رانندگی در تابستان با کولر یا شیشه پایین؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ رانندگی در تابستان با کولر یا شیشه پایین؟

با فرا رسیدن روزهای گرم سال که از اواسط بهار شروع می‌شود و تا پاییز ادامه دارد، شیشه‌های تاکسی‌ها و خطی‌ها پایین می‌رود و کولر خودروهای شخصی روشن می‌شود. راننده‌هایی که پشت فرمان خودرو شخصی‌ خود می‌نشینند، معمولا برای فرار از گرمای ۴۰ درجه، کولر روشن می‌کنند، اما رانندگان وسایل نقلیه‌ای مسافری، مثل سواری‌های شخصی، تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های اینترنتی به جای استفاده از کولر، شیشه‌های خودرو را پایین می‌کشند.

اما کدام روش بهتر است، بهتر است کولر بگیرید یا شیشه‌ها را پایین بدهید؟

کاهش یا افزایش مصرف سوخت

بعضی از راننده‌ها عقیده دارند که روشن کردن کولر خودرو و استفاده از سیستم تهویه به موتور فشار می‌آورد و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. تعدادی از راننده‌ها نیز همیشه کولر را روشن می‌کنند و می‌گویند که پایین دادن شیشه‌های خودرو، به خصوص در بزرگراه‌ها و سرعت‌های بالا، باعث می‌شود بنزین بیشتری مصرف شود.

هر دو گروه درست می‌گویند، هم راننده‌های تاکسی که به جای روشن کردن کولر، شیشه‌ها را پایین می‌دهند و هم مالکان خودروهای شخصی که در گرمای تابستان شیشه‌ها را بالا داده و کولر می‌گیرند.

کولر روشن

کولر خودرو که به آن Air Conditioner هم می‌گویند، یکی از مهم‌ترین امکانات ماشین، به خصوص در شهرها و مناطق گرم و آفتابی است. استفاده از کولر مثل همه ابزارهای و وسایلی که انسان ساخته، مزایا و معایبی دارد.

مزایا

استفاده راحت و آسان: فقط با زدن یک دکمه، کابین خودرو خنک می‌شود و حتی در گرم‌ترین روز هم احساس راحتی و آسایش می‌کنید.

هوای پاک: بیشتر خودروهای جدید به فیلتر هوای کابین مجهز هستند که از ورود گرد و غبار به داخل خودرو جلوگیری می‌کند. با کولر روشن و پنجره بالا هوای پاک‌تر و تمیزتری تنفس می‌کنید.

رطوبت‌زدایی: استفاده از سیستم تهویه مطبوع باعث می‌شود تا هوای خشک وارد کابین شده و میزان رطوبت در فضای داخلی به سرعت کاهش پیدا کند.

معایب

افزایش مصرف سوخت: کمپرسور کولر خودرو از طریق تسمه به پیشرانه متصل است و بخشی از قدرت موتور خودرو را می‌گیرد و به این ترتیب سوخت بیشتری مصرف می‌شود. شاسی‌بلندهایی که سیستم تهویه مطبوع قوی‌تری دارند، بنزین بیشتری مصرف می‌کنند.

کاهش قدرت موتور: بخشی از قدرت موتور صرف راه‌اندازی و استفاده از کولر می‌شود و بدین شکل، مقداری از اسب بخار پیشرانه کاهش پیدا می‌کند. قدرت موتور در خودروهای هاچبک و کوچک بیشتر از شاسی‌بلندها و ماشین‌های اسپرت کم می‌شود.

افزایش دمای موتور: روشن کردن کولر باعث می‌شود تا کارکرد موتور بالاتر برود و دمای آن افزایش پیدا کند. به همین خاطر باید حواستان به سیستم خنک‌کننده پیشرانه باشد.

ایجاد آلرژی: به دلیل اینکه باد کولر خودرو خشک است، ممکن است برخی افراد دچار حساسیت و آلرژی شوند.

شیشه پایین

بعضی از راننده‌ها، به خصوص راننده‌های وسایل نقلیه عمومی، به جای روشن کردن کولر، شیشه‌های خودرو را پایین می‌دهند. امروزه، پنجره همه خودروهای جدید برقی شده و با زدن یک دکمه می‌توان شیشه را پایین داد.

مزایا

هوای تازه: مهم‌ترین مزیت رانندگی با شیشه پایین، استفاده از هوای تازه است، مخصوصا وقتی کنار دریا یا وسط جنگل در حال رانندگی باشید.

آگاهی: اگر شیشه‌های خودرو پایین باشد، صدای محیط را بهتر می‌توانید بشنوید و در صورت لزوم، تصمیمات منطقی‌تری بگیرید.

خنک شدن اولیه: اگر خودرویتان را در یک روز گرم تابستانی و زیر آفتاب پارک کرده باشید، اولین کاری که باید انجام دهید، پایین دادن شیشه‌ها است که باعث می‌شود گرما از داخل کابین خارج شود.

معایب

افزایش مصرف سوخت: پایین دادن شیشه‌ها باعث می‌شود تا مقاومت خودرو در برابر هوا افزایش پیدا کند. اگر در زمان رانندگی، به‌خصوص در بزرگراه‌ها و با سرعت بالا شیشه پایین باشد، خودرو مقاومت بیشتری در برابر هوا پیدا می‌کند و بنزین بیشتری می‌سوزاند.

گرد و غبار و آلودگی: اگر شیشه‌های خودرو پایین باشد، گرد و غبار و آلودگی بدون هیچ مانعی وارد کابین می‌شود. مرکز شهرهای بزرگ و شلوغ بیشترین میزان آلودگی را دارد.

سر و صدا: پایین دادن شیشه‌ها برای رانندگان و سرنشینانی که در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک رفت و آمد دارند، می‌تواند آزاردهنده باشد.

بدون تاثیر: در یک روز گرم و وسط ترافیک، پایین بودن شیشه‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی روی خنک شدن کابین داشته باشد. بلکه حتی با ورود سر و صدا و آلودگی به سلامت سرنشینان آسیب می‌رساند.

کولر روشن

برای استفاده از کولر ماشین در زمان شیوع کرونا، بهتر است که چند دقیقه اول سیستم تهویه را در حالت هوای بیرون قرار دهید، تا هوا از فضای خارجی به کابین وارد شود و هم‌زمان هم شیشه‌های خودرو کمی باز باشد. همچنین بهتر است که جریان هوا در حالت روبه‌روی سرنشین باشد. سپس بعد از چند دقیقه می‌توانید سیستم تهویه را در حالت هوای داخل کابین قرار دهید. البته نگران ورود ویروس از هوای بیرون و کولر نباشید، چون سیستم تهویه و همین طور کابین دارای فیلترهایی است که جلوی ورود گرد و غبار و آلودگی را به داخل کابین می‌گیرد.

شیشه پایین

بعضی راننده‌ها مثل رانندگان تاکسی که نمی‌خواهند کولر روشن کنند و برای خنک شدن در تابستان شیشه‌ها را پایین می‌دهند، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا باید ماسک بزنند. حتی زمانی که مسافر ندارند، باید در خیابان‌های پرترافیک و شلوغ از ماسک استفاده کنند.

روش کاهش دمای کابین

اگر خودرویتان در یک روز گرم تابستانی چند ساعتی زیر آفتاب ۴۰ درجه پارک شده باشد، به محض سوار شدن حس می‌کنید که وارد سونا شده‌اید. برای کاهش دمای کابین خودرو می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • شیشه‌ها را پایین بدهید.
  • حرکت کنید تا هوای گرم خارج شود.
  • کولر خودرو را روشن کنید.
  • به محض خنک شدن کابین، شیشه‌ها را بالا بدهید.
  • با کولر روشن و شیشه‌های پایین رانندگی نکنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو