بررسی مشخصات فنی فورد اکسپدیشن ۲۰۲۲

۲۲ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فورد اکسپدیشن ۲۰۲۲

شاسی بلند سایز بزرگ سه ردیف صندلی فورد با نام اکسپدیشن در سال ۱۹۹۶ روانه بازار شد تا جایگزین نسخه نسبتا قدیمی نسل پنجم فورد برانکو و شاسی بلند هیولای فورد با نام اکسکرژن شود. این شاسی بلند به منظور رقابت بهتر در کلاس شورولت تاهو و سابربن و جی ‌ام ‌سی یوکان، روانه بازار شد که در طول کشیده‌تر از برانکو نسل پنجم و از نظر تکنولوژی تولید به مراتب به‌روزتر بود.

این محصول نسل چهارم خود را از ۲۰۱۸ به بعد تجربه می‌کند اما برای ۲۰۲۲، به طور کلی دگرگون و دستخوش تغییرات ظاهری و فنی شده است. به روز بودن اکسپدیشن و اکسپدیشن EL یا همان اکسپدیشن MAX (نسخه محور بلند / رقیب مستقیم شورولت سابربن)، برای شرکت فورد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در عین حال جایگزین دو محصول این برند به حساب می‌آید.

مزایا و معایب

+ طراحی اصیل

+ فضای جادار داخلی

+ تجهیزات جانبی متنوع

+ توان فنی و آفرود بالا

+ آپشن‌های رفاهی زیاد

+ پیشرانه قدرتمند

– عدم ارائه پیشرانه V8

– مصرف سوخت مشابه با پیشرانه V8

– قیمت قابل توجه

مشخصات فنی اکسپدیشن ۲۰۲۲

نمایی از بخش جلویی فورد اکسپدیشن ۲۰۲۲

اکسپدیشن مدل ۲۰۲۲ هنوز هم به عنوان یک شاسی بلند آفرودی اهلی شده برای مصارف روزمره خانوادگی و شهری، از ساختار شاسی جدا از بدنه شرکت فورد و پلتفرم ملقب به T3 این شرکت استفاده می‌کند، پلتفرمی که با برخی از وانت‌های سری F و مدل لوکس لینکلن نویگیتر مشترک است. در نتیجه از دیدگاه استفاده‌های سنگین در مسیرهای بیراهه با هیچ مشکلی مواجه نخواهد بود.

نسل چهارم اکسپدیشن برخلاف گذشته‌، تنها با پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 تویین توربو خانواده اکوبوست فورد روانه بازار شد و از گیربکس ۱۰ سرعت اتوماتیک با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل مجهز به گیربکس کمکی دو ضریب روانه بازار می‌شود. اما داشتن حجم ۳.۵ لیتری به معنای ضعف در عملکرد این خودرو نیست.

نسخه‌های استاندارد با قدرت ۳۸۰ اسب بخار و گشتاور ۶۴۰ نیوتون.متر روانه بازار می‌شوند. این در حالی است که همین پیشرانه در نسخه محدود دستخوش تغییرات فنی شده است و می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار و ۶۵۰ نیوتون.متر گشتاور تولید کند. تولید توان بیشتر از این پیشرانه نسبتا جمع و جور همین‌جا پایان نمی‌گیرد. تریم تیمبرلاین (Timberline) و نسخه محدود Stealth Edition این خودرو با پیشرانه مشابه اما تنظیمات فنی متفاوت، در بیشترین حالت توانی معادل ۴۴۰ اسب بخار و گشتاور خیره کننده ۶۹۰ نیوتون.متر را در زیر پای راست راننده قرار می‌دهد.

این توان فنی درخور توجه با کمک گیربکس ۱۰ سرعت و گیربکس کمکی با ضریب سنگین ۲.۶۴:۱ از ساخته‌های شرکت بورگ وارنر، در صورت تجهیز به تایرهای گل درشت آفرودی، می‌تواند رقبای ظریف اروپایی خود را در مسیرهای بیراهه دست به سر کند.

پیشرانه‌های اکوبوست فورد چه در نسخه چهار سیلندر و چه در نسخه شش سیلندر، به تولید توان قابل توجه در کنار ارائه مصرف سوخت اقتصادی مشهور هستند، اما در یک شاسی بلند سایز بزرگ ۲.۴ تنی، مصرف سوخت چندان اقتصادی نخواهد بود. به یاد داشته باشید که پیشرانه به کار رفته در نسل دوم خانواده فورد GT40، دقیقا همین پیشرانه اما با تنظیمات متفاوت است.

مشخصات کلی

نوع موتور ۶ سیلندر خورجینی بنزینی
حجم موتور ۳.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۶/۲۴
تنفس موتور دو توربوشارژر
حداکثر قدرت ۴۴۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر
جعبه دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۵.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
نوع بدنه شاسی بلند فول سایز
نوع رینگ آلیاژی
نوع شاسی بدنه جدا از شاسی
ترمز جلو دیسکی دو جداره
ترمز عقب دیسکی دو جداره

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۵۳۳۴ میلی‌متر
عرض ۲۰۲۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱۹۴۳ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۳۱۱۲ میلی‌متر
وزن خالص ۲۴۳۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۷ نفر
فضای صندوق ۱۸۰۰ لیتر
قطر رینگ ۲۲ اینچ
چرخ جلو و عقب ۴۵/۲۸۵

طراحی اکسپدیشن ۲۰۲۲

نمایی از کابین فورد اکسپدیشن ۲۰۲۲

اکسپدیشن از ابتدای تولید تا کنون همچنان ظاهر جعبه‌ای خود را به عنوان مهم‌ترین المان طراحی یک شاسی بلند فول سایز آمریکایی حفظ کرده است، اما در نسخه ۲۰۲۲، المان‌هایی از زبان طراحی جدید شرکت فورد که در مدل وانت جدید ماوریک استفاده شده بود را نیز با خود به همراه دارد.

نسخه Stealth Edition با تریم و رنگ آمیزی تمام مشکی، ظاهری اسپرت دارد اما نسخه تیمبرلاین با تجهیز به تایرهای A/T (تایرهای مناسب برای مصارف شهری و آفرود سبک)، باربند سقفی، ارتفاع ارتقا یافته کف خودرو از سطح زمین برابر با ۲۸۰ میلی‌متر و رکاب‌های برقی، به عنوان یک نسخه عملکرد محور ویژه آفرود به تولید می‌رسد که از قضا به قدرتمندترین سیستم انتقال نیرو مجهز است.

نمای داخلی با المان‌های روز بازطراحی شده است و مجموعه‌ای از ویژگی‌های مدرن نظیر نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا به ابعاد ۱۲ اینچ یا نمونه سفارشی ۱۵.۵ اینچی (مشترک با کراس‌اوور برقی Mach-EV) را با خود به همراه دارد.

نشانگرهای پشت فرمان از نوع تمام دیجیتالی و تریم داخلی نیز از نوع دو رنگ است. باقی اجزا همچنان ظاهر خشن آفرودی فورد با طراحی عمودی داشبرد و کنسول میانی پهن متصل به داشبرد را به نمایش می‌گذارد.

آپشن ‌ها و امکانات

نمایی از بخش پشتی فورد اکسپدیشن ۲۰۲۲

با تعلق به کلاس شاسی بلند‌های فول سایز، فضای صندوق اکسپدیشن ۲۰۲۲ در پشت صندلی‌های ردیف سوم برابر با ۵۹۰ لیتر است که در صورت عدم استفاده از ردیف سوم، این مقدار با استفاده از کنترل برقی صندلی‌ها، به ۱۸۰۰ لیتر افزایش می‌یابد. ردیف دوم نشیمن نیز همانند ردیف سوم، قابل تا ‌شدن است که فضای مسطح و صاف قابل استفاده را تا رقم خیره کننده ۲۹۶۱ لیتر افزایش می‌دهد. این فضای بسیار بزرگ از سبک طراحی جعبه‌ای اکسپدیشن نشات می‌گیرد که نشان‌دهنده استفاده مفید و سازنده طراحان از قابلیت‌های ممکن خودرو است.

تریم داخلی با توجه به نوع مدل، از دیدگاه متریال بهتر و بهتر می‌شود، اما بدون تردید برترین فضای داخلی متعلق به بالاترین تریم ممکن یعنی نسخه پلاتینیوم است که از چرم مرغوب در روکش صندلی‌ها و تریم داخلی و ماساژور صندلی‌های جلو بهره می‌گیرد. یکی از مزایای این شاسی بلند فول سایز، داشتن فضای قابل توجه در ردیف سوم صندلی‌ها است که برخلاف بیشتر رقبا، حتی برای افراد بالغ نیز مناسب و بسیار جادار است. صندلی‌های ردیف دوم در نسخه استاندارد به صورت نیمکتی سه نفره عرضه می‌شوند اما در صورت تمایل، مالک می‌تواند صندلی‌های تکی دو نفره کاپیتانی را برای آسایش بیشتر سرنشینان ردیف دوم سفارش دهد.

سیستم نرم افزاری خودرو قابلیت به‌روزرسانی از طریق اینترنت را دارا است و سیستم صوتی خودرو نیز از برند با کیفیت بنگ اند اولافسن (B&O) است که سیستم سرگرمی سرنشینان ردیف دوم را نیز با خود به همراه دارد.

سیستم کمک راننده هوشمند بلوکروز (BlueCruise) در نسخه پلاتینیوم قابل دسترسی است. سیستم چرخش سریع (Trail Turn) درنسخه آفرودی تیمبرلاین عرضه می‌شود که خودرو را قادر می‌سازد در حالت دو دیفرانسیل و در زوایایی بسیار بسته‌تر دور بزند. این سیستم ابتدا در فورد برانکو نسل جدید بر محصولات فورد معرفی شد.

در مجموعه سیستم‌های ایمنی، سیستم هشدار تاصادف از جلو و سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک به صورت استاندارد عرضه می‌شود، اما ویژگی‌های دیگری نظیر هشدار جابجایی بین خطوط، سیستم کنترل خودرو بین خطوط و کروز کنترل هوشمند نیز قابل سفارش است.

از دیدگاه بازه گارانتی، این خودرو گارانتی سه ساله یا ۵۸ هزار کیلومتر و گارانتی سیستم انتقال نیرو تا پنج سال یا ۹۶ هزار کیلومتر را شامل می‌شود که حتی از گارانتی ارائه شده از سوی شرکت مرسدس بنز نیز بیشتر است.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
کنترل دینامیکی دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
هشدار توجه راننده دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
نور بالا خودکار دارد
چراغ بدرقه دارد
روشنایی کابین دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان دارد
نمایشگر دارد
بلوتوث دارد
وای فای دارد
شارژ USB موبایل دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین جانبی دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
ماساژور صندلی دارد
مموری صندلی دارد
صندلی برقی عقب ندارد
در برقی صندوق دارد
خروجی ۱۲ ولت دارد
ایزوفیکس دارد
کامپیوتر سفری دارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

نتیجه گیری

اکسپدیشن بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین نسخه شاسی بلند برند فورد است که از دیدگاه رقابتی با برترین‌های شورولت تاهو و جی‌ ام ‌سی یوکان رقابت می‌کند. این خودرو شاید از دیدگاه سیستم انتقال نیرو فاقد نسخه V8 باشد اما از دیدگاه توان حرکتی کم نمی‌گذارد.

طبیعتا این مجموعه فنی، رفاهی و ایمنی چندان ساده نیز به دست نخواهد آمد، چراکه این خودرو در نسخه پایه با رقمی حدود ۸۰ هزار دلار به بازار عرضه می‌شود که در نسخه فول آپشن پلاتنیوم به رقم ۹۰ هزار دلار نزدیک خواهد شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی