بررسی تسلا مدل Y 2020T

۲۵ مرداد ۱۴۰۰ بررسی تسلا مدل Y 2020T

برند تسلا (Tesla) که همیشه طرفدارانش را با تصمیمات و محصولاتش غافلگیر می‌کند، این بار با مدل Y بازگشته است. این مدل که یک کراس‌اوور SUV لاکچری است، رقیب بسیار سرسختی برای مدل‌هایی همچون ب ام و X3 (BMW X3)، پورشه ماکان (Porsche Macan)، جگوار تمام الکتریکی I-Pace (Jaguar I-Pace) و مرسدس-بنز EQC (Mercedes-Benz EQC) محسوب می‌شود.

این خودرو همانند مدل ۳ (Model 3)، در نسخه‌های متفاوت با ویژگی‌های مختلف ارائه خواهد شد. این کراس‌اوور جمع و جور طراحی بسیار ساده‌ای چه در داخل و چه در ظاهر خودرو دارد. آنگونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، مدل Y با چهار پیشرانه مختلف ارائه خواهد شد که از شاخص‌ترین آن‌ها، می‌توان به  Long Range و  Performance اشاره کرد. این دو پیشرانه به قابلیت AWD مجهز خواهند بود.

سرعت مدل استثنایی Long Range در ۴.۴ ثانیه از ۰ به ۶۰ مایل بر ساعت می‌رسد. این زمان به اندازه ۰.۴ ثانیه نسبت مدل ۳ که یک سدان است، طولانی‌تر است. سرعت گرفتن با مدل Y بسیار هیجان انگیز و سرسام‌آور است. حتی به عقیده برخی‌ها، این مدل سریع‌ترین محصول تسلا و حتی سریع‌ترین شاسی بلند دنیا است، اما به نظر می‌رسد که راننده را آنطور که باید راضی نگه نمی‌دارد. شاسی بلندبودن آن باعث می‌شود که به اندازه مدل ۳ شتاب نگیرد و در نتیجه تجربه دلخواه و بسیار هیجان آور حاصل نشود. همچنین طبق گفته‌ها، رانندگی با آن خیلی هم نرم و روان نیست. گرچه لازم به ذکر است که این محصول بر روی پلتفرم مدل ۳ طراحی و ساخته شده است.

 

براساس گزارش‌ها، تفاوتی‌هایی بین عملکرد دو مدل Long Range و Performance وجود دارد. به طور مثال طیف قابلیت AWD مدل Long Rane برابر با 316 مایل بوده و به اندازه یک مایل از مدل Performance بیشتر است. اما در عوض، مدل Performance چرخ‌های 20 اینچی، سیستم تعلیق پایین‌تر و بیشینه سرعتی معدل با ۱۴۵ مایل بر ساعت دارد. همچنین گفته می‌شود که شتاب آن بیشتر بوده و مجهز به حالتی به نام Track Mode است.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا، تنها امتیازهای سوخت اقتصادی مربوط به مدل Performance را منتشر کرده است. آنطور که به نظر می‌رسد، امتیاز این ماشین تسلا در شهر ۱۲۹ MPGe، در بزرگراه ۱۱۲ MPGe و در مجموع ۱۲۱ MPGe است. همه امیدوار هستند که نسخه  Standard (نوع دیگری از پیشرانه این مدل) این محصول، امتیاز بیشتری کسب خواهد کرد.

طراحی مدل Y به زیبایی و درهایش مانند درهای مدل X (Model X) نیست، اما در کل می‌توان گفت که جذاب و چشم نواز است. دقیقا مانند سدان مدل ۳، طراحان تسلا تا حد ممکن از استفاده از دکمه در طراحی داخلی این محصول خودداری کرده‌اند.

صفحه سرگرمی مدل Y بزرگ بوده و دقیقا در وسط یک داشبورد بسیار ساده قرار گرفته است. بخش بسیار جذاب در طراحی این ماشین، سقف تمام شیشه آن بوده که برای جلوگیری از بیش از اندازه گرم شدن فضای داخل و آزار سرنشینان، به شدت دودی شده است. جالب است بدانید در سال ۲۰۲۱، نسخه جدیدی از این خودرو وارد بازار خواهد شد که یک ردیف صندلی به فضای داخلی آن اضافه می‌کند. البته که این ویژگی مبلغی برابر ۳ هزار دلار نیز به قیمت اصلی اضافه خواهد کرد.

 

تقریبا هرچیزی که فکرش را بکنید یا به آن نیاز داشته باشید، در صفحه سرگرمی نازک و طویل مدل Y که درست در مرکز بخش جلویی ماشین قرار دارد، تعبیه شده است. البته شاید برای برخی آسان نباشد که همه چیز (از سرعت سنج گرفته تا دماسنج) را بر روی این صفحه لمسی ببیندد. بنابراین احتمالا طول می‌کشد تا به آن عادت کنید. ویژگی‌های سرگرمی این خودرو دقیقا مانند مدل ۳ است و شامل اپلیکشین‌هایی مانند نتفلیکس، یوتیوب و هولو و بازی‌های کامپیوتری متنوع خواهد شد. این اپلیکیشن‌ها برای وقت کشی در زمان شارژ باتری در ایستگاه شارژ بسیار مناسب هستند. نکته جالب این است که در هنگام حرکت خودرو، استفاده از این گزینه‌ها و اپلیکیشن‌ها غیرممکن خواهد بود.

تا به امروز هیچ گزارشی از آزمون‌های تصادف و شرکت بیمه در خصوص این خودرو منتشر نشده است. اکثر محصولات تسلا به سیستم نیمه خودران مجهز هستند و پیش بینی می‌شود که این ویژگی به طور استاندارد یا حداقل بر روی مدل‌های Long Range و Performance وجود داشته باشد.

به گزارش خودرو45، هنوز اخبار خودرویی حول تولید سایبرتراک، غول خودروسازی تسلا می‌چرخد و بسیاری از منتقدان بر این باورند که ابتدا تسلا باید سایر محصولاتش را سر و سامان دهد، اما گویی این خودروساز جوان و پیشتاز قصد دارد مسیر تند موفقیتش در تولید خودروهای خاص را با سرعت هرچه تمام‌تر پیش رود؛ که البته طی یکسال اخیر پیشرفتش در صنعت خودروسازی به میزانی بوده که با ارزش‌ترین خودروساز جهان شد.

تسلا مدل Y در مارچ سال ۲۰۱۹رونمایی و تولید آن از ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شد.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان