قوانین عجیب و غریب رانندگی در دنیا

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ قوانین عجیب و غریب رانندگی در دنیا

قوانین رانندگی و اجرای سرسختانه آن‌‌ها در کشورهای مختلف به قانون اساسی و فرهنگ هر کشوری وابسته است، این درحالی است که حدود 80 درصد از این قوانین در دنیا مشترک و لازم الاجرا هستند؛ با این حال اما قوانین عجیب و غریبی هستند که با توجه به برخی شرایط شهرها و کشورهای مختلف تا حدی با سایر مکان‌ها متفاوت است.

رانندگان وسایل نقلیه موتوری پیش از دریافت گواهینامه رانندگی باید آموزش‌های لازم را گذرانده باشند تا مجوز رانندگی در جاده‌های درون شهری و برون شهری را کسب کنند. اما نکته مهم‌تر اینکه تنها اخذ مجوز رانندگی ملاک نیست، بلکه رعایت این قوانین زمان استارت تا تردد خودروها ضروری است؛ چرا که اگر فردی در رعایت قوانین رانندگی کوتاهی کند، ممکن است به حوادث و خطرات جبران ناپذیری منتهی شود.

با نگاهی به قوانین معمول رانندگی در سراسر دنیا همچون رد نشدن از چراغ قرمز،  رعایت حق تقدم با عابر پیاده، بستن کمربند ایمنی، رانندگی در شرایط روحی مناسب ( عدم مصرف مواد مخدر و الکی) و سایر قوانین در همه کشورها یکسان است اما برخی کشورها هم هستند که با توجه به شرایط زیست محیطی (همچون جاد‌ه‌های ساحلی، جاده‌های جنگلی و کوهستانی) قوانین عجیب رانندگی تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به برخی از این قوانین اشاره شده است.

کانادا و زنگوله‌ی سورتمه

این قانون عجیب، تنها مخصوص کشور کاناداست. طبق این قانون، محدودیت‌های خاصی برای استفاده از زنگوله‌ی سورتمه وجود دارد. هرچند شاید این قانون برای خیلی‌ها مهم نباشد، اما افرادی که سورتمه‌شان تنها یک زنگوله دارد، به مشکل بر می‌خورند چرا که حداقل تعداد زنگوله‌ها، باید دو عدد باشد. از نظر شما، بابا نوئل به این قانون پایبند است؟ و یا اینکه واقعا چه میزان سورتمه در خیابان‌های یخ زده کانادا تردد می‌کند؟ شاید این مورد در کانادا یکی از قوانین عجیب رانندگی برای اکثر کشورها محسوب شود.

 

سورتمه در کانادا

کاستاریکا ، مشروبات الکلی و رانندگی

در تمامی کشورهای دنیا، اگر پس از مصرف نوشیدنی‌های الکلی رانندگی کنید، مجازات سختی در انتظار شما خواهد بود، اما در کاستاریکا اینطور نیست. در این کشور، نوشیدنی مشروبات الکلی و رانندگی، عملی کاملا قانونی محسوب می‌شود. حتی با اینکه از لحاظ علمی ثابت شده که رانندگی تحت تاثیر مشروبات الکلی چه خطرهایی دارد، اما این کشور اهمیتی به این تحقیقات نمی‌دهد. تنها در حالتی مجاز به رانندگی نیستید که مسموم شده باشید.

مشروبات الکلی و رانندگی

آلمان، توقف ممنوع

جاده “اتوبان” در آلمان، به یکی از سریع‌ترین جاده‌های دنیا معروف است. به نظرتان دلیل این امر چیست؟ طبق قوانین، هیچ کسی حق ندارد در این جاده ترمز و توقف کند. تنها در موارد اورژانسی اجازه توقف دارید. در ضمن، شاید برایتان جالب باشد که برای این جاده، هیچ سرعت مجازی تعیین نشده است

 

توقف ممنوع

آفریقای جنوبی و قانون جنگل

از آنجایی که آفریقا محل زندگی بسیاری از حیوانات، به خصوص شیرهاست، قانون عجیبی هم دارد. پس اینکه شما به هنگام حرکت در جاده با گله‌ی شیرها برخورد کنید، امری کاملا عادی است. از آنجایی که این مکان اول متعلق به حیوانات بوده و سپس انسان‌ها یا خانه سازی این حیوانات را از محل زندگی خود راند‌ه‌اند، باید به قوانین آن‌ها احترام بگذارند. بنابراین اگر شیرها در جاده لم داده باشند، شما موظف هستید توقف کنید تا آن‌ها از جاده عبور کنند. در غیر این صورت، جریمه خواهید شد.

 

قوانین رانندگی جنگل

سوئد و چراغ‌های همیشه روشن

در سوئد و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، همیشه چراغ‌های ماشینتان باید روشن باشد. دقت کنید! نه تنها شب‌ها، بلکه در طول روز هم باید روشن باشند! حقیقت این است که هنوز هیچ کسی دلیل وضع این قانون عجیب را نمی‌داند. هرچه باشد قانون است و در صورت سرپیچی از آن، جریمه می‌شوید.

البته برخی بر این باورند به دلیل سردسیری هوا و بارش‌های زیاد برف و باران و هوای همواره ابری در این کشور شاید روشن نگه داشتن چراغ و مه شکن خودرو امری پیشگیری کننده از حوادث رانندگی در شب و روز باشد.

 

چراغ روشن ماشین در روز

آمریکا، میمون بازی ممنوع!

آمریکا کشور پهناوری است و از ایالت‌های مختلف تشکیل شده است. هر کدام از این ایالات، قوانین مخصوص به خودشان را دارند. قطعا جایزه عجیب و غریب‌ترین قانون به ایالت ماساچوست می‌رسد، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود! طبق این قوانین خاص در ایالت ماساچوست، شما اجازه ندارید با یک گوریل در ماشینتان رانندگی کنید، در غیر اینصورت جریمه می‌شوید. بماند که رانندگی با این حیوان و حتی پیدا کردنش اصلا کار آسانی نیست، اما قانون است دیگر!

 

رانندگی در آمریکا

ایتالیا، رانندگی در اماکن تاریخی ممنوع

ایتالیا کشوری با تاریخ غنی و اماکن قدیمی است که همیشه مقصدی جذاب و دل نشین برای توریست‌ها محسوب می‌شود. اما گردش در برخی از این اماکن با خودرو ممنوع است. البته تحت شرایط خاص و محدودی، برخی افراد اجازه دارند با ماشین خود به این اماکن سفر کنند.

 

رانندگی در اماکن تاریخی ممنوع

قبرس و ممنوع بودن خوراکی خوردن

یکی دیگر از قانون‌های عجیب این لیست، متعلق به کشور قبرس است. در این کشور قانونی وضع شده که بر اساس آن، هیچ کسی در خودرو، تحت هیچ شرایطی، اجازه خوردن هیچ‌گونه خوراکی را ندارد. حتی اگر خودرو در حال حرکت نباشد. حتی اگر نصف شب باشد. حتی اگر مسافر باشید. قطعا خوراکی خوردن و رانندگی به طور همزمان، می‌تواند کار خطرناکی باشد و باعث تصادف شود، اما نکته اینجاست که حتی اگر خودرویتان را پارک هم کرده باشید، باز هم اجازه ندارید در آن چیزی بخورید. البته اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه ماشین‌شان را تمیز و مرتب نگه می‌دارند، از این قانون پیروی خواهید کرد.

 

خوراکی خوردن در رانندگی ممنوع

اسپانیا و رادیوهای خاموش

همه ما علاقه داریم که به هنگام رانندگی، به رادیو، پادکست یا موسیقی مورد علاقه‌ی خود گوش دهیم تا کمی از مشغله‌ها دور شده و آرامش بگیریم. اگر ساکن اسپانیا باشید، در یک مکان مشخص، اجازه ندارید این چنین کاری کنید. این مکان خاص کجاست؟ پمپ بنزین. بنابراین به هنگام پر کردن باک خود در پمپ بنزین، اجازه ندارید به آهنگ و رادیو گوش دهید. هنوز معلوم نیست که چرا همچین قانونی وضع شده، اما همه خوب می‌دانند که جریمه آن، 91 یورو است!

 

انگلستان و آب پاشیدن بر روی عابران پیاده

بر کسی پوشیده نیست که انگلستان، یکی از بارانی‌ترین آب و هواها را دارد. در اکثر شهرهای این کشور، اکثر اوقات باران می‌بارد. این امر، موجب به وجود آمدن چاله‌های کوچک آب می‌شود. برخی از راننده‌ها، با عبور عمدی از این چاله‌ها، عابرانی که در انتظار تاکسی و ماشین هستند را خیس می‌کنند. این موضوع تا حدی بغرنج شد که دولت تصمیم گرفت این رانندگان را مبلغ 5000 یورو جریمه کند.

 آب پاشیدن بر روی عابران پیاده

کلام آخر

شاید رعایت برخی قوانین رانندگی در دنیا و برخی شهرها، ایالت‌ها و کشورها اندکی عجیب به نظر برسد، اما رعایت همه این قوانین نشان از اهمیت سلامت جان و مال مردم و سلامت حیوانات دارد. شاید در برخی از موارد نیز تدوین برخی قوانین به دلیل ایجاد مشکلات و حوادثی بوده است که بعد از آن حوادث به قوانین عجیب رانندگی در آن کشور تبدیل شده است. با این حال بهتر است قبل از سفر یه کشوری جدید و تصمیم بر آموزش رانندگی در آن کشور، ابتدا با مطالعه قوانین مهم آن کشور، قوانین رانندگی و همچنین قوانین دریافت گواهینامه بین‌المللی را نیز مطالعه کنید.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان