فرمول قیمت گذاری خودرو کارکرده

۱۶ آذر ۱۴۰۱ فرمول قیمت گذاری خودرو کارکرده

قیمت‌گذاری خودرو کارکرده چندان کار ساده‌ای نیست. تصور کنید می‌خواهید خودروی خود را به دلایلی بفروشید. چطور متوجه قیمت خودرو خود می‌شوید؟ معمولا فروشندگان خودرو دست دوم، راه‌های مختلفی را برای انتخاب میانگین قیمت ماشین خود انتخاب می‌کنند. برخی قیمت خودروهای مشابه را در سایت‌های آگهی خودرو می‌بینند، بعضی با توجه به قیمت خودرو صفر، ماشین‌شان را ارزش‌گذاری می‌کنند. عده‌ای هم روی اتومبیل خود با توجه به نظر کارشناسان قیمت‌‌ می‌گذارند.

عوامل موثر در قیمت خودرو کارکرده

قیمت خودرو کارکرده به عوامل مختلفی بستگی دارد. شاید مهم‌ترین عامل تفاوت قیمت خودروها مدل و سال ساخت باشد اما دو خودرو با مدل و سال ساخت یکسان هم ممکن است مانند یکدیگر قیمت‌گذاری نشوند. سلامت خودرو، بیمه، رنگ و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند در ارزش‌گذاری ماشین مؤثر باشد.

سال ساخت خودرو

سال ساخت خودرو، یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت آن است. اتومبیل به عنوان یک کالای مصرفی، طول عمر مشخصی دارد. بنابراین هرچه از سن ماشین می‌گذرد قطعات خودرو مستهلک‌تر می‌شود و ماشین نیازمند تعمیرات و هزینه بیشتری است. بنابراین خودرو کارکرده‌ای که سن زیادی داشته باشد، قیمت کمتری خواهد داشت.

مدل خودرو

هرچه مدل خودرو قدیمی‌تر باشد، قیمت آن کاهش می‌یابد. خودروسازان در مدل‌های جدیدتر ایرادات فنی و ظاهری مدل‌های قبلی یک خودرو را اصلاح می‌کنند. هرچه مدل خودرو به‌روز‌تر و جدیدتر باشد آپشن‌ها و امکانات بیشتری و پیشرفته‌تری دارد. بنابراین طبیعی است خودروهای کارکرده مدل قدیمی، شاهد کاهش قیمت باشند.

میزان کارکرد خودرو

کارکرد خودرو، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد مؤثر بر قیمت خودرو کارکرده است. حتی اگر خودرویی از نظر فنی و بدنه سلامت باشد، خودرویی ارزش بیشتری دارد که کارکرد کمتری داشته باشد و به اصطلاح کمتر راه رفته باشد.

سلامت فنی

سلامت موتور خودرو، سیستم ترمز، سیستم احتراق و… می‌تواند در قیمت خودرو مؤثر باشند. اگر ماشینی روغن‌ریزی داشته باشد یا سیستم تعلیق آن مشکل داشته باشد، دچار کاهش قیمت می‌شود. خریدار خودرو کارکرده ترجیح می‌دهد اتومبیلی بخرد که نیاز چندانی به خرج کردن و تعمیر نداشته باشد. بنابراین هرچه خودرو از نظر فنی سالم‌تر باشد، متقاضیان بیشتری دارد و بالاتر هم ارزش‌گذاری می‌شود.

بیمه ماشین

برخی گمان می‌کنند اگر خودرو خود را زمانی بفروشند که بیمه آن رو به اتمام است، دیگر از هزینه برای بیمه کردن ماشین راحت می‌شوند. اما این تفکر اشتباهی است. هرچه زمان بیمه خودرو نزدیک‌تر باشد، قیمت ماشین هم پایین‌تر می‌آید.

رنگ شدگی و تعویض

رنگ‌ شدگی خودرو به معنی تصادف یا آسیب به بدنه خودرو است. بنابراین طبیعی است که هرچه میزان رنگ‌شدگی یک ماشین بیشتر باشد، قیمت آن به نسبت ماشین مشابه کمتر خواهد بود. باید بدانید خودرویی که جلوی آن رنگ‌ شده باشد، کاهش قیمت بیشتری را تجربه می‌کند.

سلامت داخل کابین

خودرویی که روکش صندلی‌هایش فرسوده و پاره باشد، سیستم بالابر شیشه‌ به درستی عمل نکند، کف‌پوش‌های پاره داشته باشد و داخل کابینش بوی نامطبوعی بدهد کمتر مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد و کمتر کسی به سراغ خرید آن می‌رود. بنابراین قیمت کمتری خواهد داشت.

آپشن ها

آپشن‌های یک خودرو، یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت آن است. خودروی دنده اتوماتیکی که سیستم کروز کنترل داشته باشد، سیستم بالابر شیشه برقی باشد و…. قیمت بالاتری نسبت به یک خودرو دنده دستی ساده دارد.

در دسترس بودن لوازم یدکی

خریداران خودرو کارکرده ترجیح می‌دهند خودرویی را بخرند که برای تهیه لوازم یدکی آن دچار دردسر نشوند و مجبور نباشند زمان زیادی را صرف پیدا کردن قطعه مورد نیازشان کنند. بنابراین هرچه لوازم یدکی خودرو ارزان‌تر و در دسترس‌تر باشد، آن ماشین بالاتر قیمت‌گذاری می‌شود.

تصادف سنگین

اگر یک خودرو، چپ کرده باشد یا در تصادفی شاسی، ستون یا سقف آن به شدت آسیب دیده باشد، کاهش قیمت زیادی را تجربه خواهد کرد.

تعیین قیمت خودرو صفر

قیمت خودرو کارکرده به نوعی تابعی از قیمت صفر همان خودرو است. اما شاید برای شما هم این پرسش ایجاد شده باشد که قیمت خودرو صفر چگونه تعیین می‌شود؟

از سال ۱۳۹۲، بعد از آنکه بازار خودرو، انحصاری شناخته شد، شورای رقابت بنابر دستورالعملی وظیفه تعیین قیمت خودروهای داخلی را به عهده گرفت. اواخر تابستان ۱۳۹۷ شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا این شورا را از قیمت‌گذاری کنار گذاشتند.

اما این شورا بعد از طرح شکایتی در سال ۱۳۹۹، دوباره وارد گردونه قیمت‌گذاری خودرو شد. اما در نهایت در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ این شورا برای همیشه از تعیین قیمت خودرو کنار گذاشته شد. در حال حاضر وزارت صمت با همکاری خودروسازان قیمت خودرو را تعیین می‌کند. اما بنابر اعلام وزارت صمت، با عرضه خودروهای بیشتر در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد.

جمع بندی

خودرو در سال‌های اخیر به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. به همین خرید ماشین و فروش خودرو اهمیت ویژه‌ای دارد. خریدار تلاش می‌کند خودرویی ارزان‌تر بخرد و فروشنده می‌خواهند ماشینش را با قیمت بیشتری به فروش برساند. اما بهترین و عادلانه‌ترین راه برای تعیین قیمت خودرو، کمک گرفتن از یک کارشناس حرفه‌ای است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا