی آنها امکان‌پذیر نیست. وفادارای آنها به هم به شکلی بود که بعد از قطع همکاری کلارکسون با بی‌بی‌سی، هموند و می نیز از برنامه تخته‌گاز کنار کشیدند.

جرمی کلارکسون

جرمی کلارکسون رهبر این گروه سه نفره است. او علاوه بر کار اجرا، در حوزه خودرو به روزنامه‌نگاری و نویسندگی نیز پرداخته است. کلارکسون در روزنامه‌های ساندی تایمز و سان، یک ستون هفتگی دارد و مطالبش را منتشر می‌کند.

ریچارد هموند

کوچک‌ترین عضو گروه، ریچارد هموند است، هم از نظر سنی و هم از نظر قد و قواره و همین کوچکی هم دستمایه شوخی‌های کلارکسون و می با او می‌شود. هموند مجری و نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی است و در سال ۲۰۱۶ و هم‌زمان با آغاز سریال تور بزرگ، سایت درایوترایب را نیز در زمینه خودرو راه‌اندازی کرد.

جیمز می

جیمز می، آخرین عضو گروه سه نفره تور بزرگ است که سابقه اجرا و روزنامه‌نگاری را در کارنامه کاری‌اش دارد. او برخلاف کلارکسون و هموند، دارای شخصیتی آرام‌تر است و این ویژگی باعث می‌شود تا توسط دو مجری دیگر دست انداخته شود.

 

سریال grand tour

مجری‌های تور بزرگ – به ترتیب از راست به چپ: جرمی کلارکسون، جیمز می، ریچارد هموند

بخش‌های مختلف تور بزرگ

سریال تلویزیونی Grand Tour برنامه‌ای نیست که در آن سه مجری روبه‌روی هم بنشینند و به صورت جدی و عصاقورت‌داده خودروها را نقد و بررسی کنند و اخبار خودرویی بخوانند و از رانندگی رانندگان فیلم پخش کنند.

تور بزرگ سریالی است که با ریتم و ضرباهنگ درست مخاطب را جذب می‌کند و بیننده را با داستان‌های مستندی از جهان خودرو همراه می‌کند. این برنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که بنا بر ریتم و موضوع برنامه کم و زیاد می‌شوند.

بخش استودیویی

بخش اصلی تور بزرگ در استودیو می‌گذرد. البته استودیویی که نه داخل یک ساختمان، بلکه داخل یک چادر بزرگ ساخته شد. در این بخش کلارکسون و هموند و می در جمع تماشاگران حاضر می‌شوند و با هم صحبت می‌کنند و در خلال صحبت‌هایشان بخش‌های مختلف برنامه به نمایش در می‌آید.

خیابان گفتگو (Conversation Street)

خیابان گفتگو اگرچه بخش مجزایی است اما در همان استودیو صورت می‌گیرد. در این بخش سه مجری دور یک میز می‌نشینند و اتفاقات دنیای خودرو را با زبانی طنز و شوخی مرور می‌کنند.

Celebrity Brain Crash

این بخش که به فارسی می‌توان «ترکاندن کله آدم‌های معروف» ترجمه کرد، فقط در فصل اول وجود داشت. در این آیتم، سه مجری در داخل استودیوی چادری منتظر مهمانانشان که آدم‌های معروفی مثل بازیگران و خوانندگان بودند، می‌نشستند اما به دلایلی این افراد هیچ وقت به استودیو نمی‌رسیدند و بلایی سرشان می‌آمد.

Celebrity Face Off

رودررویی ستاره‌ها نامی است که می‌توان برای این آیتم انتخاب کرد. این بخش از فصل دوم به تور بزرگ اضافه شد و به جای Celebrity Brain Crash قرار گرفت. در این آیتم دو ستاره در حوزه‌های مختلف ورزشی، سینمایی و موسیقی با هم در اتومبیلرانی رقابت می‌کنند.

سریال grand tour

قسمت سفر به مغولستان

بررسی خودروها

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تور بزرگ، بخش بررسی خودروهاست که گاهی ۲ – ۳ خودرو در این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. مجری‌های برنامه پشت فرمان خودروها قرار می‌گرفتند و در حین رانندگی نظراتشان را درباره این اتومبیل‌ها می‌گفتند. البته شکل و شمایل و نوع فیلمبرداری بیننده را ترغیب می‌کرد تا بررسی خودروها را با دقت نگاه کند.

رکورد خودروها در پیست برنامه

این آیتم قبلا در برنامه تخته‌گاز وجود داشت و به تور بزرگ اضافه شد. تهیه‌کنندگان یک پیست اختصاصی ساخته بودند و در هر برنامه زمان یک خودرو را در این پیست توسط یک راننده حرفه‌ای ثبت می‌کردند. ۳۹ خودرو در این زمان‌گیری شرکت داشتند و مک‌لارن سنا در رتبه اول قرار گرفت.

برنامه ویژه

یکی از جذاب‌ترین آیتم‌ها و یا در حقیقت قسمت‌های تور بزرگ، برنامه ویژه بود. برنامه‌هایی که کل زمان یک قسمت را به خود اختصاص می‌دادند و سفر سه مجری برنامه به کشورهای مختلف را به نمایش می‌گذاشت. از ساخت یک خودرو در مغولستان گرفته تا مسافرت از دریای سیاه در گرجستان به دریای خزر در جمهوری آذربایجان، از رانندگی با خودروهای بوگی در صحرای جنوب آفریقا گرفته تا از بین بردن فقر با استفاده خودرو.

این قسمت‌ها مثل یک فیلم سینمایی دارای آغاز و اوج و پایان هستند و با ساختاری داستانی تماشاگر را به سفری یک ساعته می‌برند.

سریال grand tour

تست و معرفی خودروها در سریال Grand Tour

خودروهای تور بزرگ

در طول ۳۸ قسمت پخش‌شده در ۳ فصل، ۴۱ خودرو توسط مجریان تور بزرگ مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

خودروهای بی ام و (M2، M4 GTS، i3، M5)، استون مارتین (ولکان، ونتیج)، آئودی S8 پلاس، پورشه 911 GTS RS، فورد (موستانگ GT، فوکوس RS، GT، سیه‌را RS کازوورث)، هوندا NSX، آلفا رومئو جولیا کوادروفولیو، فیات آبارث ۱۲۴ اسپایدر، لکسوس GS-F، فولکس واگن (گلف GTI، Up! GTI)، مرسدس AMG GTR، کیا استینگر GT، بوگاتی (شیرون، EB ۱۱۰ سوپر اسپرت)، مکلارن (720S، سنا)، ریپساو EV2، لامبورگینی (هوراکان پرفورمانته، اوروس، کانتچ LP5000)، جگوار (JX220، XE پروجکت ۸)، تسلا مدل ایکس، آلپاین A110، نیو EP9، آلپینا B5، شورلوت کوروت ZR-1، جیپ گرندچروکی ترک‌هاوک، کادیلاک CTS-V، سیتروئن C3 ایرکراس، فراری تستاروسا، لانچیا (دلتا فوتوریستا، استراتوس) در این سریال بررسی شده‌اند.

دور دنیا با تور بزرگ

همان طور که قبلا گفتیم، قرارداد ساخت سریال تور بزرگ (Grand Tour) برای دو فصل دیگر تمدید شده است و باید در آینده منتظر پخش فصل‌های چهارم و پنجم این سریال باشیم که با ساختار و قالبی متفاوت تولید می‌شود.

جف بیزوس، مدیر آمازون درباره تور بزرگ می‌گوید: «تور بزرگ برنامه بسیار گران‌قیمتی است و البته ارزشش را دارد و خود سازندگان هم این را می‌دانند.»

نویسنده: میلاد قزللو