بررسی مشخصات فنی فورد رنجر ۲۰۲۳

۲۰ آذر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فورد رنجر ۲۰۲۳

مدل رنجر (Ranger) از سال ۱۹۸۳ میلادی به عنوان وانت سایز کوچک فورد به بازار جهانی معرفی شد تا جانشین برتر فور کورییِر (Courier) باشد که بر پلتفرم مزدا شکل گرفته بود. تا سال ۲۰۱۲ این وانت در کلاس سایز کوچک و از سال ۲۰۱۹ در کلاس سایز متوسط به تولید رسید.

رنجر در سگمنت خود در بازار آمریکای شمالی پرفروش‌ترین ماشین به حساب می‌آید و رقیب مستقیم آن محصولاتی چون شورولت کلورادو، تویوتا هایلوکس (تاکوما)، هوندا ریج‌لاین، جی ‌ام ‌سی کنیون، جیپ گلادیاتور و نیسان فرانتییر است. نسل چهارم رنجر از سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد اما مدلی که فورد برای ۲۰۲۳ در نظر دارد، به طور کلی از پایه بازطراحی شده است.

مزایا و معایب

+ طراحی بر پایه وانت‌های سری F

+ ظاهری خشن‌تر و عضلانی‌تر

+ ارائه طیف متنوعی از پیشرانه‌های قدرتمند

_ قیمت بالاتر از نسل پیشین

مشخصات فنی

از آنجایی که در دوران تولید رنجر، تویوتا تاکوما (هایلوکس) چند بار موفق شد از نظر تیراژ فروش از این وانت پیشی بگیرد، فورد قصد دارد تا نسخه ۲۰۲۳ را با بهبودهای فنی و مهندسی فراوان روانه بازار کند. از این رو رنجر جدید با همکاری و نظرسنجی مستقیم گروه بزرگی از مشتریان فورد، متشکل از پنج هزار مشتری وفادار طراحی شده است تا این خودروساز بتواند تا جای ممکن ایراد‌ها و کمبودهای رنجر نسل قبل را جبران کند.

اولین قدم استفاده از پیشرانه ۳.۰ لیتری توربو دیزل V6 یا ۳.۵ لیتری توئین توربو اکوبوست V6 (بنزینی) به منظور افزایش توان باربری و یدک‌کشی رنجر بود که مستقیما از سوی خریداران و مشتریان وفادار فورد تقاضا شده بود. در نتیجه این دو پیشرانه V6 احتمالا به عنوان قدرتمندترین نسخه‌های قابل سفارش برای رنجر جدید در نظر گرفته خواهد شد. البته فورد دو پیشرانه بنزینی ۲.۰ لیتری چهار سیلندر تک و دو توربو را نیز برای رنجر جدید در نظر دارد که نسخه تک توربو برای نمونه دیفرانسیل عقب و استفاده‌های درون‌شهری و روزمره به کار گرفته می‌شود.

سیتم انتقال نیرو دو دیفرانسیل موقت (4WD) با قابلیت انتخاب حالت انتقال نیرو به صورت الکترونیکی برای رنجر عرضه خواهد شد، اما سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائمی (AWD) پدیده جدیدی است که به صورت دلخواه برای این وانت قابل سفارش است.

مهندسان و طراحان رنجر جدید، چرخ‌های جلو را به اندازه ۵۰ میلی‌متر به سمت جلو خودرو کشیده‌اند تا زاویه حمله خودرو برای آفرود بهتر بهبود یابد. کمک‌های عقب از ریل شاسی به سمت بیرون خارج شده‌اند تا ضمن بهبود کیفیت سواری در مسیرهای آفرود، آسایش سواری در جاده آسفالت و استفاده‌های روزمره نیز افزایش یابد. همچنین با افزایش عرض خودرو به اندازه ۵۰ میلی‌متر، طراحی محفظه بار نیز به گونه‌ای انجام شده است تا به منظور جای دادن بارهای بزرگ و عریض، بهترین استفاده از فضا به عمل آید. در نتیجه رنجر جدید ۵۰ میلی‌متر کشیده‌تر و ۵۰ میلی‌متر عریض‌تر از رنجر نسل پیشین است که افزایش ابعاد قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد.

اضافه شدن یک پله در پشت چرخ‌های عقب به مالک کمک می‌کند تا راحت‌تر به محفظه بار دسترسی یابد. به علاوه بر این تغییرات، فورد یک سیستم روشنایی ۳۶۰ درجه اطراف خودرو تعبیه کرده است تا مالک بتواند در محیط‌های تاریک، با دید بهتر رانندگی کند. رنجر با داشتن ریشه عمیق در قاره استرالیا، ۱۵۰ تجهیزات اضافی قابل سفارش از برند ARB استرالیا برای مشتریان خود در نظر دارد تا هر خریدار بتواند بر اساس نوع کاربری، رنجر خود را شخصی‌سازی کند.

با این اوصاف، فورد هنوز در خصوص پیشرانه‌هایی که قرار است در رنجر جدید به کار گرفته شود، اطلاعات دقیق و جزئی منتشر نکرده است. در نتیجه احتمال حضور پیشرانه‌های چهار سیلندر ۲.۳ لیتری توربو، ۲.۷ لیتری توئین توربو یا حتی ۳.۵ لیتری توئین توربو V6 خانواده سری اکوبوست (برای نسخه عملکرد محور رنجر رپتور) در لیست آپشن‌های رنجر جدید همچنان وجود دارد. بنابراین اطلاعات موجود از تنظیمات احتمالی رنجر جدید همگی در حد حدسیات و احتمالات است.

مشخصات کلی

نوع موتور

V6 بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور

۲.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۶/۲۴
تنفس موتور

دو توربو

حداکثر قدرت

۳۲۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور

۵۴۲ نیوتن.متر

گیربکس

۱۰ سرعت اتوماتیک دو کلاچ
محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

حداکثر سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی
نوع بدنه

وانت سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژی
نوع شاسی

شاسی مستقل از اتاق

ترمز جلو

دیسکی دو جداره
ترمز عقب

دیسکی دو جداره

ابعاد و ظرفیت‌ ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله بین محور جلو و عقب

وزن خالص

تعداد سرنشین

۵ نفر
توان یدک‌کشی

۲.۴ تن

قطر رینگ

۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب

۶۵/۲۵۵

آپشن ‌ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد
رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

هشدار توجه راننده

ترمز ضدقفل

دارد
توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد
ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

دارد
روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر

دارد
بلوتوث

دارد

وای فای

دارد
شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد
نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد
دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد
کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد
استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد
صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد
ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد
صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

ندارد
خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد
کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

دارد

 طراحی ظاهری

نمایی از فورد رنجر ۲۰۲۳

در طراحی نسل جدید رنجر به شکل بارزی از سبک طراحی سری F الهام گرفته شده است تا از دیدگاه بصری جلوه خشن‌تر و قدرتمندتری داشته باشد. چراغ‌های روشنایی در روز (DRL) نیز همانند وانت‌های سری جدید این خودروساز، C شکل هستند. جلوپنجره خودرو کاملا عمودی با تریم مشکی مزین به لوگو بزرگ فورد است و گلگیرهای بیرون زده آن، ضمن ارائه ظاهری عضلانی‌تر، پهنای ۵۰ میلی‌متری بیشتر خودرو را در دل خود جای می‌دهد. تریم مشکی رنگ در دور قاب محفظه بار و سپر عقب نیز استفاده شده و نام رنجر با سایز بزرگ بر در محفظه بار حک شده است تا با لوگو بیضی و بزرگ آبی رنگ فورد تکمیل شود.

طراحی داخلی

نمایی از کابین فورد رنجر ۲۰۲۳

نمای داخلی خودرو طراحی جعبه مانند دارد و از زوایای شکسته بسیاری بهره می‌گیرد تا با ظاهر خشن بیرونی آن هماهنگ باشد. در عین حال فورد تلاش کرده است تا با استفاده از دوخت بخیه رنگ متضاد و به کارگیری نمایشگرهای دیجیتال در بخش نشانگرهای پشت فرمان و سیستم مولتی مدیا، جلوه گرم، مینیمال و مدرن امروزی را به این فضا هدیه دهد. در این راستا کنسول میانی با مرکز داشبرد در اتصال کامل است و اهرم دنده به نمونه تمام الکتریکی (به جای مکانیکی) تغییر ماهیت داده است.

نتیجه گیری

نمایی از بخش پشتی فورد رنجر ۲۰۲۳

رنجر ۲۰۲۳ با طراحی کاملا نوین از مجموعه‌ای از برترین ویژگی‌های فنی و رفاهی جدید بهره می‌گیرد. در نتیجه قوی‌تر و بهتر بودن نسبت به نسل پیشین طبیعتا با افزایش قیمت نیز همراه خواهد بود. اعتبار برند فورد در زمینه طراحی و تولید برترین وانت‌های جهان اما بدون تردید به فروش قابل توجه این وانت سایز متوسط پرفروش کمک خواهد کرد.

هرچند فورد از سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت با تمرکز بیشتر بر خانواده فول سایز سری F، رنجر را کنار بگذارد، اما بازگشت این خودروساز به مدل رنجر در سال ۲۰۱۹ و بهبود چشمگیر ویژگی‌های آن برای سال ۲۰۲۳، نشان دهنده توجه دوباره این خودروساز به اهمیت کلاس محبوب وانت‌های سایز متوسط است. باید منتظر ماند و دید تا با عرضه رنجر جدید در سال ۲۰۲۲ به عنوان مدل ۲۰۲۳، این خودرو تا چه اندازه از خجالت رقبای قدرتمند خود درمی‌آید. از آنجایی که هنوز قیمت دقیق این مدل مشخص نیست، نمی‌دانیم که خرید خودرو توسط متقاضیان و طرفداران چقدر هزینه دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی