سیون، نخستین خودروی الکتریکی خورشیدی دنیا

۲ بهمن ۱۳۹۹ سیون، نخستین خودروی الکتریکی خورشیدی دنیا

نمایشگاه CES یا همان Consumer Electronic Show هر سال از سال گذشته جذاب‌تر می‌شود. امسال نیز برندهای مختلفی ظاهر شدند و با ارائه محصولاتی متفاوت که هرگز توقع نداشتیم و حتی فکرش را هم نمی‌کردیم، ما را شگفت زده کردند. یکی از این برندها، کمپانی سونی (Sony) بود که با رونمایی از مدل اولیه ماشین‌ الکتریکی خود، یعنی Vision-S، هوش از سر همگان برد.

یکی دیگر از کمپانی‌هایی که در نمایشگاه CES 2021 گل کاشت و قوی ظاهر شد، برند سونو موتورز (Sono Motors) بود. این شرکت با معرفی سیون (Sion)، اولین خودروی الکتریکی خورشیدی دنیا، نمایشگاه را زیر و رو کرد. این نشان می‌دهد که در آینده، صنعت خودروسازی به نقاط بسیار جذاب و جالبی می‌رسد. از طرفی هم بیانگر این است که برندهای خودروسازی و کمپانی‌های تکنولوژی، در پی ارائه محصولاتی پاک و تکنولوژی‌های بهینه و در نتیجه کمک به داشتن محیط زیستی سالم‌تر هستند.

تاریخچه کوتاهی از سیون

نخستین خودرو خورشیدی

سیون نامی است که حدودا از چهار سال پیش، یعنی از سال ۲۰۱۷، جسته و گریخته به گوش می‌رسد. در سال ۲۰۱۸، گمانه زنی‌ها و اخبار درباره این خودرو قوت گرفت و قرار شد مدل اولیه آن در سال ۲۰۱۹ وارد مرحله تولید شود. اگر سیون در اواخر همین سال به خط تولید می‌رسید، تا اوایل سال ۲۰۲۰ تعداد محدودی از  آن وارد نمایشگاه‌ها و گالری‌های اتومبیل می‌شد. مراحل بعدی، تولید انبوه در پایان ۲۰۲۰ و ورود تعداد دستگاه‌های بیشتر به بازار در سال میلادی جاری بود که به لطف ویروس کرونا و بحران سلامت جهانی، هیچ کدام از این برنامه‌ها عملی نشد!

نیمه پر یا نیمه خالی؟ مسئله این است!

اگر بخواهیم نیمه خالی لیوان را ببینیم، باید بنشینیم و برای همه برنامه‌های لغو شدند، مدل‌هایی که قرار بود از راه برسند و نرسیدند، زانوی غم بغل بگیریم. اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، متوجه می‌شویم که این عقب افتادن برنامه‌ها، باعث شد سونی تغییرات سازنده ای را  بر روی سیون اعمال کند. حالا که از نسل دوم پروتوتایپ سیون در CES امسال پرده برداری شد؛ مشاهده می‌کنیم که شاید این تاخیر خیلی هم بد نبود. همچنین کمپانی سازنده اعلام کرد که نسل دوم مدل اولیه، بیشترین شباهت را به مدل نهایی بازار دارد. با این حال، سونی تصمیم دارد تا فرا رسیدن روز موعود، محصول خود را بیش از پیش بهبود بخشد.

ارائه اولین EV خورشیدی جهان، هدف مطلق سونو!

اولین EV خورشیدی جهان

اولین و آخرین هدف این کمپانی در حال حاضر این است که اولین محصول الکتریکی خورشیدی ارائه کرده و تنها خودروسازی باشد که از خزه به عنوان فیلتر هوا استفاده می‌کند. البته نمی‌توانیم درباره مورد اول چندان مطمئن باشیم، چرا که Aptera نیز به شدت در تکاپوی این است که اولین خودروی خورشیدی دنیا را وارد بازار کند.

خداحافظی با رنگ بدنه

بر خلاف دیگر خودروهای معمول که بدنه‌شان با رنگ پوشیده می‌شود، سلول‌های خورشیدی کوچکی تمام نقاط خارجی سیون، حتی پیچ و خم‌ها و برآمدگی‌ها را در بر می‌گیرند. درها، سقف، کاپوت، همه و همه از سلول‌های خورشیدی تشکیل شده‌اند.

به لطف این سلول‌ها، این ماشین قادر است در روزهای آفتابی تا ۳۴ کیلومتر را هم بپیماید. این میزان طیف برای رفت و آمدهای روزانه کافی به نظر می‌رسد. اما اگر از ماشین‌تان فقط برای گردش‌های درون شهری و سر کار رفتن استفاده می‌کنید، احتمالا نیروی خورشید به تنهایی برایتان کافی باشد.

قدرت پیشرانه الکتریکی

سیون اولین خودرو خورشیدی

برای طی کردن مسافت‌های طولانی‌تر می‌توانید از باتری استاندارد تعبیه شده در سیون استفاده کنید. تنها با یک بار شارژ کردن، این باتری تا ۲۵۵ کیلومتر شما را همراهی کند.

پیشرانه الکتریکی به کمپانی کانتینتال تعلق دارد. پیک قدرت این موتور الکتریکی ۱۵۰ کیلووات و قدرت پیوسته آن ۶ کیلووات است. در ضمن، گشتاوری برابر با ۱۷۵ نیوتون.متر تولید می‌کند. با بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ثانیه، حتما پیش خودتان می‌گویید که این خودرو آنقدر هم قوی نیست و بی دلیل جنجال به پا کرده است، اما فراموش نکنید که سیون اولین خودروی خورشیدی دنیاست و از سلول‌های خورشیدی هم نیرویی جداگانه دریافت می‌کند. پس تنها اعدام و ارقام اعتماد نکنید، چرا که سیون مرد عمل است!

دیگر تکنولوژی‌های سیون

اپلیکیشن مخصوصی برای این محصول در نظر گرفته شده و در حال حاضر در دست ساخت است. ورود به ماشین و کنترل‌ تنظیمات، همگی بدون کلید صورت می‌گیرد. سونو می‌گوید که رانندگی با این SEV به قدری جذاب و هیجان‌انگیز است که حیف می‌شود آن را بدون دوستان‌تان تجربه کرده و به تنهایی از آن لذت ببرید.

یکی دیگر از نکات بسیار جالبی که در داخل کابین به چشم می‌خورد، محفظه‌ای پر از خزه‌های سبز است که به یک جنگل مینیاتوری شباهت دارد. به علاوه جذابیت بصری، به لطف این محفظه و خزه‌های درون آن مطمئن خواهید بود که هوای ورودی به داخل کابین کاملا پاک و تصفیه شده است.

جونا کریستین، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی این کمپانی خودروسازی می‌گوید:

ما با جایگزین کردن رنگ بدنه با تکنولوژی خورشیدی، راهی برای ارائه محصولی پایدار و قدرتمند پیدا کردیم. تکنولوژی خورشیدی سونو موتورز از سلول‌های خورشیدی شیشه‌ای، بهیته‌تر، ارزان‌تر و سبک‌تر است. بی صبرانه در انتظار استفاده از این تکنولوژی انعطاف پذیر در موارد و زمینه‌های دیگر هستم. ما به طور مداوم در پی بهبود این تکنولوژی خواهیم و بی مشتاقانه در انتظار دستاوردهای جدیدمان نشسته ایم.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان