برترین شرکت‌ های تیونینگ خودرو در جهان

۳ اسفند ۱۳۹۹ برترین شرکت‌ های تیونینگ خودرو در جهان

تیونینگ خودرو کسب و کاری است که با توسعه دنیای خودروسازی شکل گرفت و روز به روز همراه با آن گسترده‌تر می‌شود. این بازار داغ شامل استودیوها و برندهایی می‌شود که مسئولیت تیونینگ محصولات بزرگ‌ترین و برترین خودروسازان جهان را بر عهده می‌گیرند.

صنعت تیونینگ عالم بزرگ و پیچیده‌ای دارد. درست است که امروزه غول‌های خودروسازی خودروهای شگفت انگیزی طراحی و تولید می‌کنند، اما با ورود به دنیا گسترده تیونرها، متوجه می‌شویم که هیچ محدودیت و مرزی برای بهتر و جذاب‌تر شدن این محصولات مکانیکی وجود ندارد.

تصور کنید یک Mercedes-Benz خریده اید که از لحاظ طراحی بی عیب و نقص است، اما آنقدر که مد نظر شماست قدرتمند نیست. در این شرایط چه می‌کنید؟ در چنین مواقعی، استودیوهای تیونینگ مانند فرشته‌های نجات عمل می‌کنند. هر زمانی که خودرو شما کم و کاستی داشته باشد یا مطابق میلتان نباشد (چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ فنی)، تیونرها به کمک شما می‌شتابند. برخی از آن‌ها به قدری «کار بلد» و حرفه‌ای هستند که مرزهای قوانین فیزیک را هم جا به جا می‌کنند!

حالا که رقابت و جنب و جوش صنعت خودروسازی به این بازار پر رونق هم سرایت کرده است، آشنایی با ۱۰ تیونر برتر جهان خودرو خالی از لطف نیست!

تیونینگ به سبک آلپینا

الپینا

تعجب نکنید، چرا که آلپینا هم یک خودروساز است و هم یک تیونر. این نام آشنا و بزرگ یکی از برترین‌های صنعت Aftermarket است و اگر از خودرو خود راضی نباشید، می‌توانید آن را به دستان خلاق آلپینا بسپارید.

این برند در سال۱۹۶۵ توسط شخصی به نام Burkard Bovensiepen تاسیس شد. او آلپینا را به عنوان کمپانی سازنده ماشین تحریر پایه گذاری کرد، در صورتی که کسب و کار پشت پرده و اصلی او، تیونینگ محصولات BMW بود.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که Alpina نه تنها در این زمینه تازه کار نیست، بلکه با خیال راحت می‌توانید بی ام و خود را به آن بسپارید و یک محصول لوکس‌تر، سریع‌تر و البته خاص‌تر تحویل بگیرید. یکی از شاهکارهای این کمپانی M6 است که با قدرت ۶۰۰ اسب بخار و یک موتور توربو-دوقلو V8، آدرنالین شما را به اوج می‌رساند.

تیونینگ کوئینگ Koenig Specials

این نام از زمان تاسیس، یعنی دهه۸۰ میلادی، در مونیخ آلمان بر سر زبان‌ها افتاد. Willy Koenig کسی بود که با ایده ساخت یک ماشین مسابقه‌ای، سرنوشت این برند را برای همیشه تغییر داد.

اولین خودرویی که توسط این استودیو به روز رسانی شد یک فراری 365 GT4 بود که جدیدترین محصول زمان خود به حساب می‌آمد. به لطف ویلی کِنیگ، این Ferrari صاحب یک سیستم اگزوز نو، محور عقب جدید، دیسک ترمزهای بزرگ‌تر و در نهایت به هیجان انگیزترین خودرو پرسرعت زمان خود تبدیل شد.

تیونینگ BRABUS

نوبتی هم که باشد نوبت براباس جذاب و دوست داشتنی است که با هر تیونینگ، یک شاهکار جدید به بازار عرضه می‌کند. این مورد هم مانند مورد قبلی ملیتی آلمانی دارد. براباس به محصولات کمپانی مرسدس بنز علاقه زیادی نشان می‌دهد؛ در واقع تخصص اصلی این برند نام آشنا و معروف در تیونینگ سدان‌ها و شاسی بلندهای این کمپانی است.

این برند با ایجاد تغییراتی کوچک و بزرگ در G-Class، آن را به قدرتمندترین SUV زمان خود تبدیل کرد. به لطف این نام معروف، موتور V12 G-کلاس ۹۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

کالاوی یک تیونینگ کار با مهارت

تیونینگ کالاوی

کالاوِی اهل کالیفرنیا و یک استودیو تیونینگ محبوب دیگر در این صنعت است. هر خودرویی که از زیر دست مهندسان و طراحان خلاق و خوش سلیقه کالاوی بگذرد، تبدیل به یک محصول فوق جذاب می‌شود. یکی از معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین کارهای این برند آمریکایی، Callaway Corvette C7 است که با پکیج فیبر کربن ارائه شد.

این کوروت دوست داشتنی و خوش ساخت در عین سبک وزن بودن، بسیار قدرتمند و عضلانی‌تر است. کالاوی عشق محصولات Chevrolet را در سر می‌پروراند و روی آن‌ها تمرکز می‌کند.

 راش ولت بگریف (Rauh-WELT BEGRIFF)

تینونیگ روف

Rauh-WELT BEGRIFF با یک اسم کوتاه‌تر و آسان‌تر، یعنی RWB هم شناخته می‌شود. یکی از زمینه‌هایی که این برند در آن تخصص دارد، تیونینگ پورشه‌های قدیمی و نسبتا کلاسیک است. ورژن تیون شده مدل‌هایی مانند ۹۹۳، s911، ۹۳۰  توربو و ۹۶۴ همگی محصول خلاقیت و نوآوری RWB هستند.

شکل خاص گلگیرها، سیستم تعلیق جدید و به روز رسانی شده و چرخ‌های بزرگ از نشانه‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها، محصولات این استودیو را از دیگر تیونرها تشخیص داد.

تیونری به قدمت ۱۲۰ سال!

کمتر کسی پیدا می‌شود که ABT را نشناسد. این برند ۱۲۰ سال پیش پایه گذاری شد و از همان ابتدا تا امروز، تکنولوژی روز دنیا و طراحی‌ خلاقانه را تلفیق می‌کند تا به یکی از بهترین تیونرهای جهان تبدیل شود. نوآوری و سلیقه خوب ABT در این صنعت ثابت شده است. اکثر محصولات Audi و Volkswagen توسط این استودیو به روز رسانی می‌شوند. از شاهکارهای آن می‌توان مدل Golf را مثال زد که با چرخ‌های ۲۰ اینچی خود هوش از سر همه می‌برد.

تِک آرت، تیونری برای پورشه!

تک آرت

یکی از هنرهای تِک آرت دوست داشتنی، حسی است که محصولاتش منتقل می‌کنند. باله‌های ایرودینامیک، سیستم‌های دینامیک، طراحی خاص، متریال مرغوب و بوی چرم اصل، همه و همه از نشانه‌های محصولات تک آرت هستند و شما را به جایی فراتر از این دنیا می‌برد.

اگر شما هم عشق Porsche هستید و دوست دارید در خیابان همه توجهات را به خود جلب کنید، بد نیست سری به یکی از استودیوهای تک آرت بزنید.

Liberty Walk، تیونر دهه ۹۰

تیونینگ لیبرتی واک

لیبرتی واک با دیگر گزینه‌های این لیست فرق دارد. مواردی که پیش از این گزینه معرفی شدند ماهیتی خاکستری داشتند، اما لیبرتی واک یا سیاه است یا سفید. چرا؟ چون یا از محصولات آن خوشتان می‌آید یا از آن‌ها متنفر می‌شوید. هیچ حد وسطی هم وجود ندارد!

با اینکه قدمت این استودیو به دهه ۹۰ میلادی بر می‌گردد، اما استعداد آن در سال ۲۰۱۲ شکوفا و کشف شد و از آن روز تاکنون، جامعه طرفداران تیونرها را به دو قطب مخالف با هم تبدیل کرده است. رانندگی با بعضی از خودروهای لیبرتی واک مثل این است که بر دوش یک آدم آهنی غول پیکر و قوی نشسته باشید.

تیونری که قوانین فیزیک را به چالش کشید

دوست دارید خودرویی داشته باشید که در کوچه و خیابان همه توجهات را به خود جلب کند؟ دوست دارید سوار پورشه‌ای شوید که قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد؟ پس RUF مخصوص خودتان است! RUF Turbo Florio تنها یکی از شاهکارهای این برند است که با 645 اسب بخار نیرو و موتور پر قدرت خود، سرعت را در عرض ۳.۱ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

پدرخوانده تیونرها کیست؟

در صنعت گسترده تیونرها، جِمبالا به «پدرخوانده سرعت» معروف است. این استودیو در سال ۱۹۸۱ تاسیس و از همان زمان علاقه‌اش به محصولات پورشه آغاز شد، با این حال پیش می‌آید که گاهی اوقات، دستی هم به سر و روی بعضی از محصولات فراری مانند Ferrari Enzo بکشد. انزو جدید و جذاب با یک کیت فیبر کربنی ارائه می‌شود، متریالی که امروزه اکثر غول‌های خودروسازی بزرگ دنیا در پی استفاده از آن هستند.

 

مترجم و نویسنده: پرستو مهدی قلیخان