ماجرای تولد و زندگی لوگوی خودروها چگونه است؟

۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ماجرای تولد و زندگی لوگوی خودروها چگونه است؟

پشت هرکدام از لوگوی خودروها، داستانی جذاب خوابیده است. سازندگان و شرکت‌های محبوب و موفق برای این‌که بتوانند تمام تلاش‌ها و اتفاقاتی که برای تولید خودروهای‌شان پشت سر گذاشته‌اند را در موجزترین حالت ممکن برای مخاطبان تعریف کنند از لوگوهای مخصوص خودشان استفاده می‌کنند.

لوگو خودروها شکل و شمایلی ساده دارند. اما جالب است بدانیم که برای طراحی هرکدام از آن‌ها تمام تلاش و اهداف یک شرکت در نظر گرفته شده است و بنا بر ارزش‌ها و اصول – بارها و بارها – طراحی لوگو انجام شده است و دوباره خط‌ خورده تا بالاخره یک طرح نظر بنیان گذاران شرکت را به خود جلب کرده است. اما جذاب‌تر از لوگوها، داستان‌های پشت آن‌ها است.

آلمان از قدرتمندان عرصه خودروسازی

می‌توان گفت کم‌تر کسی بر روی این کره خاکی نام مرسدس بنز را نشنیده است. مرسدس بنز در سراسر جهان با اتوموبیل‌های لوکس خود شناخته می‌شود و داستانی جالب پشت نام خود دارد. بخشی از اسم این لوگو از اسم دختر امیل جلینِک، شریک دایملر موسس این شرکت برداشته شد. بخش دیگر نام این لوگو از اسم کارل بنز سازنده اولین اتوموبیل این شرکت گرفته شد و با قرار گیری این دو نام در کنار هم در سال 1926، مرسدس بنز متولد شد. ستاره معروف سه پر این لوگو از کارت پستالی که دایملر برای همسرش فرستاد می‌آید که می‌گوید که او در ستاره‌ای سه پر زندگی می‌کند و روزی این ستاره بر روی کارخانه‌های پیروزمند ما می‌درخشد. سه پر این ستاره نماد زمین، دریا و هوا است و برای اولین بار در سال 1910 بر روی یک اتوموبیل دیده شد.

لوگوی این خودرو یکی از زیبا‌ترین و با وقارترین لوگوی خودروها است. نوبتی هم باشد نوبت بی ام و است. لوگوی بی ام و یکی دیگر از لوگوی خودروها است که شامل حروف اول شرکت باواریان موتور ورکس (Bavarian Motor Works) است.

مرکز این لوگوی گرد که شطرنجی‌های سفید و آبی دارد نشان دهنده پرچم بایرن است و دایره مشکی بیرونی از شرکت رپ Rapp (یک شرکت تولید هواپیما) است که سابقا متعلق به بی ام و بود. هم چنین این باور نیز وجود دارد که شطرنجی‌های سفید و آبی در مرکز این لوگو نمایانگر تیغه‌هایی که است که در هواپیماهای قدیم استفاده می‌شده است.

جگوار مغرور قبل از جنگ جهانی دوم از ماشین‌های سوپر استورت یا اِس اِس که سری محدودی از تولیدات شورلت بود به شمار می‌رفت. پس از آن نام آن به جگوار تغییر کرد چرا که سوپر اسپورت‌های نازی‌ها بدنام بودند. این نام به ناگاه از یک مدل قدیمی سوپر اسپورت گرفته شد و از شکل جگوار در لوگوی این اتوموبیل استفاده شد. جگوار یکی از لوگوی خودروها است که نمایانگر جسارت و خیز به جلو است.

از سوئد و آمریکا تا سرزمین آفتاب تابان

ولووی سوئدی سازنده بعضی از ایمن‌ترین اتوموبیل‌ها‌ی جهان است و لوگوی آن یکی از لوگوی خودروها است که از تاریخچه این شرکت در صنعت آهن گرفته شده است. آهن نماد مقاومت، ایمنی و دوام است و همه این ویژگی‌ها در ولوو دیده می‌شود. در زبان لاتین ولوو یعنی “من می‌نوردم” است. در این لوگو، دایره‌ای که فلشی به سمت راست دارد از نماد رومی مریخ خدای جنگ می‌آید. پس از سوئد، سری به سرزمین آفتاب تابان بزنیم. تویوتا معروف به این است که خودروهای مقاوم و مطمئن تولید می‌کند و در میان لوگوی خودروها، لوگوی این خودرو کاملا بیانگر جایگاه ویژه مشتری است چرا که بیضی‌های داخل این لوگو قلب مشتری و هم‌چنین شرکت را نشان می‌دهد. پر واضح است که هم پوشانی این بیضی‌ها یک رابطه سودمند و مبتنی بر اعتماد بین مشتری‌ها و شرکت را نشان می‌دهد و برای تویوتا شکلی تی T ایجاد می‌کند. بیضی خارجی نمایانگر آغوش تویوتا است که به روی جهان باز شده است. هم‌چنین در این لوگوی چشم نواز، عناصر هنر و فرهنگ خوشنویسی ژاپنی نیز دیده می‌شود چرا که هر یک از بیضی‌ها با درجات مختلف ضخامت و با ظرافت هر چه تمام‌تر کشیده شده است.

در پس زمینه این لوگو فضایی دیده می‌شود و تویوتا بیان می‌کند که این فضا بیانگر کیفیت، ارزش، نوآوری، ایمنی، لذت رانندگی، محیط زیست و مسئولیت اجتماعی است که این شرکت با ساخت خودروهایش برای مشتریان خود به ارمغان می‌آورد. حال سری به آمریکا بزنیم. از میان لوگوی خودروها می‌توان به لوگوی تسلای حیرت انگیز ایلان ماسک اشاره کرد. این لوگو نام خود را از طراح سیستم برق متناوب، نیکولا تسلا گرفته است.

اولین مدل این لوگو با نام رودستر دارای موتوری با طرح اصلی تسلا بود. حرف تی که روی لوگوی تسلا دیده می‌شود نمایانگر مقطع موتور الکتریکی است. قسمت قائم نشانگر یک قطب روتور یا چرخانه (بخش چرخنده یک دستگاه) است و خط خمیده بالای آن نماد یک استاتور یا ایستانه (بخش ثابت یک دستگاه) است.

ایتالیا خاستگاه برترین خودروها

از میان لوگوی خودروها می‌توان به گاو نر لامبورگینی اشاره کرد! بله! فروچیو لامبورگینی موسس شرکت اتوموبیل سازی لامبورگینی در لوگوی این خودرو از گاو نر استفاده کرده که سمبل ماه تولد خود؛ اردیبهشت، است. در کنار سمبل ماه تولد، وقتی لامبورگینی از مزرعه‌ای در سویل اسپانیا که پر از گاوهای نر جنگی بود دیدن کرد، ایده استفاده از گاو نر به ذهنش رسید. باید گفت که خودروهای لامبورگینی به معنای واقعی کلمه بسان گاو نر پر قدرت و نیرومند هستند. خودروی بعدی، فراری، یکی از پر‌آوازه‌ترین خودروهای حال حاضر است که اغلب رنگ قرمز آن در جاده‌ها جولان می‌دهد. از میان لوگوی خودروها لوگوی فراری دارای پرچم ایتالیا درست در قسمت بالایی لوگو قرار گرفته است. در زیر این پرچم، سپری زرد رنگ وجود رارد که نشان دهنده  قسمتی از رنگ پرچم شهر مدونا در شمال ایتالیا است که خاستگاه فراری و بسیاری دیگر از کارخانه‌های معروف اتوموبیل سازی ایتالیا است. این لوگو هم‌چنین حروف ابتدایی اسکودریا فراری Scuderia Ferrari (تیم مسابقات اتوموبیل رانی فراری) را در دل خود جای داده است. هم‌چنین در دل این لوگو اسب سیاه مغروری را می‌بینیم که روی دو پای خود ایستاده و می‌خواهد به تاخت برود. در حقیقت وقتی پشت فرمان فراری می‌نشینیم احساس می‌کنیم بر گرده اسبی تازه نفس و تیزپا نشسته‌ایم. انزو فراری موسس شرکت اتوموبیل سازی فراری این اسب سیاه را برای لوگو انتخاب کرد. شاید از خود بپرسید چرا؟

بگذارید داستان آن را برایتان بازگو کنم! روزی انزو به دیدار یک کنت رفت که پسرش فرانچسکو باراکا را در جنگ جهانی اول از دست داده بود. فرانچسکو خلبان جنگنده‌های آس بود و بر روی بدنه هواپیمای جنگنده‌اش اسبی نقاشی شده بود.

مادر باراکا از انزو خواسته بود که در طراحی اتوموبیل‌هایش از اسب استفاده کند چرا که برایش خوش شانسی می‌آورد. می‌گویند نقش اسب بر روی بدنه جنگنده به‌خاطر این بود که باراکا خلبانی آلمانی را در جنگ سرنگون کرده بود. بوگاتی از دیگر خودروسازی‌های معروف ایتالیاست و در میان لوگوی خودروها یکی از جالب‌ترین هاست چرا که در لبه این لوگو 60 نقطه وجود دارد. دو سناریو  برای این نقاط وجود دارد. اول اینکه این نقاط نمایانگر مرواریدهایی هستند که ابهت را نشانه ‌می‌دهند. دومین سناریو این است که این نقاط می‌توانند نشان دهنده سیم‌های ایمنی محکم در موتورهای بوگاتی باشند. نقش و نگار مرکز لوگو نیز حروف اول نام موسس بوگاتی یعنی اتوره بوگاتی را نشان می‌دهد. یکی دیگر از خودروهای ایتالیایی که با اسم خود شیک بودن را به یدک می‌کشد مازراتی است. هر وقت این اسم به گوشمان می‌رسد ناخودآگاه تصویری از فردی با کلاس و شیک در ذهنمان نقش می‌بند. لوگوی این خودرو نیز در میان لوگوی خودروها همانند نامی که دارد بسیار شیک اسن. لوگوی این خودرو نیزه سه شاخ است که از نپتون خدای طوفان، زمین لرزه و اسب‌ها در اساطیر روم گرفته شده است.

حقیقتا نیز وقتی پشت فرمان این خودرو هستید گویی طوفان به پا می‌شود و مثل اسبی تیزپا جاده‌ها را در می‌نوردید. آخرین خودرو از دیار ایتالیا که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم آلفا رومئواست. در میان لوگوی خودروها، این لوگو کمی ترسناک است! در لوگوی این خودرو صلیبی قرمز رنگ در سمت چپ دیده می‌شود که نماد شهر میلان است.  سمت راست این لوگو یک افعی دیده می‌شود که در حال بلعیدن مردی است.

خودروهای ایتالیایی، پرنده‌هایی که به دل جاده می‌زنند

از لوگوی خودروها می‌توان به لوگوی بنتلی اشاره کرد که مثل یک پرنده بالدار است. شاید انتخاب این لوگو برای این باشد که بنتلی در طول جنگ جهانی اول موتور هواپیما می‌ساخت. نکته جالب توجه اینجاست که تعداد پرهای دو طرف با هم برابر نیستند و هم‍چنین در طول تاریخ این شرکت تغییر کرده‌اند. از بنتلی بگذریم! حتما همه شما جیمز باند را دیده‌اید.

آستون مارتین اتوموبیل محبوب جیمز باند که سریع خیابان‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت را به یاد دارید؟ قسمت اول نام خود را از منطقه‌ای در انگلیس به نام تپه آستون گرفته که در گذشته محل مسابقات اتوموبیل رانی بود.

مارتین هم از اسم یکی دیگر از موسسان این خودروسازی یعنی لیونل مارتین برداشته شده است. جالب اینجاست که لوگوی آستون مارتین در میان لوگوی خودروها از لوگوی بنتلی الهام گرفته است و شبیه یک پرنده بالدار است و انصافا مثل یک پرنده اوج می‌گیرد. حال می‌رسیم به زیباترین سنگ خراش در صنعت اتوموبیل! رولز رویس به ساخت موتورهای هواپیما و خودروهای لوکس مشهور است و در میان لوگوی خودروها یکی از زیباترین لوگوها را دارد. این لوگو که مجسمه نورانی روح اکستازی است برگرفته از الینور تورنتون منشی و معشوقه مجسمه ساز چارلز رابینسون سایکس است و لرد مونتاگو از بولیو آن را سفارش داد. ناگفته نماند که رولزویس اصالتا انگلیسی است اما در حال حاضر بی ام و مالک آن است.

نام نویسنده: احسان والیان