طرح بخشودگی جرایم رانندگی چیست؟

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ طرح بخشودگی جرایم رانندگی چیست؟

براساس مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است، تمامی مبالغ جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی که به دلیل دیرکرد در پرداخت دو برابر شده‌اند، در صورت پرداخت اصل جریمه تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ مشمول بخشش می‌شوند.

۹ اسفند ۹۹ بود که مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد پلیس راهور طرح بخشودگی جرایم راهنمایی و رانندگی را تصویب کرد. براساس این طرح اگر رانندگان اصل جریمه دو برابر شده را تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ پرداخت کنند، مازاد جریمه بخشیده خواهد شد. طرح بخشودگی جرایم راهنمایی و رانندگی مختص جرایمی است که در سال ۹۹ و ماقبل آن ثبت شده است، بنابراین جریمه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ ثبت می‌شوند در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، دو برابر شده و امکان بخشودگی آن وجود ندارد.

طرح بخشودگی جرایم از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد. رانندگان در این مدت می‌توانند از سایت پلیس راهور استعلام خلافی خودرو را بگیرند و اصل خلافی خودرو را پرداخت کنند تا بتوانند از طرح بخشودگی جرایم رانندگی بهره‌مند شوند.

تکلیف جرایم اصلی رانندگی چه می‌شود؟

اصل جرایم راهنمایی و رانندگی بخشیده نمی‌شود و تنها دیرکرد جریمه حذف می‌شود. برای مثال اگر برای عدم رعایت بستن کمربند ایمنی جریمه شده باشید و پس از ۶۰ روز جریمه آن را پرداخت نکرده باشید، مبلغ جریمه دو برابر می‌شود. حال براساس این طرح تنها باید اصل جریمه را پرداخت کنید و نیازی به پرداخت مازاد جریمه نیست.

کدام جریمه‌های رانندگی دو برابر می‌شود؟

جریمه‌های راهنمایی و رانندگی انواع مختلفی دارند. تنها برخی از این جریمه‌ها در صورت عدم پرداخت دو برابر می‌شوند. جریمه‌های دو برگی و دوربین جزو جریمه‌هایی است که دو برابر نمی‌شود اما جریمه‌های تسلیمی و الصاقی در صورتی که در مهلت مقرر ۶۰ روزه پرداخت نشود، دو برابر می‌شود.

چگونه به جرایم رانندگی اعتراض کنیم؟

براساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگان حق اعتراض به جرایم رانندگی ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه را دارند. اعتراض به جرایم رانندگی ظرف ۲۴ ساعت بررسی و نتیجه آن به راننده اعلام می‌شود. اگر افراد به وضعیت تخلفات اعتراض دارند باید به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. در صورتی که پاسخ به اعتراضات برای متقاضی قانع کننده نباشد که جریمه را پرداخت کند، باید به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند.

سقف جریمه راهنمایی و رانندگی چقدر است؟

طبق قانون پلیس راهور تا سال ۱۳۹۹ و قبل از آن خودروهای با جریمه بالای یک میلیون تومان توقیف می‌شدند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به سه میلیون تومان افزایش یافت و اکنون خودروهایی که جریمه آن‌ها بالای سه میلیون است، توقیف می‌شوند. براساس طرح بخشودگی جرایم راهنمایی و رانندگی اگر جریمه خودرو شما با دیرکرد سه میلیون تومان می‌شود می‌توان آن را به زیر سه تومان کاهش داد و از توقیف خودرو جلوگیری کرد.

نویسنده: شقایق صفی خانی