سوبارو لگاسی، سامورایی تنها در سرزمین پارس!

۵ مرداد ۱۳۹۹ سوبارو لگاسی، سامورایی تنها در سرزمین پارس!

سوبارو لگاسی یک سدان میان‌ ساز بوده که از سال ۱۹۸۹ در لیست تولیدات شرکت خودروسازی ژاپنی سوبارو جای گرفته است. این محصول که در بازار استرالیا با نام لیبرتی نیز شناخته می‌شود، تاکنون در قالب هفت نسل روانه بازارهای بین‌المللی شده و نسل چهارم آن با مدل ۲۰۰۹ توسط شرکت سیف خودرو به صورت نسبتا محدود به دست مشتریان ایرانی رسیده است.

صنایع فوجی از سوبارو لگاسی در تاریخ می ۲۰۰۳ کمپانی بازطراحی و رونمایی کرد. این محصول در سال ۲۰۰۴ برای بازار آمریکای شمالی در دسترس مشتریان قرار گرفت. همچنین سوبارو لگاسی نسل چهارم جایزه خودرو برتر ژاپن را در سال ۲۰۰۴ به دست آورد. در مقاله پیش رو قصد داریم تا سوبارو لگاسی ۲۰۰۹ را از جنبه‌های مختلف همچون طراحی ظاهری، مشخصات فنی، آپشن ها و امکانات و وضعیت فروش مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به منظور کسب اطلاعات تکمیلی پیرامون این سدان میان سایز ژاپنی می‌توانید به ادامه مطلب توجه فرمایید.

طراحی ظاهری سوبارو لگاسی ۲۰۰۹

با توجه به آن که زمان آغاز طراحی سوبارو لگاسی نسل چهارم به اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی باز می‌گردد، بنابراین قطعا ظاهر این سدان میان سایز حتی در مدل ۲۰۰۹ نیز در قیاس با بسیاری از محصولات مدرن نظیر نسل‌های جدیدتر هیوندای سوناتا یا کیا اپتیما چندان امروزی جلوه نکرده و باید گفت که در اینجا با ظاهری نسبتا کلاسیک اما متین و تقریبا باوقار مواجه می‌شویم.

در نمای روبرو شاهد طراحی چراغ‌ها به سبک اصطلاحا چشم عقابی هستیم که در دو طرف یک جلوپنجره کشیده مزین به لوگو سوبارو قرار گرفته و چهره‌ای نسبتا جذاب و کلاسیک را برای این سدان ژاپنی پدید آورده است. طرح سپر جلو و المان‌های آن نظیر قاب‌های مه شکن و مجرای تهویه رادیاتور خنک‌کننده نیز دارای سبک طراحی هماهنگ اما غیر مدرن است که در مجموع باعث پدید آمدن چهره دلنشین مطابق با زبان‌های طراحی خودروهای دهه ۲۰۰۰ شده است ولی در مقایسه با حریفان‌ مدرن‌تر حرف چندانی برای گفتن ندارد. هرچند که انتقاد خاصی نیز بر آن وارد نیست. استفاده از خطوط حجمی روی درب کاپوت نیز موجب ورزشکارانه تر جلوه کردن چهره این جنگجوی ژاپنی شده است.

در نمای جانبی نیز وضعیت مشابهی حاکم بوده و همان سبک نسبتا جذاب سدان‌های اسپرت دهه ۲۰۰۰ را می‌توان در این قسمت هم مشاهده کرد. به استثنای نشستن گرد زمان بر چهره پروفیل جانبی خودرو، عیب خاصی نمی‌توان بر این بخش سوبارو لگاسی نهاد. در نمای عقب نخستین نکته‌ای که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، طراحی سه بعدی و برجسته سپر به همراه چراغ‌های کوچک در دو طرف درب صندوق است که نمایی نسبتا اسپرت اما کمی ناهماهنگ را پدید آورده‌اند. طرح سر اگزوزهای دوگانه نیز به خوبی موجب اسپرت‌تر به نظر رسیدن عقب خودرو شده است.

به طور کل طراحی ظاهری سوبارو لگاسی ۲۰۰۹ در زمان خود بسیار جذاب و زیبا صورت پذیرفته اما در قیاس با سدان‌های امروزی می‌توان گفت که این سبک طراحی نسبتا قدیمی به نظر می‌رسد. با این حال و با توجه به تنوع نه چندان زیاد بازار خودرو کشورمان به ویژه در میان سدان های وارداتی، قدمت طراحی سوبارو لگاسی چندان نیز آزاردهنده و قدیمی جلوه نمی‌کند.

 

طراحی ظاهری سوبارو لگاسی ۲۰۰۹

طراحی داخلی سوبارو لگاسی

نمای داخلی سوبارو لگاسی ۲۰۰۹ نیز همچون طرح بیرونی آن از جذابیت، وقار و دلنشینی خاصی سود می‌برد اما با این حال، قدمت این سبک طراحی در مقایسه با محصولات جدید به خوبی قابل رویت است. در کنسول میانی داشبورد با تعداد زیادی دکمه‌های مختلف طرف هستیم که شاید کار کردن با آنها حین رانندگی کمی گیج‌کننده بوده و موجب حواس‌پرتی راننده شود. فرم اسپرت غربیلک فرمان با نشان ستاره‌ای سوبارو نیز جلوه اسپرت خاصی به فضای داخلی این محصول بخشیده است.

متریال به خدمت گرفته شده در ساختار ادوات کابین کیفیت مناسبی داشته و به دلیل فاصله محوری ۲۷۵۰ میلیمتری، سرنشینان ردیف عقب از فضای پای نسبتا مناسب و قابل قبولی بهره‌مند هستند که موجبات راحتی بیشتر ایشان را فراهم آورده است. صندوق عقب این خودرو ژاپنی نیز فضایی معادل 322 لیتر را در اختیار اسباب و وسایل خانواده‌ها به ویژه در هنگام مسافرت قرار خواهد داد. در مجموع باید اذعان داشت که طراحی داخلی سوبارو لگاسی به صورت توامان جنبه‌های اسپرت و خانوادگی را با یکدیگر در هم آمیخته و جلوه‌ای نسبتا جذاب به همراه کابینی جادار را به کاربران خود ارائه می‌دهد که به ویژه برای مشتریان ایرانی می‌تواند رضایت بخش واقع شود.

طراحی داخلی سوبارو لگاسی

آپشن‌ها و امکانات سوبارو لگاسی

سوبارو لگاسی در بحث تجهیزات رفاهی ایمنی به تجهیزات زیر مجهز شده است‌: ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به سیستم‌های ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل کشش، ۶ عدد کیسه هوا راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای، کلید ضد سرقت، قفل مرکزی، فرمان هیدرولیک به همراه سیستم هوشمند از نوع حساس به سرعت، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به علاوه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا با قابلیت پخش انواع فرمت‌های تصویری و صوتی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، پشت سری فعال، آینه جانبی برقی مجهز به راهنما، ترمز دستی برقی، کروز کنترل هوشمند، دوربین دید عقب، سانروف با قابلیت تنظیم در ۴ حالت، تنظیم ارتفاع چراغ‌ها، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم خودکار نور چراغ‌ها .ناگفته نماند که سوبارو لگاسی موفق به کسب ۵ ستاره ‌ایمنی از موسسه یوروانکپ شده و امنیت بالایی را به سرنشینان خود ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی سوبارو لگاسی

این سدان خوش‌نام ژاپنی نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲۴۵۷ سی سی دریافت می‌کند. حداکثر قدرت این پیشرانه برابر با ۱۷۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه بوده و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز به ۲۳۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد که توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها قابل ارسال است. حداکثر سرعت سوبارو لگاسی ۲۰۰۹ چیزی در حدود ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد ۱۰۰ آن به رقم ۱۰ ثانیه می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این سدان ۱۵۷۳ کیلوگرمی نیز ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و حجم مخزن سوخت آن معادل ۷۰ لیتر خواهد بود.

نمای عقب سوبارو لگاسی

مزایا و معایب لگاسی

مواردی همچون عملکرد فنی مناسب پیشرانه، امکانات قابل قبول، سطح کیفی و دوام قطعات، طراحی ظاهری و داخلی نسبتا اسپرت در زمره نکات مثبت سوبارو لگاسی دسته‌بندی می‌شوند. از سوی دیگر عرضه محدود و خدمات پس از فروش ضعیف این محصول را نیز می‌توان به عنوان پاشنه آشیل آن در بازار ایران قلمداد کرد.

وضعیت فروش سوبارو لگاسی در بازار ایران

همان‌طور که اشاره شد سوبارو لگاسی به صورت بسیار محدود به دست مشتریان ایرانی رسیده است‌‌ همین عرضه محدود و عدم گستردگی کافی خدمات پس از فروش و لوازم یدکی سوبارو لگاسی در بازار ایران سبب شده تا مشتریان داخلی علی‌رغم کیفیت مناسب این محصول میل چندانی به خرید آن نداشته باشند و ترجیح دهند تا سدان‌های پرفروشی همچون کیا اپتیما و هیوندا سوناتا را در مقابل این سدان ژاپنی خریداری کنند‌‌. بنابراین به راحتی می‌توان عنوان داشت که وضعیت فروش سوبارو لگاسی در بازار ایران بسیار محدود و کم رونق بوده و مشتریان تمایل زیادی به خرید این سدان باکیفیت و اسپرت خانوادگی ژاپنی، علیرغم تمام شایستگی‌هایش از خود نشان نمی‌دهند.

 

نویسنده: حسین باباپور