بررسی مشخصات فنی فورد F-150 لایتنینگ ۲۰۲۲

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فورد F-150 لایتنینگ ۲۰۲۲

هر تغییر و تحولی در هر زمینه‌ای با مقاومت روبه‌رو می‌شود و تغییرات در خودروهای معروفی که رانندگان به آن عادت کرده‌اند نیز مخالفت‌هایی در پی دارد. زمانی که فورد پیشرانه‌های پرمصرف V8 را کنار گذاشت و موتورهای V6 توربوشارژ را در محصولاتش به کار برد، با مخالفت‌هایی مواجه شد، اما با گذشت زمان مشتریان به فورد F-150 اکوبوست عادت کردند. همین اتفاق در مورد مدل برقی فورد F-150 نیز در حال رخ دادن است. با این حال ورود لایتنینگ شرایط بازار وانت‌های برقی را تغییر خواهد داد. برعکس جی ام سی هامر وانت برقی که بیشتر ماشین تفریحی است، اما فورد F-150 لایتنینگ یک خودرو است که به کار همه افراد در هر زمینه‌ای می‌آید.

مزایا و معایب

+ ظاهر آشنای مدل بنزینی

+ باتری با ظرفیت بالا

+ قابلیت تبدیل به ژنراتور برق

+ صندوق جلو جادار

کاهش بُرد با یدک‌کشی

مشخصات فنی

فورد، وانت برقی را با دو باتری مختلف عرضه می‌کند: باتری بُرد استاندارد (SR) با ظرفیت ۹۸ کیلووات ساعت و باتری بُرد بالا (ER) با ظرفیت ۱۳۱ کیلووات ساعت.

باتری SR به پیشرانه دو موتوره ۴۵۲ اسب بخاری نیرو می‌دهد در حالی که فورد F-150 لایتنینگ با باتری ER، پیشرانه‌ای با قدرت ۵۸۰ اسب بخار دارد و قوی‌تر از مدل‌های بنزینی است. گشتاور هر دو مدل ۱۰۵۱ نیوتن.متر است. طبق اطلاعاتی که فورد منتشر کرده، پیکاپ برقی فورد با هر دو باتری در ۴.۵ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند، اما شتاب فورد F-150 لایتنینگ در تست خودرو، برای مدل اولی ۴.۴ ثانیه و برای مدل دومی ۴.۱ ثانیه است.

محصول خودروساز آمریکایی فقط تند و تیز نیست، بلکه مثل نسخه‌های بنزینی و دیزلی قابلیت حمل بار و یدک‌کشی را هم دارد. فورد F-150 لایتنینگ با باتری SR می‌تواند ۳۵۰۰ کیلوگرم یدک بکشد و قابلیت یدک‌کشی وانت برقی با باتری بزرگ‌تر، ۴۵۰۰ کیلوگرم است. هرچند یدک‌کشی بُرد خودرو را کاهش می‌دهد، اما سیستم هوشمند فورد می‌تواند مسافت قابل رانندگی با خودرو را پیش‌بینی کند. همچنین این سیستم دارای ترازوی داخلی است و وزن یدک را محاسبه می‌کند. از این نظر، فورد F-150 لایتنینگ یکی از هوشمندترین ماشین‌ها محسوب می‌شود.

فورد F-150 لایتنینگ با باتری SR و بدون یدک‌کش ۳۷۰ کیلومتر بُرد دارد. در صورتی که بُرد این وانت برقی با باتری ER بزرگ‌تر، ۵۱۵ کیلومتر و در تیپ پلاتینیوم ۴۸۳ کیلومتر است.

شارژر سریع DC می‌تواند باتری خودرو برقی فورد را با ۱۵۰ کیلووات در ۴۴ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژر کند. شارژ وانت برقی فورد با سیستم خانگی ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

فورد F-150 لایتنینگ نه تنها سریع شارژ می‌شود، بلکه قابلیت تامین برق برای ابزار و تجهیزات برقی را هم دارد. این پیکاپ دارای ژنراتور Pro Power Onboard فورد است که ۱۱ پریز برقی (۳ پریز در قسمت بار) دارد. سیستم برق ۹.۶ کیلوواتی فورد، انرژی لازم برای استفاده از ابزارها و تجهیزات کاری و سنگین یا شارژ یک خودرو برقی دیگر را فراهم کرده و همچنین با استفاده از سیستم یکپارچه خانه، برق یک منزل مسکونی را تامین می‌کند.

مشخصات کلی

نوع موتور

دو موتور برقی

ظرفیت باتری

۹۸ کیلووات ساعت

۱۳۱ کیلووات ساعت

قدرت

۴۵۲ اسب بخار

۵۸۰ اسب بخار

گشتاور

۱۰۵۱ نیوتن.متر

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۴.۴ ثانیه

۴.۱ ثانیه

سرعت

۲۴۰ کیلومتر در ساعت

بُرد خودرو

۳۷۰ کیلومتر

۵۱۵ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۷

فرمان

برقی

نوع بدنه

وانت

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۸۸۵ میلیمتر

عرض

۲۰۲۹ میلیمتر

ارتفاع

۱۹۶۱ میلیمتر

فاصله محورها

۳۶۸۳ میلیمتر

وزن خالص

۲۷۹۹ – ۳۰۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

عقب: ۱۴۹۵ لیتر

جلو: ۴۰۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

۲۲ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی فورد F-150 لایتنینگ

اگرچه لایتنینگ روی پلتفرم متفاوتی با فورد F-150 بنزینی ساخته شده، اما ابعاد و اندازه مشابهی با نسخه‌های بنزینی دارد. همچنین کابین و فضای بار ۱.۷ متری آن با F-150 معمولی مشترک است. بدین ترتیب، برخلاف شورولت سیلورادو برقی، ظاهر آشنایی برای خریداران دارد. البته رینگ‌های جدید، جلوپنجره بسته و یکپارچه و نورپردازی متفاوت از تفاوت‌های مدل برقی با بنزینی است.

هر کدام از تیپ‌های لاتنینگ المان‌های ظاهری متفاوتی با هم دارند، تیپ Pro تقریبا همان F-150 بنزینی است. تیپ XLT یک نوار نوری در نمای جلو دارد، در حالی که نوار نوری در تیپ Larait در عقب وانت نصب شده است.

تیپ‌های Pro و XLT دارای رینگ‌های ۱۸ اینچی هستند، رینگ‌های تیپ Lariat ۲۰ اینچ اندازه دارد و تیپ پلاتینیوم از رینگ‌های ۲۲ اینچی استفاده می‌کند.

نشان آبی رنگ Lightning و پرچم ایالات متحده آمریکا، روی در بار همه تیپ‌های پیکاپ برقی فورد دیده می‌شود.

فورد F-150 لایتنینگ طوری ساخته شده که برای خریداران این پیکاپ ظاهر آشنایی داشته باشد و بدون هیچ طراحی عجیب و غریبی، مشتریان را پس نزند.

طراحی داخلی

کابین فورد F-150 لایتنینگ

کابین پیکاپ برقی فورد تفاوتی با مدل‌های بنزینی F-150 ندارد، به جز اینکه دارای فناوری‌ها و تکنولوژی‌های بیشتر و به‌روزتری است. تیپ‌های Pro و XLT دارای یک نمایشگر ۱۲ اینچی با گرافیک جدید هستند که روی تیپ‌های رده بالای مدل بنزینی به کار رفته است. اما نمایشگر لمسی دو تیپ رده‌بالای فورد F-150 لایتنینگ مشابه فورد موستانگ مک-ای با اندازه ۱۵.۵ اینچی است.

فورد F-150 یک پیکاپ کاربردی با فضای باری به طول ۱۶۷۶ میلیمتر است، اما لایتنینگ از این هم فضای بار بیشتری دارد. به دلیل اینکه خودروهای برقی زیر کاپوتشان هیچ موتوری ندارند، صندوق جلو فورد F-150 لایتنینگ دارای صندوق جلو با ظرفیت ۴۰۰ لیتر -تقریبا هم‌اندازه خودروهای صندوقدار معمولی- است و بنابراین دیگر لازم نیست رانندگان و سرنشینان وسایل خود را در قسمت بار قرار دهند. همچنین چهار پریز ۱۲۰ ولتی در صندوق جلو نصب شده تا بتوان از وسایل برقی استفاده کرد.

فضای بار فورد F-150 لایتنینگ با مدل‌های بنزینی یکسان است و همان کفپوش و لاین بار را دارد. همچنین در بار این وانت برقی برای بالا رفتن و پایین آمدن دارای پله است و علاوه بر این می‌توان در فضای بار را با زدن یک دکمه باز و بسته کرد.

صندلی‌های وینیل و کفپوش‌های پلاستیکی از امکانات مدل‌های پایه هستند تا تمیز کردن آنها راحت‌تر باشد، اما برای روکش صندلی تیپ‌های بالاتر از چرم استفاده شده تا پیکاپ فورد کابینی شیک و جذاب داشته باشد.

فورد F-150 لایتنینگ دو ردیف صندلی دارد که گرم‌کن و سردکن صندلی از آپشن‌های همه تیپ‌ها به شمار می‌رود، اما در تیپ‌های رده بالاتر صندلی‌های عقب هم گرم‌کن و سردکن دارند و علاوه بر این که فضای کوچک برای وسایل هم در زیر صندلی‌های عقب تعبیه شده است.

F-150 لایتنینگ؛ وانت همه کاره

نمای عقب فورد F-150 لایتنینگ

فورد F-150 پرفروش‌ترین خودرو تاریخ آمریکا است و حتی در اصطلاح عامیانه، آمریکا در قسمت بار این پیکاپ ساخته شده است، به همین خاطر، فورد تمام تلاشش را کرده که با ارائه خودرویی با ظاهری آشنا و البته با پیشرانه‌ای پاک و قدرتمند، طرفدارانش را بدعادت نکند.

خرید خودرو فورد F-150 لایتنینگ از ۴۰ هزار دلار شروع می‌شود و از این نظر، ارزان‌ترین وانت موجود در بازار خواهد بود، اما خریدارانی که می‌خواهند پول بیشتری خرج کنند، می‌توانند بهترین مدل وانت برقی را با قیمت ۹۱ هزار دلار بخرند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو