فیات دوکاتو پلاک ملی گرفت

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ فیات دوکاتو پلاک ملی گرفت

شاید یکی از جالب‌ترین خبرهایی که در حوزه خودرو می‌توان شنید این باشد که برند فیات هم رنگ و بوی ایرانی گرفته است.

فیات دوکاتو بعد از کش مکش‌های فراوان، میهمان همیشگی پارسیان موتور شد و نه تنها به تولید رسید بلکه پلاک ملی ایران را هم از آن خود کرد. فیات یکی از برندهای مشهور جهان در صنعت خودروسازی است که هر کدام از ما حتی برای یک بار هم که شده سوار بر یکی از محصولات این شرکت خودروسازی شده‌ایم. مشتریان ایرانی خودروهای فیات – بعد از گذشت چند دهه از فعالیت فیات – همچنان جز مشتاق‌ترین خریداران هستند. به بهانه پلاک شدن فیات دوکاتو، بد نیست که نگاهی به پیشینه فیات و شرکت پارسیان موتور و همچنین معرفی دوکاتو بپردازیم.

گروه فیات کرایسلر

اولین جایی که نام شرکت خودروسازی فیات از آن به گوش رسید ایتالیا بود. اما بعد از گذشت چند سال، به خاطر چند ملیتی شدن این شرکت محبوب، آوازه فیات دیگر مختص به ایتالیا نبود. بعد از گذشت چند دهه، در سال 2014 میلادی، فیات با بنا نهادن شعب جدیدش در آمستردام و هلند و بعد از آن در لندن، نام خود را به گروه فیات کرایسلر (FCA) تغییر داد. محدوده فعالیت فیات جهانی شده است. البته ناگفته نماند که در شناسنامه این شرکت، مدیریت برندهای معروفی مانند فراری، مازراتی، جیپ، آلفارومئو و دیگر شرکت‌های مستقل دیگر ثبت شده است. در این روزهای بهمن ماه 1399 و در آخرین روزهای سده جاری، فیات رگ و ریشه ایرانی خود را با تولید فیات دوکاتو در شرکت پارسیان موتور به جهان نشان داد.

طراحی ظاهری فیات دوکاتو الکتریکی

پارسیان موتور

همه چیز از سال 2009 میلادی یعنی سال 1383 ه.ش شروع شد. زمانی که شرکت پارسیان موتور قرارداد رسمی خود را با شرکت خودرو سازی فیات در تورین ایتالیا بست. پس از آن، پارسیان موتور با اخذ مجوزهای لازم، کارخانه‌‎ای به مساحت 82 هزار متر مربع را با هدف مونتاژ محصولات فیات بنا نهاد و کار خود را از همان آغاز کرد. در حال حاضر، با توجه به ادعای این شرکت، می‌توان پارسیان موتور را نماینده رسمی گروه خودروسازی فیات در ایران دانست.

فیات دوکاتو چطور به ایران راه پیدا کرد

همان‌طور که اشاره شد، نمایندگی شرکت فیات دوکاتو در ایران طی قرار دادی به شرکت پارسیان موتور داده شد. اما بیش از عقد این قرارداد باید به این نکته اشاره کرد که پارسیان موتور با راه‌اندازی کارخانه 82 هزار متر مربعی خود در منطقه سلفچگان و همکاری با ارگان‌ها نظامی و دولتی، توانست خود را در برداشتن این گام ثابت قدم نشان دهد و به مدت یک دهه به عنوان عرضه کننده محصولات فیات در ایران به فعالیت خود ادامه دهد.

اما فیات دوکاتو در سال 2020 رونمایی شد، در حالی که پارسیان موتور توانسته بود امتیاز آن را از جوینت ونچری با نام SEVEL تحویل بگیرد. جالب است بدانیم که این اتومبیل حاصل همکاری مشترک فیات و گروه پژو سیتروئن بوده است. تقریبا یک سال طول کشید تا بالاخره فیات دوکاتو بتواند پلاک ملی ایران را جلو سپر خود نصب کند و به یکی از مسافران جاده‌های ایران بدل شود. ناگفته نماند که قطعه‌سازی‌های دوکاتو به دست کارشناسان داخلی انجام شده و بعد از استقلال در تولید قطعات به چرخه تولید رسیده است.

نمایی از داخل کابین فیات دوکاتو

فیات دوکاتو محبوب

جالب است بدانیم که در حال حاضر، فیات دوکاتو از خودروهای محبوب در ایران به حساب می‌آید. بدن کشیده‌‌ای دارد و شبیه به یک ون تشریفاتی است. تمام ویژگی‌های فیات در آن به کار رفته است. قسمت عقب خودرو با درب کشویی اتوماتیک، سرنشینان را به داخل کابین هدایت می‌کند. فیات دوکاتو در دو تیپ مختلف از L1 تا L4  و کاربردهای مطلوب و متفاوت به بازار خودرو ایران راه پیدا کرده‌اند. البته مدل‌های H1 تا H4 این خودرو نیز – با تفاوت در ابعاد و ارتفاع – نیز در بازار حضور دارند تا بتوانند تمام سلایق را راضی نگه دارند. 12 نفر می‌توانند در فیات دوکاتو بنشینند. مدل‌های L4 و H1 می‌توانند تا میزبان 16 نفر باشند.

مجموعه فنی این خودرو با پیشرانه 4 سلیندر و 16 سوپاپ و با حجم 2287 سی سی به علاوه پیشرانه توربوشارژر، نوعی احتراق تراکمی خاص را ایجاد می‌کند که بسیار متناسب با ارگونومی فیات دوکاتو است. ترمزهای این خودرو دیسکی هستند و به همراه سیستم تعلیق مک فرسون ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. تایرهای 225/75R16 به طور ویژه برای همین خودرو ساخته شده است. حداکثر سرعت دوکاتو در مدل‌های مختلف بین 140 تا 160 کیلومتر در ساعت تخمین زده شده است. امید است که در سال‌های آتی، شرکت پارسیان موتور بتواند با استفاده از استعداد کارشناسان و مهندسان کشور، بیش از پیش، در بومی‌سازی نمونه‌های دیگر فیات دوکاتو بدرخشد.

 

نمای عقب فیات دوکاتو برقی

 

نویسنده: احسان والیان

فروش فوری خودرو کارکرده