فراری مودیفیکاتا 488GT، دو رگه‌ تکامل یافته

۹ اسفند ۱۳۹۹ فراری مودیفیکاتا 488GT، دو رگه‌ تکامل یافته

فراری‌ها و صف‌های دلربای‌شان همیشه برای سازندگان ابرخودروها صحنه جذاب و مسحور کننده‌ای بوده است. اما فراری، دست از بازی بر نمی‌دارد و مرزها را مثل همیشه در می‌نوردد.

25 نوامبر 2020، روزی است که شرکت فراری، خودرویی دیگر به نام مودیفیکاتا 488GT را در سکوت خبری به صف خودروهای مسابقاتی خود اضافه کرد. فراری مودیفیکاتا 488GT یک دو رگه است؛ تولد این خودرو، اقتباسی از فراری‌های 488GTE و 488GT3 است. ناگفته نماند که خود شرکت فراری این خودرو مسابقه‌ای جدید را مانند مجسمه داوود، نمونه تکامل یافته‌ای از پدر و مادر خود می‌داند. در ادامه از 488GT جنجال برانگیز بیش‌تر صحبت خواهیم کرد.

حسادت رقیبان و بازار داغ شایعات

نمایی از فراری مودیفیکاتا 488GT

بسیاری از رقبا تا خبر ورود فراری 488GT را شنیدند از روی حسادت گفتند که این خودرو از مدل‌های خاک خورده در قفسه‌های شرکت فراری است و حالا که چاشنی خلاقیت‌شان خیس خورده می‌خواهند آن را معرفی کنند! اما استنادات چیز دیگری را نشان می‌دهد. خودرویی که سالیان سال در گوشه‌ای از انبار یک کارخانه خاک خورده باشد نمی‎تواند از توربوشارژری با قدرت 700 اسب بخار معاد 521 کیلو وات بهره‌مند باشد. هندلینگ یک کلاچ آن هم با فناوری فیبر کربنی و گیربکسی با مشخصات یکسان در فراری مودیفیکاتا 488GT می‌تواند قاعده این شایعات را به تنهایی بر هم بزند. چنین قدرت و ظرافتی را حتی نمی‌توان در GT3 و GTE پیدا کرد.

آیرودینامیک، فراتر از حد انتظار

طراحی داخلی فراری مودیفیکاتا 488GT

همگی می‌دانیم که ماشین‌های مسابقه‌ای به خاطر حداکثر فشاری که تحمل می‌کنند باید علاوه بر داشتن بدنه‌ای مستحکم از آیرودینامیک خاصی برخوردار باشند. در فراری مودیفیکاتا 488GT این نقطه فشار به مرکزی‌ترین نقطه در بدنه منتقل می‌شود. با انتقال قدرت به نقطه مرکزی، قسمت جلو این خودرو بیش از پیش سبک می‌شود و می‌تواند بیش‌تر سرعت بگیرد. هر چه سبک بال‌تر سریع‌تر! علاوه بر رعایت آیرودینامیک خاص این خودرو باید به این نکته هم اشاره کرد که سقف 488GT از جنس آلومینیوم است و همین هوشمندی و خوش ذوقی در طراحی بدنه باعث می‌شود تا وزن کم‌تری شامل حال خودرو شود. به خاطر این میزان از دقت در آیرودینامیک باید به این باور رسیده باشیم که فراری مودیفیکاتا آرام و قرار ندارد و گاهی از شدت سرعت به پروازهای کوتاه و چند صدم ثانیه‌ای هم در می‌آید. به همین خاطر حضور یک سیستم تعلیق حرفه‌ای مانند سیستم تعلیق GTE می‌تواند تا حد قابل توجه‌ای حکم مسکن و آرام بخش مبسوطی را برای این اتومبیل پرشور داشته باشد. علاوه بر این همه، سیستم ABS نیز به همکاری سیستم تعلیق این خودرو برای رسیدن به نقطه ایمنی و ثبات می‌پردازد.

امکانات فراری مودیفیکاتا 488GT

نمای عقب فراری مودیفیکاتا 488GT

دور از انتظار نیست اگر بگوییم که فراری مودیفیکاتا 488GT می‌تواند تمام اطلاعات را جمع آوری و ثبت کند. اما چه اطلاعاتی را ثبت می‌کند؟ از حالت قرارگیری صندلی‌ها و ارگونومی بدن راننده و سرنشینان تا فشار تایر و وضعیت فنی و موتور خودرو همگی ثبت می‌شوند. چه امکانی قابلیت ثبت این اطلاعات را در فراری مودیفیکاتا دارد؟ برای ثبت اطلاعات دو قسمت متفاوت و منحصر به فرد به نام V-Box و Brembo وظیفه ضبط این دست اطلاعات را دارند. باز سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که می‌شود این اطلاعات را از این دو سیستم دریافت کرد؟ بله. به راحتی می‌شود تمام اطلاعات ضبط شده را از طریق درگاه USB به هر حافظه دیگر سپرد. جدا از امکاناتی که نام بردیم باید به سیستم بررسی دما این خودرو نیز اشاره کرد. سیستم دما به این خاطر در 488GT تعبیه شده است که بتوان قبل از این که تایرها به حرارت بالا و غیر قابل کنترل برسند، سرعت را کم کرد و از سوختن تایرها جلوگیری کرد. چنین ویژگی را در دیگر ماشین‌های مسابقه‌ای نمی‌توان دید. خبر بدی که در مورد این خودرو وجود دارد این است که تنها تعدادی محدود از فراری مودیفیکاتا 488GT تولید خواهد شد و تنها به رانندگانی که در همین اواخر در Ferrari’s Cometizioni GT و Club competizioni شرکت کرده‌اند خواهد رسید. با این حساب، امیدواریم که حداقل یک بار هم که شده بتوانیم این خودرو را ببینیم.

نام نویسنده: احسان والیان