معرفی سوپر اسپرت جدید بوگاتی

۱۵ آبان ۱۳۹۹ معرفی سوپر اسپرت جدید بوگاتی

مدت زمان زیادی است که بوگاتی این کمپانی قدرتمند، به پرچمدار خودروهای سوپراسپرت جهان تبدیل شده است. متاسفانه به علت اعمال محدودیت‌های داخلی و تحریم‌های بین‌المللی تعداد بسیار محدودی از محصولات بی نظیر این کمپانی به داخل کشور ما راه پیدا کرده‌اند.

برخلاف این روند اما بوگاتی در عرضه جهانی بسیار موفق عمل کرده و درست در اواخر ماه اکتبر این کمپانی فرانسوی به وعده خود جامع عمل پوشانده و از ابر خودرویی به نام Bolide (بولاید) رونمایی کرده است.

چند هفته قبل از رونمایی، در پیست پل ریکارد فرانسه، تصاویر جدیدی از تیم هایپرکار جدید بوگاتی منتشر شد البته خبرها حاکی از آن است که این محصول جدید فعلا به صورت آزمایشی عرضه می‌شود و ظاهر آن نسبت به تمامی محصولات این شرکت متفاوت است.

گفته می‌شد این خودرو متفاوت حاصل تلاش‌ها، بلندپروازی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسان بوگاتی است و تمرکز این مهندسان توسعه و راه اندازی محصولی جدید و خارق‌العاده بوده است.

این ابر خودرو که به آن لقب هیولای پیست هم داده شده است از مشخصات اعجاب‌انگیزی برخوردار است.

کمپانی بوگاتی مانند همیشه درصدد پیشرفت محصولات خود بوده است و این بار با عرضه بوگاتی بولاید و طراحی ظاهری متفاوت آن در تلاش است تا رکورد جدیدی در معرفی و عرضه خودرو ثبت کند. بوگاتی در طراحی و ساخت این مدل تنها از قطعات حیاتی و اساسی استفاده کرده و تا حدامکان از تجمل‌گرایی دوری کرده است تا بتواند جرم کلی خودرو را پایین نگه دارد. هدف از این طراحی سنجش عملکرد یک خودروی سبک وزن در کنار پیشرانه 8 لیتری W16 عنوان شده است. در این ابرخودرو، کاهش وزن و توانایی‌های فنی دو پارامتری است که به صورت ویژه هدف قرار گرفته شده است. هدف تولید خودرویی است که نه‌ تنها در مسیر مستقیم، بلکه در جاده‌های مارپیچ هم فراتر از حد انتظار ظاهر شود.

این هیولای مسابقه‌ای علاوه‌بر آنکه از ساختار ظاهری لوکس برخوردار است تمام نیرو و توان خود را نیز در جهت توسعه موتور و توانایی‌های فنی بکار برده است.

استفان وینکلمن مدیرعامل بوگاتی در تعبیری این خودرو را چنین توصیف کرده است:

بوگاتی Bolide فقط به چهار چرخ، موتور، گیربکس و فرمان مجهز است و تنها المان لوکس به کار رفته در آن دو عدد صندلی است.

مسئولان شرکت، بوگاتی بولاید را به عنوان تهاجمی‌ترین، سریع‌ترین، سبک‌ترین و خشن‌ترین خودروی تاریخ این شرکت معرفی کرده‌اند.

بوگاتی بولاید از پیشرانه ۱۶ سیلندر توربوشارژر بهره است. این پیشرانه قبل‌تر در مدل‌های شیرون و دیوو نیز استفاده شده است که البته در ابرخودروی بولاید با به روزرسانی‌های قابل‌توجهی مواجه شده است.

کمپانی سازنده بولاید مدعی است که این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر شتاب جانبی 2.8  G را دارد که یک عدد فوق‌العاده محسوب می‌شود.

به نقل از بوگاتی، دست‌پرورده جدید این کمپانی در زمان 3:07.1 یک دور پیست لمانز و در زمان 5:23.1 یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را طی می‌کند. این رکوردها البته حاصل شبیه‌سازی‌های پیشرفته کامپیوتری هستند و در عمل فعلا ثبت نشده‌اند. بد نیست بدانید سریع‌ترین رکورد ثبت شده در پیست نوربرگ‌رینگ با 5:19:545 متعلق به پورشه 919 Hybrid EVO است.

فعلا باید منتظر ماند تا عرضه این خودرو به بازار صورت پذیرد. به طور قطع با عرضه بولاید شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلفی به سراغ این محصول رفته تا راستی‌آزمایی کرده و صحت ادعاهای بوگاتی را بررسی کنند. این روند یک اتفاق یک روند معمول در صنعت خودروسازی است و جالب است که بدانید در اکثر مواقع نیز کمپانی‌های خودروسازی در خصوص محصولات خود بزرگ‌نمایی کرده‌اند.

بوگاتی در یکی از تیزرهای مربوط به Bolide مانور ویژه‌ای روی عدد 0.67 داده است. حال با احتساب قدرت تولیدی موتور و وزن خشک 1,240 کیلوگرمی این خودرو قدرتمند، مشخص شده که منظور از عدد مذکور نسبت وزن به قدرت این خودرو بوده است. این نسبت به‌طور محسوسی نزدیک به عدد اعلامی برای خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک است. همین موضوع به سادگی توضیح می‌دهد چرا این کانسپت عملکردی مشابه با خودروهای فرمول یک دارد.

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم تمامی این اعداد به صورت شبیه‌سازی توسط بوگاتی ثبت شده است و هنوز مشخص نیست که آیا در عمل نیز شاهد چنین ارقام شگفت‌انگیزی خواهیم بود یا خیر.

شتاب‌گیری صفر تا ۳۰۰ بولاید در ۷٫۳۷ ثانیه و صفر تا ۴۰۰ تنها در ۱۲٫۰۸ ثانیه انجام می شود که ارقامی قابل‌توجه است. بوگاتی مدعی است که به واسطه قوای محرکه قدرتمند و بدنه سبک این خودرو موفق شده در حالت شبیه‌سازی مسیر پیست نوربرگ رینگ را تنها در ۵ دقیقه و ۲۳٫۱ ثانیه طی کند.

طراحی داخلی سوپر اسپرت بوگاتی بولاید

بوگاتی Bolide طراحی بسیار مدرن و رادیکالی دارد و در آن به دو فاکتور وزن و ایرودینامیک توجه ویژه‌ای شده است. در تمام نقاط بدنه این هیولای فرانسوی ورودی و شکاف‌های حجیمی تعبیه شده تا ضمن خنک‌کاری موتور، جریان هوا به بهترین شکل ممکن مدیریت شده و در نهایت به کمک آیرودینامیک خودرو آید. این ورودی‌ها نقش فعالی در افزایش کارایی خودرو دارند و عملکرد آنها در سرعت‌های پایین و بالا کاملا متفاوت است.

در قسمت جلو، بوگاتی به سنت‌های خود پایبند بوده و همچنان از طراحی نعلی‌شکل جلوپنجره در طراحی این خودرو استفاده کرده است. البته در مقام مقایسه جلوپنجره این محصول نسبت به دیگر محصولات بوگاتی در ابعاد کوچک‌تری طراحی شده تا با ظاهر تهاجمی و اصلاحات آیرودینامیکی این خودرو هماهنگی بیشتری داشته باشد.

در قسمت عقب این هیولا بوگاتی شاهد طراحی X شکل چراغ‌ها هستیم. در مرکز  چراغ‌ها نیز ۴ خروجی بزرگ اگزوز قرار گرفته که نمای جذابی را خلق کرده است. این جای‌گیری در حالی است که در بالای چراغ‌ها و اگزوز یک اسپویلر بزرگ و در پایین آن‌ها یک دیفیوزر پهن با تیغه‌های بسیار بزرگ دیده می‌شود. کمپانی سازنده مدعی است که نحوی طراحی این هایپرکار به صورتی است که خودرو مذکور در سرعت‌های بالا محکم به زمین می‌چسبد.

نکته جالب طراحی خودرو در قسمت پشتی حذف گلگیر و نمایان بودن چرخ‌هاست. براین اساس به راحتی می‌توان چرخ‌های بزرگ و بسیار پهن بوگاتی بولاید را مشاهده کرد. تا به امروز پلتفرم بوگاتی شیرون در مدل‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و به طبع نیز در هر مدل تغییرات خاص خود را تجریه کرده است اما قطعا هیچ یک از این تغییرات مشابه تغییراتی بوگاتی بولاید نبوده است.

بوگاتی اعلام کرده است برای پایین نگه‌داشتن  Bolideاز پیچ‌ها و گره‌های تیتانیومی جهت اتصال پنل‌ها و اجزای مختلف استفاده شده است. البته که این تلاش برای ساخت خودرویی کم‌وزن همانند بولاید یکی از نقاط قوت آن در بین دیگر ماشین‌های مسابقه‌ای محسوب می‌شود.

علاوه براین، بسیاری از قطعات خودرو با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده و جنسی از آلیاژ تیتانیوم به کار رفته در صنعت هوافضا دارند. دیسک‌های سرامیکی و شاسی مونوکوک فیبرکربنی نیز به همین شیوه تولید شده‌اند.

هنوز مشخص نیست بوگاتی بولاید وارد فاز تولید خواهد شد یا خیر، اما با توجه به مشخصات و توانمندی‌های فوق‌العاده بالا، این ابرخودرو شانس آن را دارد که در صورت عرضه به پادشاه بزرگ پیست مسابقات تبدیل شود.

نمای عقب بوگاتی بولاید

قیمت بوگاتی بولاید چقدر است؟

بوگاتی هنوز اطلاعات کاملی از قیمت و زمان ساخت این محصول خود عرضه نکرده است. تصاویر منتشر شده از این محصول، احتمالا مربوط به نمونه پیش‌تولید (پروتوتایپ) یا نسخه مفهومی است و در مدل نهایی به طور قطع شاهد اعمال تغییراتی خواهیم بود که امید می‌رود چندان عمیق و اساسی نباشد.

گفته می‌شود بیش از هشت ماه زمان صرف پروژه بولید شده و برهمین اساس نیز عده‌ای معتقند که تولید این خودرو به‌عنوان یک محصول تجاری، قطعی است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی