بازگشت به طراحی ها قدیمی خودروها

۱۴ آذر ۱۳۹۹ بازگشت به طراحی ها قدیمی خودروها

ای کاش می‌توانستیم تنها برای چند دقیقه، نوآوری‌های خلاقانه و تعیین کننده سرنوشت مسیر طراحی صنعت خودروسازی را کنار گذاشته و به زمان عقب برگردیم. اینقدر به سمت گذشته پیش برویم تا صنعت خودروسازی بماند و طراحی‌های ساده و جذاب سال‌های گذشته!

بسیاری از علاقه‌مندان به ماشین و دنیای خودرو، عاشق مدل‌های قدیمی و نوستالژیک و طراحی‌های خاطره انگیز آن‌ها هستند. شاید یکی از دلایل این امر، محدود شدن طراحی ظاهری ماشین‌های امروزی یا شباهت بیش از اندازه مدل‌های جدید به یک دیگر باشد. حتی شاید دلیل آن، داشتن خاطرات دل انگیز از یک مدل قدیمی یا دوره خاصی در زندگی افراد باشد. به هر حال، ما هم کم و بیش موافقیم که «ای کاش طراحی صنعت خودروسازی به عقب رفته و کمی به طراحی‌های ساده‌تر و دل نشین‌تر روی آورد.» درست مثل استارت آپی ایتالیایی به نام توتم اتومبیل (Totem Automobili) که یکی از محبوب‌ترین و خاطره انگیز ماشین‌های تاریخ را که آلفارومئو GTA (Alfa Romeo GTA) نام داشت را مجددا با همان طراحی قدیمی اما تکنولوژی روز، ارائه کرد. همانطور که احتمالا می‌دانید، این مدل مفهومی جدید آلفارومئو جولیا GT الکتریک (Alfa Romeo Giulia GT Electric) نام دارد.

بیاید با مدل‌های جدید کمپانی همیشه محبوب بی ام و (BMW) آغاز کنیم. گریل‌های عظیم الجثه و عجیب و غریب! جلوپنجره‌های جدید بی ام و، شبیه به دهانی بزرگ و پر از دندان هستند که به شما لبخند می‌زنند. با توجه به روندی که این کمپانی آلمانی در طراحی‌ مدل‌های جدیدش پیش گرفته، طرفداران به آینده طراحی دنیای خودروسازی دلسرد می‌شوند.

طرفداران ماشین‌های کلاسیک چه می‌خواهند؟

استفاده از پنل‌های چوبی در اطراف بدنه خودرو

خیلی‌ها طرفدار استفاده از پنل‌های چوبی در بدنه واگن‌های جذاب آمریکایی هستند. بنابراین منتظر بودند که کمپانی محبوب جیپ (Jeep) با ارائه واگنییر 2020 (2020 Wagoneer)، آن‌ها را به دهه 70 و 80 میلادی ببرد. متاسفانه این اتفاق نیافتاد و در عوض، ما شاهد یک شاسی بلندی بودیم که از لحاظ ظاهری، فرق چندانی با شاسی‌ بلندهای برندهای خودروسازی دیگر مثل فورد برانکو (Ford Bronco) و هامر EV Hummer  نداشت.

شاید چیزی که امروزه طراحان به آن دقت نمی‌کنند، هم نشینی طراحی کلاسیک با تکنولوژی امروزی است. شاید آن‌ها نمی‌دانند که یک ماشین مدرن با طراحی نوستالژیک، همچنان می‌تواند جدید و نوآورانه باشد.

چرخ‌های قوس دار و حبابی شکل

هیچکسی از مرگ فولکس واگن بیتل (Volkswagen Beetle) در بازار جهانی خوشحال نشد، خصوصا کسانی که می‌دانستند دیگر هرگز ماشینی با یک چنین طراحی خاص و دوست داشتنی متولد نخواهد شد. ای کاش کمپانی فولکس واگن (Volkswagen)، چرخ‌های قوس دار و حباب شکل را به محصولات خود بازگرداند.

فروش فوری خودرو

رنگ‌های پاستلی و ملایم

اکثر خودروهایی که امروز می‌بینیم، اگر سیاه، سفید، نقراه‌ای یا بژ نباشند، رنگ‌های تندی مثل قرمز پررنگ دارند. اشتباه نکنید، این رنگ‌های بسیار هم زیبا و باکلاس هستند، اما دلتان برای رنگ‌های روشن و پاستلی مثل سبزآبی و صورتی ملایم تنگ نشده است؟

درهای گولوینگ و قیچی‌وار

سدان‌های بزرگ

درهای خاصی که به جهاتی دیگر به غیر از کناره‌ها باز می‌شدند، با فرا رسیدن طراحی‌های آینده نگرانی‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند. شاید لامبورگینی (Lamborghini) و Koenigsegg، تنها برندهایی باشند که از این درها، آن هم برای سوپرخودروهای خود استفاده می‌کنند، اما ای کاش استفاده از درهای گالوینگ در این دوران رایج‌تر بود.

سدان‌های بزرگ

درست است، خودروهای سدان به گرد پای شاسی بلندها نمی‌رسند، اما اگر اندازه سدان‌ها را به یاد لینکلن کانتیننتال (Lincoln Continental) و کادیلاک دِویل (Cadillac DeVille) دهه 60 میلادی کمی افزایش دهیم چه؟

باله‌های پشت خودرو

شاید هرکسی از ماشینی که یک باله، مانند شنل ابر قهرمان‌ها دارد خوشش نیاید، اما اگر این باله‌ها اندازه درستی داشته باشند و در موقعیت مناسبی قرار بگیرند، زیبایی خاصی به ماشین می‌بخشند. باله‌هایی که شکل سینی یا دم وال هستند، زمانی برای محصولات کمپانی پورشه (Porsche) حسابی مد بودند. ماشین‌هایی که باله‌های این شکلی دارند بسیار آیرودینامیک و تاثیرگذار هستند.

فرمان‌های نازک

در حال حاضر، اکثر خودروسازان، ماشین‌های اسپرت و شاسی بلندهای غول پیکر، طرفدار فرمان‌های حجیم و بزرگ هستند. حالا یک ماشین کلاسیک را از مرسدس بنز (Mercedes-Benz) یا بی ام و تصور کنید که فرمانی باریک و ظریف دارد، درست مانند خودروهای دهه 80 میلادی! چه حسی به شما دست می‌دهد؟

زیر سیگاری

وجود یک زیر سیگاری فقط برای افرادی که سیگار می‌کشند مناسب نیست، بلکه برای منظم نگه داشتن کابین و خلاص شدن از شر سکه‌هایی که مدام این ور و آن ور پخش می‌شوند هم کاربرد دارد!

روکش‌های صندلی با رنگ‌های متنوع

در کابین‌ ماشین‌های امروزی، فقط و فقط رنگ‌های خاکستری و دودی و سیاه می‌بینم. چه بلایی بر سر روکش‌های صندلی پرزدار و لطیف با رنگ‌های کاراملی، شتری، سورمه و زیتونی آمد؟! ای کاش به هنگام طراحی فضای داخل کابین، از رنگ‌های متنوع‌تر استفاده کنیم.

 

سوال اینجاست که چرا ماشین‌های مدرن و کلاسیک محبوبیت بیشتری دارند و ما هر وقت یک مدل قدیمی می‌بینیم هیجان زده می‌شویم؟ حالا که ما این اندازه به طراحی‌های نوستالژیک علاقه نشان می‌دهیم، چرا خودروسازان مدام ما را به جلو هل می‌دهند؟ چرا در این پروسه دیوانه‌ وار حرکت به سوی آینده لحظه‌ای نمی‌ایستند تا به عقب نگاه کنند؟

فروش فوری خودرو

منبع: کارادوایس/ caradvice

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان