سه روش معامله خودرو

۵ خرداد ۱۴۰۱ سه روش معامله خودرو

سه راه وجود دارد که معمولا خریداران و فروشندگان خودرو از طریق آن اقدام به معامله می‌‌کنند. اما هر کدام از این راه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد.

طی سال‌های گذشته بخش زیادی از مردم، به خرید و فروش خودرو به چشم یک حوزه سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. به همین خاطر هم ترجیح می‌دهند به جای پس‌اندازهایی که شاید با نرخ تورم آب شود و به هیچ کارشان هم نیاید، به سمت خرید خودرو و فروش آن در زمان مناسب بروند.

معامله خودرو چه با هدف سرمایه‌گذاری و چه اهداف دیگر باشد، به هر حال به یک بازار پررونق تبدیل شده است. اما برای ورود به این بازار نیاز به یک شناخت درست و قدم‌های آگاهانه است تا بتوان از خطرات و مشکلات آن در امان ماند. در این مقاله قصد داریم سه روش معامله خودرو به همراه مزایا و معایب آن را با هم مورد بررسی قرار دهیم تا شناخت دقیق‌تری از شیوه‌های خرید و فروش خودرو داشته باشید.

روش اول: مراجعه حضوری

از جمله راه‌های اولیه برای خرید و فروش خودرو، مراجعه حضوری است. برای این کار، ابتدا باید خودروی مورد معامله کارشناسی دقیق شود. این کار در اتاق رنگ و با اطمینان از سلامت بدنه خودرو انجام می‌شود. در مرحله بعد، خریدار و فروشنده باید یک مبایعه‌نامه میان خود تنظیم کنند و زمان مشخصی برای مراجعه به مراکز تعویض پلاک بین خود قرار دهند.

در زمان مراجعه، پلاک خودروی مورد معامله فک می‌شود و دو طرف می‌توانند برای انجام مرحله نهایی معامله به نزدیک‌ترین دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. نکته دیگر این است که در زمان امضای سند نهایی باید تمامی ثمن معامله که همان وجه مورد توافق است تسویه شود.

اما مزایا و معایب این روش چیست؟ ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید که در این روش، ابتدا باید یک خریدار برای خودروی خود داشته باشید و با انجام کارشناسی روی خودرو، بر سر مبلغ توافق کنید و بعد، بقیه مراحل را انجام دهید. در حقیقت این روش، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای معامله خودروست اما نکته‌ای که در مورد آن وجود دارد، زمان‌بر بودن پروسه انجام آن است. نکته دیگر، الزام به حضور هر دو طرف خریدار و فروشنده در دفتر اسناد رسمی و تعویض پلاک است.

روش دوم: وکالت تعویض پلاک

روش دیگری که می‌توان برای معامله خودرو انتخاب کرد، انجام معامله با وکالت تعویض پلاک است. این روش معمولا برای مواقعی است که فروشنده توانایی مراجعه به مراکز تعویض پلاک را ندارد. در این صورت می‌توان با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر اسناد رسمی، وکالت تعویض پلاک به ثبت رساند و بعد از فک پلاک، نسبت به تنظیم سند قطعی اقدام کرد. البته برای امضای سند رسمی، فروشنده باید حضور داشته باشد و سند به امضای هر دو طرف برسد.

کل هزینه‌ای که برای این روش معامله انجام می‌شود، مربوط به ارائه وکالت‌نامه و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است. یعنی یک راه کم‌هزینه برای انجام معامله خودروست. اما نکته مهم، اعتماد به طرف مقابل است که باعث می‌شود روش فوق برای آنهایی راحت‌تر باشد که با طرف معامله خود آشنا هستند.

نکته دیگر در مورد این روش، مساله جرائم احتمالی و مسئولیت مالک خودروست. این نکته را در نظر داشته باشید که نیروی انتظامی بر اساس پلاک خودرو، اقدام به جریمه خودرو می‌کند و اگر خودروی شما به دلیل ارائه وکالت تعویض پلاک در دست فرد دیگری باشد، کلیه جرائم به نام شما ثبت می‌شود و باید نسبت به این مساله مراقب باشید.

روش سوم: وکالت فروش

اما روش دیگری که از طریق آن می‌توان نسبت به خرید یا فروش خودرو اقدام کرد، ارائه وکالت فروش به طرف مقابل است. برخی معتقدند که این روش، راحت‌ترین راه برای معامله است اما فراموش نکنید که قطعا گران‌ترین راه معامله است. روش کار به این صورت است که بعد از تایید سلامت خودرو، افراد نسبت به امضای مبایعه‌نامه بین خود اقدام کرده و سپس به نزدیک‌ترین دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند تا فروشنده یک وکالت فروش بلاعزل به خریدار بدهد. خریدار هم بعد از دریافت وکالت‌نامه می‌تواند همراه با مدارک لازم به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

بعد از اینکه پلاک خودرو تعویض شد، خریدار به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کند و سند قطعی را به نام خود به ثبت می‌رساند. بسیاری از سایت‌های فعال در زمینه خرید و فروش خودروی کارکرده، از طریق همین روش معامله می‌کنند.

چه مدارکی لازم داریم؟

به خاطر داشته باشید که از هر کدام از این روش‌ها که برای معامله خودروی خود استفاده می‌کنید، برخی مدارک به صورت اجباری برای معامله ضروری است و باید آنها را همراه داشته باشید. برگ سبز، برگ کمپانی، بیمه شخص ثالث، کارت خودرو، سوئیچ یدک، مفاصا حساب عوارض خودرو و تهران من و همچنین مفاصا حساب خلافی خودرو از جمله مدارک ضروری برای خرید و فروش خودروست. این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای انجام معامله باید نسبت به آن آگاه بود و به درستی اقدام کرد. این آگاهی باعث می‌شود از مشکلات احتمالی کار جلوگیری کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: سپیده اشرفی