شش عامل نابودی خودرو به دست خودمان

۵ فروردین ۱۴۰۱ شش عامل نابودی خودرو به دست خودمان

بعضی از رانندگان و صاحبان خودرو فکر می‌کنند که نحوه رانندگی و نگهداری از خودرو روی طول عمر ماشین تاثیر چندانی ندارد و بیشتر به خاطر عواملی همچون گذشت زمان یا تصادف سنگین، وسایل نقلیه از رده خارج شده و به اصطلاح اسقاطی و اوراق می‌شوند.

باید بدانید که هم نحوه رانندگی و هم شرایط نگهداری از بدنه و موتور، گیربکس و دیگر بخش‌ها تأثیر زیادی بر طول عمر اتومبیل دارند؛ چرا که ممکن است تعمیرات فنی مخارج زیادی روی دست مالک بگذارد و هزینه آن به حدی برسد که دیگر تعمیر خودرو صرفه اقتصادی نداشته باشد و بعد از این مرحله، خودرو داغان را یا باید کنار خیابان ول کنید یا به دست اوراقچی‌ها بسپارید.

پس اگر می‌خواهید ماشینتان همیشه سر پا باشد و شاهد خرابی و نابودی آن نباشید، این کارها را انجام ندهید.

سوخت ناکافی

کف باک خودرو برعکس چیزی که تصور می‌کنید، اصلا تمیز نیست و ذرات مختلفی مثل زنگ آهن، سنگریزه‌های بسیار کوچک و… می‌تواند در آن وجود داشته باشد. بنابراین هنگامی‌ که باک سوخت را کامل پر نمی‌کنید و کمترین میزان بنزین را در آن نگه می‌دارید، احتمال دارد این ذرات وارد سیستم سوخت‌رسانی شود و به موتور آسیب برساند. به همین خاطر، این مورد یکی از عوامل خرابی و نابودی خودرو است و توصیه می‌کنیم حداقل همیشه به انداز ۳۰ تا ۴۰ درصد بنزین درون باک نگه‌ دارید.

روغن موتور بی کیفیت

روغن موتور

سلامت روغن موتور یکی از نکات اساسی و اولیه برای سالم نگه داشتن موتور خودرو به شمار می‌رود. همچنین میزان سطح روغن نیز باید در حد استاندارد قرار داشته باشد و از اندازه لازم کمتر نباشد تا بدین ترتیب یکی دیگر از عامل‌های خرابی و نابودی خودرو رفع شود.

در صورتی که کیفیت روغن موتور در محدوده استاندارد قرار نداشته باشد، احتمال بروز آسیب جدی به پیشرانه وجود خواهد داشت. در نتیجه این قضیه می‌تواند عمر موتور خودرو را به حداقل رسانده و هزینه‌های فراوانی روی دست راننده و صاحب خودرو بگذارد، در حدی که تعمیر آن دیگر به‌صرفه نباشد. این مسئله به ویژه برای خودروهای قدیمی کاملا جدی و مهم خواهد بود.

کاور طولانی مدت بدنه

همان طور که می‌دانید هرچه محیط بسته‌تر باشد، میزان رطوبت در آن بالاتر رفته و نبود جریان هوا موجب نشست بیشتر رطوبت روی سطوح خواهد شد. این رطوبت می‌تواند به مرور باعث پوسیدگی ورقه‌های فلزی یا سایر قطعات خودرو شود. بنابراین توصیه می‌شود همیشه از کاور استفاده نکنید، بلکه فقط در صورت لزوم روی خودرو کاور بکشید.

البته در آب و هوای خشک برای دور ماندن بدنه خود را از نور شدید آفتاب می‌توان مدت زمان بیشتری از کاور استفاده کرد.

پوسیدگی و زنگ زدگی

ورقه‌های فلزی بدنه خودرو به مرور زمان زنگ می‌زند و اگر این زنگ‌زدگی‌ها به‌موقع ترمیم نشوند، آرام‌آرام گسترش یافته و کم‌کم باعث پوسیدگی کل بدنه خواهد شد. در نتیجه باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آنها اقدام کرد تا خودرو به اصطلاح داغان نشود.

بنزین و روغن نامناسب

درست است که معمولا می‌توان از یک نوع سوخت با درجه کیفیت یکسان برای چندین مدل پیشرانه استفاده کرد، با این حال بسیاری از پیشرانه‌ها به‌ویژه موتورهای پرخوران (توربو) نسبت به کیفیت سوخت حساسیت بیشتری داشته و در صورت عدم استفاده از بنزین مناسب، به مرور زمان از طول عمر آنها کاسته خواهد شد. در نتیجه بهتر است از سوخت استاندارد و مناسب پیشرانه استفاده کرد تا طول عمر آن افزایش یابد.

همچنین سایر سیالات پیشرانه مثل روغن موتور و… استانداردهای خاصی دارند و بر اساس دفترچه راهنما خودرو باید برای هر پیشرانه از روغن مخصوصی استفاده کرد. بنابراین باید همان نوع روانکار را در موتور به کار گرفت، زیرا در غیر این صورت به تدریج طول عمر پیشرانه کاهش می‌یابد و خودرویتان را نابود خواهد کرد.

انجام ندادن سرویس دوره ای

آچار چرخ

انجام به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر پیشرانه، گیربکس یا سایر قطعات می‌تواند موجب افزایش کیفیت و طول عمر خودرو شود. عدم انجام به ‌موقع این موارد نیز عمر اتومبیل را کاهش داده و در نهایت آن را روانه قبرستان ماشین‌ها می‌کند.

دیگر عوامل نابودکننده

  • کلاچ‌گیری بیش از حد که موجب از بین رفتن سیستم کلاچ خودرو می‌شود.
  • عدم استفاده طولانی‌مدت از خودرو که در نتیجه موجب پوسیدگی بدنه و از دست رفتن خواص انواع واشرهای خودرو خواهد شد.
  • حمل بارهای فوق‌العاده سنگین با خودرو.
  • استفاده از آب معمولی و ضدیخ نامناسب.
  • گرم شدن بیش از حد موتور خودرو و ادامه رانندگی در این حالت.
  • عبور از چاله‌های آب که موجب ورود آب به بخش فنی و یا زنگ‌زدگی بدنه می‌شود.
  • ایجاد تغییرات غیراستاندارد.
  • استفاده از قطعات تقلبی ارزان‌قیمت.

این‌ها جزو کارهایی هستند که می‌توانند بدنه و موتور خودرو را خراب و نابود کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45