آیا شکر موتور خودروی شما را نابود می‌کند؟!

۵ آبان ۱۳۹۹ آیا شکر موتور خودروی شما را نابود می‌کند؟!

دشمنی شِکر و موتور ماشین، موضوعی با قدمت 70 سال است. در واقع مانند یک حکایت است که سال‌ها سینه به سینه و نسل به نسل، بین ماشین‌ها چرخیده است. البته بیشتر شبیه به یک داستان ترسناک است، چرا که شکر به عنوان قاتل موتور شناخته می‌شود. تصور کنید که همسایه عصبانی شما، نیمه شب با یک بسته شکر به سراغ خودروی دلبند شما می‌آید. شکر را در محفظه سوخت ریخته و آن را تبدیل به سوخت شکری می‌کند. صبح شما پیش از رفتن به محل کارتان، استارت را زده و موتور ماشین در همان لحظه اول منفجر می‌شود!

حقیقت یا افسانه؟ مسئله این است!

خبر خوش این است که دشمنی شکر و موتور خودرو، افسانه و داستانی بیش نیست. در حقیقت شکر در بنزین حل نمی‌شود. اگر مقداری شکر (حتی یک بسته کامل!) به سوخت داخل محفظه ماشین خود اضافه کنید، به شکل همان دانه‌های ریز باقی می‌ماند. بنابراین همه تلاش همسایه بدخواه شما برای انفجار موتور خودرو بی نتیجه خواهد ماند. باورتان نمی‌شود؟ پس بهتر است حقیقت را از زبان محمد فَتورایی، مدیر مهندسان کمپانی بوش (Bosch) بشنوید. او می‌گوید:

ما هرگز هیچ خرابی یا آسیبی در موتور که مسبب آن شکر باشد، نه دیده‌ایم نه چیزی درباره‌ احتمال آن شنیده‌ایم.» شرکت آلمانی بوش، یکی از اصلی ترین تأمین کنندگان قطعات سیستم سوختی در صنعت خودرو محسوب می‌شود.

نقش حیاتی فیلترها در نجات موتور خودرو

دانه‌های کریستال شکل شکر، حدودا اندازه‌ای برابر با 200 میکرون دارد. این واحد اندازه‌گیری، برای ذرات بسیار ریز است. در سیستم سوختی خودروها، فیلترهای مخصوصی تعبیه شده است که اجازه عبور ذرات حتی ریزتر از گرانول شکر را نمی‌دهند. بنابراین، کریستال‌های 200 میکرونی شکر به هنگام عبور از محفظه برای ورود به موتور، توسط این فیلترها گیر خواهند افتاد. تعداد این فیلترها اصلا کم نیست، پس نگران نباشید. حتی اگر موتور ماشین شما کاربورت کاری شده بدون انژکتور سوخت یا فیلترهای مجزا باشد، باز هم تعداد فیلترهای دیگر تعبیه شده در سیستم در طول مسیر شکر به موتور آنقدر زیاد است که احتمالا این کریستال‌ها هرگز به مقصد نمی‌رسند.

طبق گفته‌های آقای فتورایی، چگالی شکر دو برابر بنزین است، بنابراین برخی از این ذرات گرانول نمی‌توانند حتی به فیلترها برسند. در واقع ذراتی که از بنزین چگال‌تر باشند، در گوشه‌های جریان کم شتاب سوخت قرار می‌گیرند. اگر احیانا کسی در محفظه سوخت خودروی شما شکر بریزد و شما تصمیم بگیرید محفظه را تمیز کنید، این ذرات گرانول کوچک را می‌بیند که در کف محفظه ته نشین شده‌اند. کریس لوئیس، دیگر مدیر تیم مهندسی این کمپانی می‌گوید، این ذرات ممکن است در فیلترها گیر کنند و اجازه ندهند که سوخت با جریان طبیعی وارد موتور شود. اگر فیلترها به مدت طولانی بسته باشند، احتمال دارد که با سوختن پمپ بنزین مواجه شوید، البته احتمال این اتفاق بسیار کم است.

اگر افرادی را می‌شناسید که در باک سوخت ماشین خود شکر ریخته‌اند (!)، بهتر است به آن‌ها توصیه کنید که محفظه را تمیز کرده و فیلتر جوراب شکل داخل آن را با فیلتری جدید جایگزین کنند. بهتر است برای رعایت مسائل ایمنی، پمپ سوخت نیز چک شود. اگر پمپ آنطور که باید کار نکند، آن هم باید با یک پمپ نو جایگزین شود. با رعایت این نکات، هیچ مشکلی برای موتور پیش نخواهد آمد.

 

قاتل واقعی موتور خودرو چیست؟

قاتل واقعی موتور خودرو چیست؟

حالا که فهمیدیم شکر نمی‌تواند آسیبی به موتور بزند، بهتر است با قاتل واقعی آن آشنا شویم. برخی از افراد باور دارند که آب می‌تواند همان آسیبی را که شکر مسبب آن است، به موتور وارد کند. آیا فرضیه آن‌ها درست است؟ آیا آب باعث آسیب دیدگی جدی موتور می‌شود؟ بله. چرا؟ موتور برای آنکه بتواند به راحتی از سوخت استفاده کند، نیاز دارد که بنزین بسوزد. آب از احتراق بنزین جلوگیری می‌کند. اما نکته این است که برای آسیب زدن به موتور از این طریق، به مقدار زیادی آب نیاز است. بنابراین مراقب باشید که همسایه‌تان با یک پارچ آب به سراغ ماشین شما نرود.

طبق گفته فتورایی، پس از اجباری شدن استفاده از سوخت E10  آمریکای شمالی، در هر گالن بنزینی که وارد باک خودروها می‌شود، مقداری آب وجود دارد. E10 به این معناست که در هر گالن سوخت، 10 درصد اتانول وجود دارد. البته سوخت‌های دیگری نیز وجود دارند که درصد اتانول موجود در آن‌ها متغیر است.

الکل این قابلیت را دارد که آب را به آسانی جذب کند. هوای مرطوبی که در داخل باک وجود دارد، آب را به اتانول داخل سوخت می‌دهد. به همین دلیل است که هر خودرویی که در خیابان می‌بینید، مقداری آب در سیستم خود دارد. تا زمانی که مقدار آب آنقدر زیاد نباشد که از فرایند طبیعی احتراق سوخت جلوگیری کرده و مانع روشن شدن موتور شود، خطری خودروی شما را تهدید نمی‌کند. اگر به دلیل وجود مقدار زیادی آب، پیستون‌ها نتوانند درست حرکت کنند، موتور قفل خواهد شد. این قفل شدن آسیب قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

 

منبع: https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a33237683/sugar-in-gas-tank/

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان