پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان خرداد ۱۴۰۰

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان خرداد ۱۴۰۰

قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار، امروز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، با اندکی نوسان همراه بود. شاید بتوان گفت، بازار تصمیم دارد هفته پایانی خرداد را با آرامش و بدون دردسر پشت سر بگذارد؛ اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد!

رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که بالاترین نوسان قیمت مربوط به سمند LX (ساده) ۱۴۰۰، است. این خودرو، امروز افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرد و از ۱۹۳ میلیون تومان به ۱۹۷ میلیون تومان رسید. همینطور پایین‌ترین نوسان قیمت مربوط به سمند LX (ساده) اعلام شده است. این خودرو با نوسان ۳ میلیون تومانی، حالا به قیمت ۱۸۶ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

مدل خودرو

قیمت (تومان)

پژو 405 GLX

۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو پارس (ساده)

۲۲۷.۰۰۰.۰۰۰

پژو پارس (ساده) ۱۴۰۰

۲۳۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده)

۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰

۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده)

۲۵۸.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ صندوقدار v8

۲۵۲.۰۰۰.۰۰۰

پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(140

۲۶۳.۰۰۰.۰۰۰

هایما s7 توربو

۶۶۰.۰۰۰.۰۰۰

 

دلار کاهشی شد، خودرو آرام گرفت

حرکت زیر پوستی قیمت‌ها در بازار خودرو، از چهارراه استانبول نشات می‌گیرد. امروز نرخ انواع ارز در بازار آزاد، با اندکی کاهش همراه شد. در وحله اول ممکن است اینطور به نظر برسد که با این کاهش، قیمت‌ انواع خودروهای داخلی و خارجی در بازار به سمت ارزان شدن حرکت کند. اما تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که شاید آرامشی قبل از طوفان در راه باشد.

اما، باید چند نکته مد نظر قرار گیرد؛ نکته اول آنکه، به رسم هر۴ سال، چند قدم مانده به انتخابات ریاست جمهوری، همه بازارها واکنشی مثبت یا منفی نشان می‌دهند. حالا که کمتر از یک هفته به انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور ایران باقی مانده است، به نظر می‌رسد دست‌کم جو بازار خودرو آرام مانده است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

هرچند بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باور هستند؛ به دلیل آنکه قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، در پی عیان شدن کسری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه،  جهش ملموسی را تجربه خواهد کرد، پس  بازار خودرو، از تجربه افزایش قیمت‌ها، مستثنی نخواهد بود.

اگرچه، به باور گروهی دیگر از کارشناسان، اگر دولت سیزدهم بر آزادسازی واردات خودرو تا پایان ۱۴۰۰، اصرار داشته باشد، می‌تواند معادله قیمت در این بازار بر هم بزند، اما به نظر نمی‌رسد، مسیر همواری پیش پای آزادسازی واردات خودرو به کشور باشد.

ثبات قیمت‌ها، نگران کننده است

نکته‌ای که شاید از فرط تکرار لوث شده باشد، این تحلیل ساده اما قابل تامل است؛ پیش‌بینی قیمت خودرو در اقتصادی که سال‌هاست با ثبات بیگانه شده، کار راحتی نیست و حتی شاید غیر ممکن باشد.

فاکتوری که کارشناسان بر اساس آن، اظهار نظر می‌کنند، تجربه سال‌های گذشته است. تجربه سال‌هایی نه چندان دور، به خوبی نشان می‌دهد که در بلند مدت، ثبات قیمت‌ها در هر بازار، از جمله بازار خودرو، بسیار نگران‌ کننده‌تر از افزایش میان مدت آن خواهد بود.

نتیجه‌گیری؛ خودرو ارزان می‌شود؟

به گفته فعالان بازار خودرو، همین حالا و حتی با وجود نوسان‌های اندکی که طی هفته گذشته تاکنون در بازار خودرو تجربه شد، تورم غیر قابل انکاری در بازار وجود دارد. قیمت‌های فعلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ۳۰ میلیون تومان با نرخ واقعی فاصله دارد. پس در این شرایط، صحبت از کاهش قیمت خودرو، سخنی بیهوده است.

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو