پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه خرداد ۱۴۰۰

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ پیش‌بینی قیمت خودرو در نیمه خرداد ۱۴۰۰

رکود معاملات در بازار خودرو چنان پابرجاست و حتی هیجان انتخابات و نوسان نرخ ارز هم نتوانسته تغییری در این روند ایجاد کند. پیش‌بینی فعالان و دست‌اندرکاران بازار خودرو آن است که قیمت خودرو، هفته پیش رو را بدون افزایش محسوس سپری کند.

بازار خودرو فعلا آرام است

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که در هفته پیش‌ رو، دست کم انواع پراید، مانند هفته اول خرداد ماه، ثبات قیمت را تجربه کند. رصد بازار نشان می‌دهد، قیمت  پراید 111 حول و حوش 126 و  پرایدمدل 131، حدود 112 میلیون تومان است. هفته گذشته قیمت پراید 151 نیز هیچگونه نوسان قیمتی را تجربه نکرده و به نظر می‌رسد قیمت روز خودرو همچنان ثابت بماند.

برای این گفته استدلال مشخصی وجود دارد. فعالان بازار خودرو بر این باور هستند که تعداد خریداران در بازار خودرو کم شده است و اگر خودرو افزایش قیمت داشته باشد، «رکود تورمی» بازار عمیق‌تر می‌شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

برآیند اظهار نظر کلی فعالان بازار خودرو حکایت از آن دارد که حداقل تا یکی دو هفته آینده، گرانی عجیب و غریبی در بازار خودرو رخ نخواهد داد. اما کارشناسان اقتصادی و صنعتی، وقتی درباره چشم‌انداز بازار خودرو  با در نظر گرفتن وضعیت کلان اقتصاد صحبت می‌کنند، نظرشان متفاوت می‌شود.

ارزان نمی‌شود، «واقعی» می‌شود

آن دسته از صاحب‌نظران اقتصادی که سال‌ها رفتار بازار خودرو را با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ ارز، تورم، شیوه‌های قیمت‌گذاری و… زیر ذره‌بین گذاشته‌‌اند، می‌گویند که ارزانی در بازار خودرو مفهوم درستی ندارد. نباید انتظار داشته باشیم قیمت‌ها ارزان شود بلکه باید واقعی شود.

 قیمت خودرو باید معادل 6 ماه حقوق کارگر باشد

آگاهان صنعت خودرو همچنین بر یک نکته بسیار مهم تاکید می‌کنند و  روی آن به اتفاق نظر رسیده‌اند: زمانی می‌توانیم ادعا کنیم قیمت خودرو در کشور واقعی شده است که یک کارگر،  فقط با 6 ماه حقوق (پس‌انداز) بتواند خودرو مورد نظر خود را خریداری کند. بدون شک، این اتفاق مستلزم اصلاح دستمزدها، مناسب با نرخ تورم نیز هست. به هرروی، خودرو با قیمت واقعی، قطعا باید دارای ویژگی‌هایی از جمله 5 سال ضمانت، کیفیت بالا ( حداقل4 ستاره) و استاندارهای قابل قبول فنی و شکل ظاهری باشد.

اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را نمی‌دهند!

همان گروه از آگاهان اقتصادی که معتقد هستند قیمت خودرو به جای ارزان شدن باید واقعی شود، بر این نکته نیز باور دارند که به دلیل دولتی بودن صنعت خودرو در ایران، هر سیاست حمایتی در این صنعت به ضد خود تبدیل می‌شود. به بیان دیگر،  دولت خواسته یا ناخواسته، جلوی واقعی شدن قیمت خودرو را گرفته است. این گفته ناظر بر پرداخت تسهیلاتی است که طی سال‌های گذشته به خودروسازان پرداخت شده است. این تسهیلات قرار بود با تامین نقدینگی مورد نیاز این بخش از صنعت، تا اندازه‌ای موجب کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه واقعی شدن قیمت خودرو شود؛ این اتفاق رخ نداد. چرا که ساختارهای معیوب اقتصادی در ایران بزرگترین مانع برای متعادل شدن قیمت‌ها در هر بازاری است.

 جمع‌بندی

به نظر می‌رسد که بازار خودرو در هفته پیش رو آرام باشد. دست‌کم اینکه قیمت انواع پراید سر جای خود می‌ماند و شاید اندکی تغییر در قیمت انواع پژو رخ دهد. اما اینکه چشم‌انداز قیمت خودرو در بلند مدت چه خواهد شد، پرسشی خام و پاسخ به آن بسیار دشوار است. با نگاهی به اظهار نظر اهل فن در این‌باره، می‌توان گفت واقعی شدن قیمت خودرو، به نحوی که نه تولیدکننده زیان ببیند نه سنگینی گرانی بیش از حد بر دوش مصرف‌کننده باشد، نیاز به تغییر فاکتورهای مهمی در کلان اقتصاد کشور دارد که اولین قدم آن کنترل نرخ تورم است.

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو کارکرده