پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات ۱۴۰۰

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات ۱۴۰۰

وضعیت بازار خودرو طی ماه‌های گذشته قدری متغیر و در انتظار گذر از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بوده است. این بازار هم مانند دیگر بخش‌های اقتصاد با وعده‌های بسیاری از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری روبرو شده و به نظر می‌رسد هر کدام تلاش می‌کنند خود را دلسوز این بازار نشان دهند. در این میان، پیش‌بینی قیمت خودرو تا بعد از انتخابات قدری سخت است.

برخی معتقدند که بازار خودرو بسته به اینکه کدام یک از نامزدها موفق شوند سکان قوه مجریه را به عهده بگیرند دستخوش تغییر می‌شود. برخی هم می‌گویند که بیشتر از انتخابات، این برجام است که تاثیر بیشتری بر بازار خودرو گذاشته است.

قیمت به ثبات می رسد؟

با این حال، بخش مهمی از پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارد که قیمت خودرو بعد از انتخابات به ثبات رسیده و کاهشی خواهد شد. یکی از کارشناسان صنعت خودرو در این رابطه تاکید می‌کند که مساله رفع تحریم‌ها که به واسطه مذاکرات اخیر بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده، تاثیر بیشتری بر بازار خودرو می‌گذارد.

حسن کریمی سنجری در این رابطه به خودرو۴۵ می‌گوید: بحث قیمت خودرو بیشتر از اینکه به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران وابسته باشد، به نتیجه مذاکرات برجام بستگی دارد. به نظر می‌رسد که با توجه به روندی که تاکنون طی شده و بالا رفتن احتمال رفع تحریم‌ها، بعد از انتخابات قیمت‌ها قدری فروکش کند. البته اگر تحریم‌ها برداشته شود، عامل یا دسته دوم موثر در قیمت یعنی شاخص‌های اقتصادی خود را نشان می‌دهند و مسائلی مثل میزان کنترل نقدینگی توسط دولت آینده عامل تعیین‌کننده در وضعیت قیمت خودرو خواهد بود. در واقع در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که به جای انتخابات، مساله برجام و مذاکرات بر بازار خودرو تاثیرگذار باشد.

وی تاکید می‌کند: البته بعد از رفع تحریم‌ها، عملکرد دولت آینده در کنترل نرخ ارز و نقدینگی تاثیرگذار خواهد بود. تجربه نشان داده که دولت‌های اول تلاش می‌کنند تا نرخ تورم را تعدیل کنند. با همه این مسائل، به نظرم بعد از انتخابات قدری شرایط باثبات و کاهش قیمت‌ها را در بازار خودرو خواهیم داشت.

تولید خودرو را دو برابر کنیم؟

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص ارزیابی خود از وعده‌های خودرویی برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری و مساله افزایش تولید خودرو به ۲ میلیون دستگاه در سال، می‌گوید: اینکه بخواهیم ظرفیت را به یکباره دو برابر کنیم، نیاز به سرمایه‌گذاری متفاوت و تشویق بخش خصوصی برای ورود به بازار خودرو دارد. ما بیشتر مونتاژکننده هستیم. به همین خاطر این افزایش تولید به میزان مشارکت‌هایی بستگی دارد که بعد از رفع تحریم‌ها در این حوزه صورت می‌گیرد و اینکه شرکت‌های خارجی چقدر وارد بازار خودرو می‌شوند.

سنجری تاکید می‌کند: ظرفیت شرکت‌های خودروساز ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون دستگاه در سال است که آخرین بار در سال ۹۶محقق شده بود. البته در آن زمان، حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو هم وارد شد و خودروسازان در فروش بخشی از تولید خود با مشکل مواجه شدند. چون بازار کشش این میزان عرضه را نداشت. اما با این حال، ۱.۴میلیون خودرو جذب بازار شد. اما بعد از آن تولید خودرو ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه بوده و در سال ۹۹ به حدود یک میلیون دستگاه رسید.

نتیجه گیری

با این حال، به نظر می‌رسد که مساله سیاست‌گذاری‌های کلان خودرو در کنار مسائلی کلیدی همچون برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند عواملی برای به ثبات رسیدن بازار خودرو باشند و هر کدام می‌توانند در کنار یکدیگر، به توازن بازار خودرو و قیمت‌ها کمک کنند.

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو