بررسی مشخصات فنی لامبورگینی اوروس منصوری

۱۵ دی ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی لامبورگینی اوروس منصوری

نام‌های ایرانی در صنعت خودروسازی جهان معمولا در میان طراحان این صنعت شنیده می‌شود. با این وجود در دهه گذشته، نام منصوری (Mansory) بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است و با گسترش بازه عملکرد این برند تیونر در بازار جهانی، حالا افراد بیشتری با ویژگی‌های کاری و هدف نهایی برند منصوری آشنا هستند.

با در دست گرفتن فرایند پیچیده و گران قیمت ارتقا فنی و ظاهری برترین‌ برندهای لوکس و اسپرت جهان نظیر بنتلی، فراری، لامبورگینی، استون مارتین، رولزرویس، بوگاتی، آئودی، بی ام و ، مرسدس بنز، لوتوس و تسلا، دیگر نمی‌توان منصوری را یک برند گمنام در دنیای بزرگ تیونینگ دانست. جدیدترین دستاورد این شرکت، لامبورگینی اوروس 1001 اسب بخاری است که با همکاری شرکت MTM حاصل شده است.

مزایا و معایب

+طراحی منحصر به فرد

+نزدیک به دو برابر قدرتمندتر از نسخه استاندارد

+اعتبار دو برند سازنده

 

-تیراژ تولید محدود و سفارشی

-قیمت نهایی قابل توجه

مشخصات فنی

وقتی صحبت از منصوری به میان می‌آید، باید بدانیم که در پایه کار با خودرویی خاص، گران قیمت و قدرتمند مواجه هستیم که به دستان این تیونر ایرانی-بریتانیایی، دستخوش تغییرات عمده خواهد شد. با این وجود در پروژه لامبورگینی اوروس، این بار دستان شرکت تیونینگ MTM نیز در کاسه است.

اوروس به صورت استاندارد قادر به تولید ۶۴۰ اسب بخار قدرت از پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو خود بود. در نتیجه با دستی که شرکت MTM در ساختار آن برد، این پیشرانه حالا نزدیک به ۱۰۰۱ اسب بخار توان تولید می‌کند که افزایش در حدود ۵۰ درصدی در توان خروجی را به همراه دارد. این مهم نشان می‌دهد که هم MTM به حوزه فعالیت‌های خود وارد است و هم پیشرانه اوروس توان و انعطاف فنی بسیار زیادی در برابر تغییرات مهندسی دارد. از آنجایی که سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل نسخه تقویت شده، دستخوش تغییرات فنی نشده است، گشتاور خروجی پیشرانه به صورت الکترونیکی به رقم خیره کننده ۱۲۵۰ نیوتون.متر محدود شده است تا آسیبی به سیستم انتقال نیرو پیچیده دو دیفرانسیل این تانک ایتالیایی وارد نشود.

بنابراین می‌توان اوروس منصوری/MTM را از دیدگاه توان خروجی با نسخه اصلی بوگاتی ویرون EB16.4 قدیمی که از پیشرانه ۸.۰ لیتری ۱۶ سیلندر چهار توربو بهره می‌گرفت، یکسان دانست. نسخه استاندارد اوروس با داشتن شتاب اولیه ۳.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، در نوع خود بسیار تیز و بز و در میان یکی از سریع‌ترین شاسی بلندهای جهان بود. با این حال، منصوری هنوز اطلاعات دقیق فنی این خودرو را در اختیار مطبوعات حوزه خودرو جهان قرار نداده است اما می‌توان انتظار داشت این خودرو در زمینه شتابگیری اولی قادر باشد خود را به عدد ۳.۰ ثانیه نزدیک کند. احتمال بسیار قدرتمندی نیز وجود دارد که سرعت نهایی این کراس اوور زیبا به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت نیز افزایش یابد.

مشخصات کلی

نوع موتور

V8 توئین توربو بنزینی

حجم موتور

۴.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۸ / ۳۲

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۰۰۱ اسب بخار

گشتاور

۱۲۵۰ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعت دو کلاچ اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس‌اوور اسپرت سایز متوسط

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۱۱۳ میلی‌متر

عرض

۲۰۱۷ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۳۸ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۰۰۲ میلی‌متر

وزن خالص

۲۲۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۶۱۶ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۵ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

طراحی خارجی اوروس منصوری

منصوری از سوی دیگر تغییرات نمای خارجی اوروس را عهده دار شد. این خودرو به صورت استاندارد، تمامی المان‌های طراحی خود را از برادر سوپر اسپرت خود یعنی لامبورگینی اونتادور الهام گرفته بود. خطوط تیز، زوایای شکسته و چهره‌ای کاملا تهاجمی. اوروس اولین تجربه لامبورگینی در زمینه طراحی و تولید یک خودرو شاسی بلند نبود. در نتیجه بر خلاف رقیب دیرینه‌اش یعنی فراری، در این زمینه تجربه های قدیمی و موفقی در کارنامه خود به ثبت رساند.

با در نظر گرفتن لامبورگینی چیتا (شاسی بلند نظامی لامبورگینی/ رقیب هامر در مزایده ارتش آمریکا در دهه ۱۹۷۰ میلادی) و نسخه تولیدی LM002 (معرووف به لامبورگینی رامبو/ساخته شده بر اساس پلتفرم و دستاوردهای نسخه چیتا)، اوروس را باید سومین شاسی بلند لامبورگینی و در حقیقت موفق‌ترین آن‌ها بدانیم. نسخه‌ای که در بدو ورود به بازار، بدون شک عنوان یکی از زیباتری شاسی بلندهای روز جهان را به خود اختصاص داد.

اما منصوری در تغییر نمای خارجی این غول پرتوان دست برنداشت. در نتیجه، نمای خارجی اوروس منصوری از هر نظر با اغراق بیشتر همراه شده است. ورودی‌های هوا دو طرف سپر بزرگ‌تر شده وزاویه‌های تیز‌تری دارند. تعدادی شکاف ورودی هوا بر لبه بالایی گلگیرهای جانبی افزوده شده و زیرسپر نیز دفیوزر بزرگ‌تری به همراه دارد که با کاناردهای لبه گلگیرها تکمیل می‌شود. لبه گلگیرها با برجستگی بیشتری همراه است و در نمای عقب ضمن استفاده از دفیوزر بزرگ‌تر، سراگزوزهای خودرو به شکل سه لوزی با مرکز متحد (چیزی شبیه به نشان تجاری برند میتسوبیشی) از آب در آمده است. رنگ مشکی نمای خارجی با تزئینات جزئی طلایی رنگ نیز به شکل غیر قابل باوری بر ابهت و زیبایی این اسطوره منحصر به فرد افزوده است.

جالب آن است که هنوز هیچ تصویر رسمی از نمای داخلی ارووس منصوری منتشر نشده است اما جای تردید نیست که منصوری نمای داخلی این خودرو را نیز به شکل فاحشی دستخوش تغییر قرار داده است. کیت بدنه در نمای خارجی اوروس منصوری نه تنها در ارائه جلوه ظاهری بهتر، بلکه در ارائه عملکرد فنی مناسبت‌تر نیز نقشی اساسی بازی می‌کند. از این رو این کیت تنها یک کیت بدنه ظاهری و زیبایی به حساب نمی‌آید.

سخن نهایی

برای آشنایی بیشتر با اوروس منصوری/MTM باید مدت زمان بیشتری صبر کرد تا اطلاعات فنی دقیق‌تر و تصاویر بیشتری از جزئیات ظاهری و فنی آن منتشر شود. احتمالا این مهم تا زمان عرضه رسمی مدل منصوری/MTM به بازار و دستیابی خبرنگاران حوزه خودرو به آن، میسر نخواهد شد. با این حال می‌توان ادعا کرد که این مدل اوروس بدون تردید منحصر به فردترین و خاص‌ترین نسخه تولیدی اوروس تا به این لحظه در جهان است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی