بررسی مشخصات فنی فولکس واگن T-Roc ۲۰۲۲

۵ آذر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی فولکس واگن T-Roc ۲۰۲۲

بالا گرفتن درگیری خودروسازان بر سر کلاس کراس‌اوورهای سایز کوچک در دهه گذشته، بازار جهانی را با طیف متنوعی از کراس‌اوورهای مواجه کرده است که سعی دارند سهم فروش شرکت سازنده را بیشتر و گسترده‌تر کنند.

فولکس واگن به عنوان بزرگ‌ترین گروه خودوساز قاره اروپا نیز نمی‌خواهد از این بازار عقب بماند. در نتیجه کراس‌اوور تی‌راک (T-Roc) در سال ۲۰۱۷ روانه بازار جهانی شد تا فاصله میان کراس‌اوور معروف تیگوان (از کلاس کامپکت) و کراس‌اوور کوچک‌تر تی‌کراس (T-Cross) را پر کند. برای سال ۲۰۲۲ اما مدل تی‌راک دستخوش تغییرات مهمی شده است.

مزایا و معایب

+طراحی زیبا و منطبق بر زبان برند فولکس واگن

+پیشرانه‌های اقتصادی و پرتوان

+سیستم انتقال نیرو دو دیفراسیل

+گیربکس اتوماتیک دو کلاچ

+تولید در نمونه کوپه و کوپه سقف خم شونده

 

-کیفیت پیین و اقتصادی متریال داخلی

-ناتوانی در رقابت با رقای پریمیوم

-قیمت بالا در نسخه عملکرد محور R

مشخصات فنی تی‌راک ۲۰۲۲

به عنوان یک خودرو کراس‌اوور ساب کامپکت، تی‌راک سوار بر پلتفرم MBQ گروه خودروسازی فولکس واگن روانه بازار جهانی شد. در نتیجه از دیدگاه ساختار فنی زیرپوستی، با خودروهای دیگری چون فولکس واگن گلف، سئات لیون، آئودی A3 و اشکودا اُکتاویا مشترک است. به همین دلیل برخی افراد تی‌راک را نسخه کراس‌اوور گلف نیز خطاب می‌کنند.

همچنین نباید از یاد برد که این کلاس از کراس‌اوورها از دیدگاه مصرف سوخت و فاکتورهای اقتصادی باید کاملا منطبق بر استانداردها و کاربردهای روزمره طراحی شده باشند. در نتیجه پیشرانه‌های متنوع به کار رفته در تی‌راک در نمونه بنزینی، از ۱.۰ لیتر سه سیلندر تا ۲.۰ لیتر چهار سیلندر را شامل می‌شود.

طیف توان تولیدی در تی‌راک، برای خودرویی که در حدود ۱.۳ تا ۱.۶ تن وزن دارد، از ۱۱۰ اسب بخار آغاز می‌شود که قانع کننده است اما کافی نیست. به همین دلیل شرکت فولکس واگن یک نسخه از تی‌راک با کد شناسایی T-Roc R را به بازار فرستاد که خروجی پیشرانه در این نسخه خاص به ۲۹۶ اسب بخار و گشتاور آن به ۴۰۰ نیوتون.متر می‌رسد. حضور گیربکس دو کلاچ هفت سرعت (7DCT در محصولات گروه فولکس واگن معروف به 7DSG) و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل فولکس واگن موسوم به 4-Motion، از این کراس‌اوور نسبتا معمولی کلاس اقتصادی روزمره، یک هیولا چهارچرخ پرتوان اسپرت می‌سازد که از پیشرانه مشترک با گلف R بهره می‌گیرد.

ناگفته نماند که سیستم تعلیق تی‌راک در محور جلو از نوع مک‌فرسون استرات است اما نسخه‌های دو دیفرانسیل در عقب به سیستم پیچیده‌تر و پایدارتر مولتی لینک و نسخه‌های معمولی دیفرانسیل جلو، از سیستم تعلیق صلب غیر فعال نوع میل پیچشی در محور عقب بهره می‌گیرند.

از این بابت، تی‌راک تفاوت خاصی با نسخه قبلی ندارد. آن چه در این خودرو جدید برای سال ۲۰۲۲ دستخوش تغییرات محسوس شده است در حقیقت ظاهر پوسته بیرونی آن است.

مشخصات کلی

نوع موتور

۴ سیلندر خطی بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۲.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴/۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۲۹۶ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۴۰۰ نیوتن متر

جعبه دنده

۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچ

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۴.۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس‌اوور سایز کوچک

نوع رینگ

آلیاژی

نوع شاسی

بدنه یکپارچه/ مونوکوک

ترمز جلو

دیسکی دو جداره

ترمز عقب

دیسکی

 

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۳۴ میلی‌متر

عرض

۱۸۱۹ میلی‌متر

ارتفاع

۱۵۷۳ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۵۹۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۵۵۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

حجم فضای صندوق

۴۴۵ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

چرخ جلو و عقب

 طراحی تی‌راک

طراحی به عنوان مهم‌ترین المان تغیر یافته در تی‌راک مدل ۲۰۲۲، این خودرو را به مراتب جذاب‌تر و زیباتر از نسل پیشین ساخته است. زبان طراحی مشترک در محصولات نوین فولکس واگن در پنج سال گذشته به شکل چشمگیری بهبود یافته است تا همه خودروها از جمله تی‌راک، با شباهت بیشتر به نسخه مفهومی پیش از تولید، جلوه خشن‌تر و اسپرت‌تری به همراه داشته باشد.

با این حال هنوز هم همان المان‌های همیشگی و امضای شخصی برند فولکس واگن، نظیر چراغ ادغام شده با جلوپنجره و چراغ‌های عقب پلکانی LED (شبیه به تیگوان)، در نمای خارجی تی‌راک نیز دیده می‌شود، اما جلوپنجره این بار به شکل مشبک درآمده است که در مقایسه با جلو پنجره‌های افقی پیشین فولکس واگن، همخوانی بیشتر با طراحی خشن تی‌راک دارد. المان‌های متمایز کننده تی‌راک R با نسخه‌های معمولی‌تر شامل تمایز در طراحی زیرسپر جلو و عقب، ریم‌های آلیاژی آلومینیومی با طراحی جدید ۱۹ اینچ و چهار سر اگزوز کرومی می‌شود.

بارزترین و مهم‌ترین المان جذابیت تی‌راک بدون تردید تولید در نسخه کوپه کانورتیبل (کراس‌اوور سه در سقف تاه‌شو) است که با وجود خلق در خودرویی چون نیسان مورانو کانورتیبل در سال‌های پیش، تی‌راک کانورتیبل همچنان پدیده‌ای عجیب و غریب جلوه می‌کند.

در نمای داخل تی‌راک، فرمان خودرو مستقیما از مدل گلف قرض گرفته شده اما کلید‌ها و مجموعه ادوات کنترلی کنسول میانی از نو طراحی شده است. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان در همه مدل‌ها به صورت استاندارد از نوع دیجیتالی است و نمایشگر سیستم مولتی مدیا نیز از نمونه لمسی ۶.۵ اینچی است، اما این نمایشگر در صورت سفارش، قابلیت ارتقا به اندازه ۹.۲ اینچ را نیز دارد.

آپشن‌ها و امکانات

تی‌راک در مدل‌های معمولی‌تر با دو گیربک پنج و شش سرعت دستی نیز قابل سفارش است اما در نسخه R، گیربکس اتوماتیک هفت سرعت و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل به واقع غوغا می‌کند. در نتیجه سیستم ترمز نیز همانند سیست انتقال نیرو در نسخه R از نوع عملکرد محور است. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) خودرو به صورت پیوسته و با دقت بسیار زیاد بین محور جلو و عقب عمل می‌کند تا پایداری را در هر لحظه در بالاترین حد ممکن حفظ کند، اما اگر احساس کردید می‌خواهید با این تی‌راک ۲۹۶ اسب بخاری کمی شیطنت کنید، این سیستم تنها با فشردن یک کلید بر روی داشبرد از کار خواهد افتاد.

ریم‌های آلیاژی خودرو دارای طراحی جدیدی هستند و با رنگ نهایی سفارشی مالک، مشکی مات یا مشکی براق با سطح پولیش خورده، روانه بازار می شوند. روکش فرمان از نوع چرم است و تریم دالی با محوریت حرف R تزئین شده است. همچنین فولکس واگن برای تی‌راک، تریم دو رنگ داخلی را نیز در لیست سفارش‌های خود دارد. بر اساس استانداردهای آلمان، در عقب خودرو به صورت هوشمند الکترونیکی باز و بسته می‌شود و صندلی‌های ردیف دوم با وجود داشتن فضای کافی، قابلیت تاه شدن را دارند که فضای صندوق را تا رقم قابل توجه ۱۲۳۷ لیتر افزایش می‌دهد.

سایر ویژگی‌ها نظیر سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، دوربین دید عقب، ورود و استارت بدون کلید، ایموبلایزر و سیستم مسیریابی جهانی، قلاب یدک‌کش (به صورت سفارشی)، کلید‌های کنترلی لمسی کنسول میانی، قابلیت سفارش سیستم روشنایی LED برای چراغ‌های جلو و تریم داخلی و روکش چرم آلکانترا برای صندلی‌ها نیز برای تی‌راک قابل ممکن است. با این حال با تعلق به خانواده خودروهای اقتصادی برند فولکس واگن، کیفیت نمای داخلی تی‌راک در مقایسه با رقبا چنگ چندانی به دل نمی‌زند.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

هشدار توجه راننده

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

دارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

دارد

شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

دارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد

کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

نتیجه گیری

تی‌راک آمده است تا با رقبایی سر سخت نظیر آئودی SQ2، بی ام و X2 M35i یا حتی هیوندای کونا N-Line سر شاخ شود. با این اوصاف پر واضح است که یک برند اقتصادی نمی‌تواند با رقبای پریمیوم/لاکچری نظیر آئودی و بی ام و سرشاخ شود، اما بدون شک در مقایسه با هیوندای کونا N-Line حرف‌های بسیار برای گفتن خواهد داشت.

هنوز قیمت نهایی برای تی‌راک از سوی فولکس واگن اعلام نشده است، اما این‌طور تخمین زده می‌شود که بازه قیمت این کراس‌اوور از رقم ۳۵ هزار دلار آغاز شود و در نسخه R احتمالا مرز ۴۰ هزار دلار را از سر بگذراند. مشخص نیست که این خودرو در بازار آمریکای شممالی عرضه خواهد شد یا خیر، اما در بازه ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار، تی‌راک با طیف گسترده‌ای از رقبای آمریکایی پر‌توان و پرفروش مواجه خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی