سیستم محدود کننده سرعت خودرو چیست؟

۶ آبان ۱۳۹۹ سیستم محدود کننده سرعت خودرو چیست؟

سرعت در خودروهایی مانند بنز، ب ام و، فراری و … اهمیت بسیاری دارد. سرعت این خودروها به راحتی به ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد که موتور و طراحی منحصر به فرد آن را نشان می‌دهد. رسیدن به این حد از سرعت در خودرو مسئله‌ای نیست که مسئله‌ای نیست که به سادگی بتوان از کنار آن رد شد به همین سبب سازندگان این خودروها سیستمی به نام محدود کننده سرعت را در خودرو به کار برده‌اند تا بتواند سرعت خودرو را از حدی به بالا محدود کند. سیستم محدود کننده خودرو چیست و به چه دلیلی در خودروها به کار می‌رود؟

 

سیستم محدود کننده سرعت

یکی از مهمترین دلایل در نظر گرفتن Speed Limiter یا سیستم محدود کننده سرعت، امنیت راننده و سرنشینان خودرو است چرا که هرچه سرعت خودرو بالاتر می‌رود احتمال بروز حادثه نیز بیشتر می‌شود. شرکت‌های خودروسازی Speed Limiter را روی خودروها نصب می‌کنند تا خودروهای شهری قادر به استفاده از حداکثر توان و قدرت موتور نباشند.

سیستم محدود کننده سرعت خودرو چگونه کار می‌کند؟

این سیستم به کمک سنسورها سرعت خودرو را در هر لحظه اندازه‌گیری می‌کنند و اطلاعات آن را به ای سی یو یا کامپیوتر خودرو می‌فرستند. هنگامی که سرعت از حد مجاز مشخص شده برای سیستم بالاتر می‌رود، کامپیوتر خودرو میزان سوخت و اکسیژن وارد شده به موتور را محدود می‌کند و این سبب کاهش سرعت خودرو می‌شود.

دلایل استفاده از Speed Limiter یا محدود کننده سرعت

  • امنیت: استفاده از فناوری‌های جدیدی که سرعت خودرو را افزایش می‌دهد می‌تواند زیان‌هایی نیز داشته باشد. تصادفات یکی از دلایلی است که جان هزاران یا شاید میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. خودروسازان با به کار بردن فناوری‌های جدید در خودرو به فکر شیوه صحیح به کار بردن یا محدود کردن آن نیز هستند. سیستم محدود کننده سرعت یکی از فناروی‌هایی است که به رانندگان اجازه نمی‌دهد از تمام سرعت و توان موتور خودرو استفاده کنند تا امنیت راننده و سرنشینان خودرو و سایرین تامین شود.
  • محافظت از موتور خودرو: افزایش سرعت خودرو به معنای کار کشیدن شدید از آن است. هرچه فشار وارد شده به موتور خودرو بیشتر باشد عمر آن سریع کاهش میابد و در کوتاه مدت موتور خودرو توان و کارایی خود را از دست می‌دهد که این هزینه سنگینی را با خود به همراه دارد.
  • حفاظت از محیط زیست: هرچه سرعت خودور بیشتر شود، میزان آلایندگی‌های تولیدی آن نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مثال یک خودرو در حالت عادی زمان زیادی برای مصرف یک باک پر از بنزین نیاز دارد اما زمانی که از حداکثر سرعت استفاده می‌کند این زمان بسیار کم می‌شود.

 

  • محافظت از تایرهای خودرو: یکی از اعداد نوشته شده روی تایرها میزان سرعت مجازی را که لاستیک می‌تواند تحمل کند نوشته شده است. در صورتی که سرعت خودرو از حد مجاز آن بیشتر شود، میزان چرخش تایر بیشتر شده و احتمال ترکیدن آن وجود دارد که این اتفاق برای سرنشینان خودرو بسیار خطرناک است.

 

چرا از محدود کننده سرعت استفاده کنیم

اجباری شدن استفاده از محدود کننده سرعت در خودروها

انجمن ایمنی حمل و نقل اتحادیه اروپا طرحی را پیشنهاد داده که نصب سیستم محدود کننده سرعت در خودروها اجباری شود براساس این طرح باید یک دستیار هوشمند سرعت در خودروها نصب شود تا سرعت غیر مجاز رانندگان را محدود کند که این طرح تصویب شده و استفاده از دستیار هوشمند سرعت (ISA) درخودروها از سال ۲۰۲۲ اجباری می‌شود. این دستیار ابتدا به صورت یک دکمه روشن و خاموش روی خودروها نصب می‌شود تا زمینه پذیرش آن برای افراد فراهم شود سپس (ISA) رفته رفته پیشرفت خواهد کرد. انجمن ایمنی حمل و نقل اتحادیه اروپا گفته استفاده از این سیستم حجم تصادفات را ۳۰ درصد کاهش خواهد داد و جان ۲۵ هزار نفر در یک بازه ۱۵ ساله نجات می دهد. شرکت خودروسازی ولوو از امسال یعنی ۲۰۲۰ سرعت خودروهای خود را به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرد و مدیرعامل ولوو در این باره گفته بود که برای حفظ جان سرنشینان محدود کردن سرعت ارزش اجرایی شدن را دارد!

 

 

نویسنده: شقایق صفی خانی