سهمیه سوخت وانت بارها چه شد؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ سهمیه سوخت وانت بارها چه شد؟

سهمیه سوخت برخی خودروها چند سالی است که محل بحث و سخن‌های فراوان شده است. اما هیچ کدام از آنها به اندازه وانت بارها با خبرهای مختلف همراه نبوده است. به خصوص در سال جاری که چند بار خبرهای مختلفی از احتمال کاهش سهمیه این گروه از خودروها به میان آمد.

اول از همه شاید بد نباشد که قدری در این رابطه صحبت کنیم که چرا سهمیه وانت بارها اهمیت دارد و هر بار که خبر از احتمال کاهش سهمیه آنها می‌شود، چرا گروه زیادی پیگیر اخبار آن هستند. پرواضح است که وانت بارها به دلیل اینکه بخش مهمی از مسئولیت حمل و نقل میوه، کالاهای مختلف و سیستم خدماتی را به عهده دارند، برای بسیاری مهم هستند و هر تغییری در سهمیه آنها، می‌تواند قیمت اجناس مختلف را با افزایش روبرو کند.

به عنوان مثال، بخش مهمی از حمل و نقل در حوزه میوه و فروشندگان تره بار از طریق همین وانت‌ بارها صورت می‌گیرد و طبیعی است که اگر سهمیه آنها کم شود، بخشی از بنزین مورد نیاز را با قیمت‌های بالاتری تامین می‌کنند و همین مساله تاثیر خود را روی قیمت نهایی میوه و محصولات موجود در تره بار می‌گذارد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

اما ماجرای تغییر در سهمیه وانت بارها چه بود و از کجا آغاز شد؟ در ابتدای امسال و در یک دوره اعلام شد که قرار است سهمیه وانت بارها به مرور کاهش یابد. بر این اساس قرار بود که هر ماه حدود 15 تا 20 درصد از سهمیه بنزین این خودروها کاسته شود. طبق اعلام صورت گرفته، قرار بود وزارت کشور و سازمان راهداری به صورت همزمان، مساله پایش سوخت وانت بارها را در دستور کار قرار دهند. البته بخشی از این طرح، مشروط به ثبت‌نام این خودروها و امکان پایش آنها شده بود.

اما کمی بعد و در دوره دیگری که سهمیه وانت بارها کم شد، سخنگوی پالایش و پخش اعلام کرد علت کاهش سهمیه سوخت برخی وانت بارها این بوده که جزء خودروهای پرمصرف بودند که دوگانه سوز شدند و بخشی از سهمیه بنزین‌شان کاهش یافته است.

اما از طرفی هم این مساله بیان شده بود که از ابتدای اسفند امسال، سهمیه بنزین وانت بارها به دو صورت سهمیه لیتراژی و اعتباری انجام شود. البته این مساله تنها برای وانت بارهای بنزینی تک سوز بود. سهمیه وانت بارهای تک سوز عمومی هم به شیوه‌ای طراحی شده بود که هرچقدر فعالیت بیشتری داشته باشند، سهمیه بیشتری هم دریافت می‌کنند. قرار بود سهمیه سوخت وانت بارها به مرور کاهش یابد تا در نهایت سهمیه به صفر برسد و بر اساس پایش صورت گیرد.

تایید کاهش دوباره

اما به تازگی سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کاهش سهمیه وانت بارها را تایید کرده است. صحبت سخنگوی شرکت پخش در شرایطی بیان شده که پیش از این برخی پیامک‌های پراکنده به صاحبان وانت بارها ارسال شده و نسبت به کاهش سهمیه آنها اطلاع‌رسانی شده بود.

در حال حاضر سه نهاد متولی سهمیه وانت بارها وزارت صمت، وزارت راه و وزارت کشور هستند. اما آنطور که پیداست این سه دستگاه با وجود تلاش برای همگرایی و یکسان کردن تصمیمات، هنوز هم نتوانسته‌اند صاحبان وانت بارها را نسبت به دلیل این کاهش سهمیه توجیه کنند. کما اینکه هر بار دلایل مختلفی برای این کاهش سهمیه بیان می‌شود و در نهایت بخشی از همراهی وانت بارها برای اجرای طر‌ح‌های مهم، کنار گذاشته می‌شود.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو کارکرده