شرایط فروش خودرو در ترکیه

۲۰ دی ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو در ترکیه

مسئولان و مدیران کشور ترکیه، در چند سال اخیر با اجرای برنامه‌های اقتصادی، تلاش‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده‌اند که از میان آنها می‌توان به اعطای اقامت در ازای سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار دلاری اشاره کرد. اجرای این برنامه‌ها باعث شده تا افراد زیادی از کشورهای همسایه، به‌خصوص ایران برای کار و زندگی روانه این کشور شوند. حضور افراد خارجی بازار املاک و خودرو را در همسایه غربی ما رونق داده است.

خرید و فروش خودرو در ترکیه از بعضی جهات شباهت‌هایی با ایران دارد و از بعضی نظرها هم متفاوت و دارای قوانین خاصی است.

بازار خودرو ترکیه

خودرو ترکیه

بازار خودرو ترکیه برای ایرانی‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است. دلیل این اتفاق را هم می‌توان در ممنوعیت واردات خودرو به ایران و عدم وجود خودروهای روز با قیمت‌های مناسب و معقول دانست.

انواع و اقسام خودروهای روز دنیا را می‌توان از نمایندگی خودروسازان بزرگ و مطرح جهانی مثل رنو، فیات، تویوتا، فولکس واگن و… خریداری کرد. هرچند بعضی از خریداران ترجیح می‌دهند اتومبیل مورد نیاز خود را از بازار دست دوم تهیه کنند و به همین خاطر فروش خودرو کارکرده و صفر در این کشور رایج است.

معامله خودرو در ترکیه

خرید و فروش خودرو در ترکیه شباهت‌هایی با ایران دارد و البته تابع قوانین خاصی است.

خرید خودرو در ترکیه را از دو محل می‌توان انجام داد. یکی بازار خودرو صفر است که توسط نمایندگی‌ها و عاملیت فروش انجام می‌گیرد و یکی هم بازار خودروهای دست دوم و کارکرده است که هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در دسترس قرار دارد.

برای خرید خودرو صفر هم می‌توان با در دست داشتن مدرک اقامت و ترجمه پاسپورت به یکی از نمایندگی‌ها مراجعه کرد و اتومبیل را به صورت حضوری خرید و هم می‌توان بعد از پرداخت آنلاین قیمت خودرو، با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر یکی از عاملین فروش رفت و ماشین را تحویل گرفت. در این روش همه کارهای نقل و انتقال را نمایندگی انجام می‌دهد.

برای خرید خودرو دست دوم در ترکیه هم می‌توان به نمایشگاه‌ها سری زد و هم می‌توان از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آنلاین فروش خودرو دست دوم استفاده کرد. البته نقل و انتقال و معامله خودرو در این روش فقط در دفاتر اسناد رسمی یا نوتر انجام می‌شود.

روش‌های فروش خودرو در ترکیه

فروش خودرو دست دوم ترکیه

شرایط فروش خودرو در ترکیه با خرید اتومبیل در این کشور تقریبا یکسان است.

اول از همه می‌توانید با مراجعه به سایت‌های تعیین قیمت یا استفاده از کارشناس (اکسپرت) خودرو، قیمت اتومبیل‌تان را با توجه به مدل، کارکرد، ظاهر و آپشن‌ها مشخص کنید.

در مرحله بعد باید برای خودرویتان مشتری پیدا کنید. یکی از دردسترس‌ترین مشتری‌ها در همه کشورها نمایشگاه‌ها هستند که اتومبیلتان را با قیمتی کمتر از بازار خریداری می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید پول بیشتری کسب کنید، باید یک خریدار شخصی برای خودرویتان پیدا کنید.

البته در ترکیه هم مثل ایران سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش ماشین مثل خودرو۴۵ وجود دارد که می‌توانید با فروش مستقیم به آنها و یا انتشار آگهی، خودرو را بفروشید و یا برایش مشتری پیدا کنید.

قیمت پایین تعیین نکنید. ترک‌ها هم مثل هر ملت دیگری اخلاق خاص خودشان را دارند که در موقع فروش خودرو در ترکیه باید حواستان به این ویژگی‌ها باشد. اگر در زمان فروش، قیمتی پایین‌تر از قیمت اصلی تعیین کنید، مشتریان، حتی اگر آشنا باشند، فکر می‌کنند که اتومبیلتان ایرادی دارد یا اینکه دزدی است. پس بهتر است قیمتی بیشتر روی ماشینتان بگذارید و اجازه دهید خریداران سر قیمت با شما چانه بزنند.

قوانین فروش خودرو در ترکیه

فروش خودرو در ترکیه قوانین و مقررات خاصی دارد و تقریبا مشابه با شرایطی است که در هنگام خرید خودرو باید رعایت کنید.

مراحل پیش از فروش

قبل از اینکه خودرویتان را بفروشید، باید مدارکی را تهیه کنید.

۱- شماره شناسایی خودرو (Ruhsat) را در سایت «دولت الکترونیک» وارد کنید و اعتبار کارت خودرو را چک کرده و اگر جریمه و مالیات پرداخت‌نشده‌ای دارید، پرداخت کنید.

۲- خودرویتان باید دارای معاینه فنی باشد. در صورتی که معاینه فنی نگرفته‌اید، می‌توانید به صورت آنلاین وقت آن را تعیین کنید.

۳- برای خرید و فروش خودرو در ترکیه باید کد مالیاتی و کارت کیملیک (اقامت) داشته باشید.

مراحل فروش

فروش خودرو هم مثل خرید آن در ترکیه در دفاتر اسناد رسمی یا نوتر انجام می‌شود.

کارت اقامت، ترجمه ترکی پاسپورت و کد مالیاتی را همراه داشته باشید.

همچنین هر دو پلاک خودرو را باید تحویل مسئول مربوطه دهید. در صورتی که خریدار ترکیه‌ای باشد، پلاک جدید برایش صادر خواهد شد و اگر خریدار خارجی و ساکن همان استان باشد، نیازی به تعویض پلاک نیست.

هزینه نوتر یا تاییدیه مدارک طبق قوانین بر عهده خریدار است و باید آن را بپردازد.

پول فروش خودرو را می‌توان به روش‌های مختلف دریافت کرد. یا می‌توانید پول را نقد بگیرید، یا خریدار پول را به حساب بانکی‌تان واریز کنید، یا اینکه بخشی از پول را پرداخت کرده و مابقی را در آینده بپردازد. نوع دریافتی به انتخاب خودتان است، اما اگر قرار است پول را در دو یا چند مرحله تحویل بگیرید، بهتر است سفته (Senet) از خریدار دریافت کنید.

دریافت گواهینامه ترکیه

گواهینامه ترکیه مدرک شناسایی معتبری است و ارزشی مثل پاسپورت دارد و با آن می‌توان حساب بانکی باز کرد و در ۱۴۰ کشور هم قابلیت استفاده دارد. البته برای دریافت آن باید کارت اقامت داشته باشید.

مدارک لازم برای افرادی که قبلا در ایران گواهینامه رانندگی داشته‌اند، عبارتند از اصل و کپی گواهینامه ایران، کارت اقامت ترکیه، پاسپورت و آخرین مهر ورود به ترکیه. همچنین گواهی اهلیت را باید از یکی از بیمارستان‌های ترکیه دریافت کنید و همین طور ترجمه آخرین مدرک تحصیلی را در «نوتر» ثبت و تایید کنید. در نهایت همه این مدارک را به اداره نفوس ارائه دهید.

گواهینامه اولی‌ها هم برای دریافت مدرک رانندگی باید در کلاس‌های تئوری و عملی آموزشگاه‌ها شرکت کنند.

پرفروش ترین خودروهای ترکیه

بازار خودرو ترکیه با حضور خودروسازان معروف و مطرحی مثل فیات، رنو، فولکس و تویوتا یکی از متنوع‌ترین بازارهای منطقه خاورمیانه است.

جدیدترین مدل‌های فیات اگیا (اژه)، رنو کلیو، تویوتا کرولا، تویوتا C-HR، رنو مگان، رنو سمیبل و رنو کپچر به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای ترکیه هستند که در کارخانه‌های این کشور مونتاژ و علاوه بر عرضه در داخل ترکیه به کشورهای خاورمیانه نیز صادر می‌شوند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو