چگونه قیمت واقعی خودرو را کشف کنیم؟

۱۲ خرداد ۱۴۰۰ چگونه قیمت واقعی خودرو را کشف کنیم؟

بازار خودروهای دست دوم ایران این روزها تاثیر بسیار زیادی از نوسانات نرخ ارز و انتخابات ریاست جمهوری گرفته است؛ به گونه‌ای که گاهی شیب نزولی را طی می‌کند و گاهی قیمت‌ها به صورت تصاعدی بالا می‌رود و تا حد زیادی غیرقابل پیش بینی شده است. به گونه‌ای که نمی‌توان به درستی پیش بینی کرد که قیمت خودرو در روزهای آتی به چه سمتی می‌رود. قیمت خودروهای دست دوم بیشتر از اینکه از جو حاکم بر بازار تاثیر بگیرد براساس فاکتورهای مشخصی تعیین می‌شود که دانستن این فاکتورها به کشف قیمت واقعی خودرو کمک می‌کند.

قیمت گذاری خودرو دست دوم چگونه انجام می‌شود؟

داستان خودروهای دست دوم تفاوت بسیار زیادی با خودروهای صفر دارد. به گونه‌ای که دو خودرو با امکانات، مدل و سال یکسان قیمت متفاوتی دارند که این تفاوت‌ها را باید در آپشن‌ها، نواقص خودرو و… جستجو کرد. یکی از راه‌های امن و آسان برای تعیین قیمت کارشناسی خودرو است. کارشناسان خودرو با بررسی همه جانبه خودرو قیمت واقعی آن را کشف می‌کنند که این کشف قیمت عموما از فاکتورهای زیر تبعیت می‌کند.

روش‌های تعیین قیمت خودرو

  • استعلام قیمت به صورت آنلاین
  • کارشناسی خودرو
  • تعیین قیمت براساس خودرو صفر
  • تعیین قیمت براساس آگهی‌های آنلاین خرید و فروش خودرو
  • مراجعه به مراکز امن خرید و فروش خودرو
  • استفاده از پلتفرم‌های آنلاین فروش خودرو

کارکرد خودرو

کارکرد خودرو مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت خودرو دست دوم است. اگر یک خودرو سالم کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد تنها ۴ درصد از قیمت آن کم می‌شود. در حالی که اگر کارکرد خودرو به عدد بالای ۱۰۰۰ کیلومتر برسد، کاهش قیمت آن  به ۸ درصد هم می‌رسد. کارکرد استاندارد خودرو ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در سال است که اگر کارکرد خودرو بیش از این رقم باشد، قیمت آن کمتر خواهد بود.

رنگ شدگی خودرو

رنگ شدگی خودرو باعث کاهش 3 تا 5 درصدی قیمت خودرو می‌شود. البته برخی از قسمت‌های خودرو مانند درب صندوق عقب، کاپوت، سقف، سینی‌های جلو و کاپوت در صورت رنگ شدن افت بیشتر قیمت خودرو را به همراه دارند.

مدل خودرو

برای قیمت‌گذاری خودرو براساس مدل، معیارهای خاصی وجود دارد برای مثال اگر یک سال از مدل خودرو گذشته باشد، ۱۲ تا ۱۴ درصد از قیمت آن کاسته می‌شود. خودروها عمر مفید و محدودی دارند و پس از مدتی کیفیت اولیه را از دست می‌دهند.

عمر مفید خودرو

هر خودرو براساس کیفیت مواد استفاده شده عمر مفیدی دارد. عمر برخی از خودروها ۱۰ سال است و برخی از آنها تا سال‌های زیادی عمر مفید دارند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت خودرو، عمر مفید آن است. خرید خودروهایی که از عمر مفید آن گذشته باشد دردسرهای زیادی به همراه دارد.

تصادف سنگین

تصادف‌های کوچک تاثیر زیادی در کاهش قیمت خودرو ندارند اما تصادف‌های سنگین چون سبب آسیب به قسمت‌های حیاتی خودرو می‌شود، افت شدید قیمتی را به همراه دارد.

آپشن‌های خودرو

هر خودرو آپشن‌های خاص خود را دارد. برخی از آنها در دسته آپشن‌های پایه‌ای خودرو قرار می‌گیرند و لازم است که در هر خودرویی قرار بگیرد. به طور کلی هرچه یک خودرو آپشن بیشتری داشته باشد، قیمت آن بالاتر است.

وضعیت فنی خودرو

هر نوع نقص فنی در خودرو قیمت آن را کاهش می‌دهد. ایراداتی مانند تمام شدن لنت‌های ترمز، تمام شدن صفحه کلاچ، سوختن واشر سرسیلندر، دود کردن خودرو و… بر  کاهش قیمت خودرو موثر است.

 مهلت اعتبار بیمه خودرو

اگر خودرو بیمه نداشته باشد چیزی حدود ۸۰۰ تا ۱ میلیون تومان از قیمت آن کم می‌شود و خودروهایی که تخفیف بیمه دارند با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

جمع بندی

یکی از مهم‌ترین راه‌های کشف قیمت واقعی خودرو، کارشناسی آن است. چرا که کارشناسان براساس فاکتورهای بسیار زیادی خودرو را بررسی می‌کنند و براساس آن قیمت واقعی خودرو تعیین می‌شود. همچنین خرید و فروش خودرو در بستر امن و شفاف به سهولت معامله و کشف قیمت منصافانه کمک بسیار زیادی می‌کند.

نویسنده: شقایق صفی خانی

 

فروش فوری خودرو کارکرده