مانی خوشبین، بزرگ ‌ترین کلکسیونر ایرانی

۱۵ خرداد ۱۴۰۰ مانی خوشبین، بزرگ ‌ترین کلکسیونر ایرانی

دنیای ماشین بازی بدون شک یکی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین تفریحات بشریت است که با اعتیاد به مواد مخدر تقریبا هیچ تفاوتی ندارد. هر چه بیشتر می‌گذرد، زیاده خواهی شخص را به سوی خرید خودروهای بیشتر و صرف هزینه‌های گزاف‌تر ترغیب می‌کند تا جایی که به خود آمده و می‌بینید یک کلکسیون بزرگ از خودروهای خاص در اختیار دارید. البته به شرطی که حساب بانکی شما کمی بیش از 100 میلیون دلار موجودی داشته باشد.

مانی خوشبین شاید تنها ایرانی کلکسیونر باشد که میان سایر ایرانیان میلیاردر جهان، بخش بزرگی از درآمد خود را صرف ماشین و ماشین بازی می‌کند. او یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونرها و تنها کلکسیونر ایرانی خودروهای خاص در جهان است. در این مقاله با زندگی‌نامه و خودروهای کلکسیون او آشنا می‌شویم.

مانی خوشبین کیست

مانی خوشبین کیست؟

منوچهر خوشبین 24ام دی ماه سال 1349 در ایران به دنیا آمد. خانواده خوشبین با آغاز جنگ هشت ساله ایران-عراق، در سال 1363 تصمیم به مهاجرت از ایران گرفتند تا از خطرات جنگ در امان بمانند. سال‌های ابتدایی زندگی در آمریکا برای منوچهر که به زبان انگلیسی اشرافی نداشت به سختی و با مشقت فراوان گذشت.

اولین روش کسب درآمد منوچهر از طریق فروش کالا در جمعه بازارهای آمریکا بود اما اولین شغل حقیقی خود را در سن 16 سالگی و به عنوان نظافتچی فروشگاه زنجیره‌ای Kmart در شهر سانتا آنا آغاز کرد. به دلیل دشواری تلفظ نام منوچهر، او نام مختصرتری برای خود برگزید که همان نام مانی در زبان فارسی است. شاید پای مانی به سادگی به ایالات متحده باز شد اما بدون شک در طی پله‌های ترقی مسیر ساده‌ای را نپیمود.

مانی در مدت زمان کوتاهی به دستیار مدیر بخش ورزشی فروشگاه Kmart بدل شد اما این رویایی نبود که در ذهن داشت. پس از آن مانی بارها و بارها شغل خود را تغییر داد و هر بار در مدت زمانی کوتاه به جایگاه بالاتری رسید اما همیشه انجام کار شخصی برای خودش را در ذهن می‌پروراند برای همین هیچ وقت نتوانست در کار کردن برای دیگران دوام بیاورد. پس از بارها شکست خوردن و از دست دادن سرمایه اولیه، سرآخر با کسب مجوز کار املاک به عنوان مشاور اقساط توانست پس از گذر شش ماه شرکت خود را تاسیس کند.

شرکت خوشبین امروز در شش ایالت آمریکا در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت می‌کند که در کنار سایر شغل‌های مانی، اصلی‌ترین بیزینس او به حساب می‌آید. مانی در سال 2011 با لیلا میلانی، بازیگر و مدل سرشناس ایرانی-کانادایی ازدواج کرد و دو فرزند دارد. با توجه به مسیر دشوار که مانی در زندگی شخصی خود پیمود، امروز یکی از مشهورترین افرادی است که در زمینه مربی‌گری و آموزش روش‌های موفقیت و کسب ثروت فعالیت می‌کند. فعالیت‌های خیرخواهانه او نیز در میان افراد سرشناس زبانزد است.

مانی خوشبین امروز کلکسیونی به ارزش تقریبی بیش از 30 میلیون دلار در اختیار دارد که با سفارش‌ چند دستگاه خودرو منحصر به فرد جدید، 17 میلیون دلار دیگر نیز به این مبلغ اضافه خواهد کرد تا ارزش کلکسیون خودروهای او به مرز 50 میلیون دلار نزدیک شود. همچنین او و خانواده‌اش در قصری بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که ارزشی برابر با 33 میلیون دلار دارد.

کلکسیون خودروهای مانی خوشبین

مانی خوشبین یک میلیاردر خودساخته و سختی کشیده است. در نتیجه به عنوان کسی که یک شبه ره صد ساله را نرفته است، از ابتدا تا امروز خودروهای زیادی در اختیار داشته است. بنابراین بهتر است خودروهای موجود در کلکسیون او را به دو گروه خودروهایی که در اختیار داشته و گروه خودروهایی که هنوز در اختیار دارد، تقسیم کنیم.

خودروهای پیشین مانی خوشبین

کلکسیون خودروهای مانی خوشبین

مانی در یکی از ویدئوهای یوتیوب خود به طور مفصل در مورد خودروهایی که تاکنون در اختیار داشته است صحبت می‌کند. او می‌گوید اولین خودرو خود را در سن 17 سالگی و از طریق ذخیره میزان مشخصی پول به صورت ماهانه پس از یک سال تلاش خریداری کرده است. اولین خودرو او یک دستگاه هوندا آکورد دست دوم بود. در مدت زمان کوتاهی پس از آن یک نیسان 280ZX خریداری کرد که در آن زمان خودرو تند و تیزی به حساب می‌آمد. تجربه خرید خودروهای دست دوم و ارزان قیمت ژاپنی از سوی مانی خوشبین با یک دستگاه تویوتا MR2 ادامه پیدا کرد که خودرویی چهار سیلندر اما موتور وسط و مجهز به گیربکس دستی بود. او اولین خودرو لوکس خود را در سن 21 سالگی خریداری کرد که یک دستگاه مرسدس بنز W124 300E سدان بود.

در حالی که همچنان برای ثروت اندوزی تلاش می‌کرد، یک نیسان 300ZX خریداری کرد که بعدها آن را تا مرز 700 اسب بخار تقویت کرد تا میل درونی خود به خودروهای قدرتمند و تند و تیز را ارضا کند. دومین خودرو لوکس او یک لکسوس LS400 مدل 1994 بود. دومین مرسدسی که خریداری کرد یک R129 500SL مدل 1994 بود اما همچنان با خرید یک جیپ گرند چروکی مدل 1988 به خرید خودروهای ارزان قیمت ادامه داد. با خرید یک دستگاه پورشه باکستر مدل 2000 کم کم وارد حوزه خودروهای اسپرت حقیقی شد. در میان خودروهایی که در طی سالیان خریداری کرد می‌توان از مرسدس بنز W221 S500، رولز رویس فانتوم و فراری 360 اسپایدر مدل 2003 اشاره کرد که اولین فراری شخصی مانی خوشبین به حساب می‌آید.

اما اولین قدمی که در مسیر خودروهای سوپرکار و ابرقدرتمند برداشت، خرید یک دستگاه فراری F40 مدل 1990 به رنگ قرمز با تودوزی مشکی بود. به دلیل عدم توانایی در کنترل این هیولای ارزشمند، تنها پس از یک هفته سواری، آن را در یک تصادف سنگین رانندگی از دست داد. ادامه مسیر پر خرج او در راستای دستیابی به آرزوهای خودرویی خود، مانی خوشبین یک مورسه‌لاگو رودستر 2008 .

کلکسیون ماشین های خوشبین

یک رولزرویس دراپ‌هد 2008 خریداری کرد که هنوز از رولزرویس به عنوان خودرو روزمره خود استفاده می‌کند.

از خودروهای پیشین مانی خوشبین به صورت خلاصه باید از یک دستگاه مرسدس بنز مکلارن SLR نسخه 722S یاد کرد که پیشتر آن را به فروش رساند. همچنین از میان 45 دستگاه پورشه کاررا GT زرد رنگی که به تولید رسید، دو دستگاه آن را خریداری کرد. او همچنین دو دستگاه سالین S7 در اختیار داشت که یکی از آن‌ها نسخه تنفس طبیعی 750 اسب بخار و دیگری نمونه توئین توربو (دو توربوشارژر) به قدرت 1100 اسب بخار بود که به دلیل دشواری در کنترل و رانندگی این هیولای بی‌مرز آن را نیز به فروش رساند. اما در این میان بیشترین حسرت و پشیمانی مانی خوشبین در خصوص فروش فورد GT مدل 2005 است چرا که پس از فروش، قیمت آن در بازار جهانی سه برابر شد.

او خودروهای متعدد دیگری همچون برخی مدل‌های پورشه 911 شامل: پورشه 911 GT3، 911 GT2RS، 911 GT3RS، لامبورگینی اونتادور میورا ادیشن و SV رودستر، رولزرویس فانتوم و گوست و یک دستگاه کونیگزگ آگرا RS فینکس نیز در اختیار داشت که همه آن‌ها را به فروش رساند.

اما در میان این خودروها داستان مرسدس بنز G500 شاید از همه جالب‌تر باشد. این مرسدس بنز پرتوان به دلیل آن‌ که بخاطر داشتن ارتفاع زیاد از در گاراژ داخل نمی‌آمد نیز به فروش رسید، اما مانی اصلی‌ترین دلیل برای فروش این شاسی بلند را تنفر همسرش لیلا از این خودرو غول پیکر توصیف کرده است.

مانی اولین بوگاتی ویرون خود را در سال 2011 خریداری کرد که نمونه آبی/مشکی بود. این خودرو هنوز در تملک شخص مانی خوشبین است.

گاراژ مانی خوشبین

خودروهای امروزی مانی خوشبین

بئگاتی شیرون مانی خوشبین

گاراژ مانی خوشبین بر خلاف بسیاری از کلکسیونرهای دیگر نظیر جِی لنو، چندان گاراژ شلوغ و پر و پیمانی نیست. او در حال حاضر تنها چند دستگاه خودرو در اختیار دارد که به زودی قرار است تعداد اندک دیگری نیز به آن افزوده شود.

خودروهایی که مانی امروز در گاراژ شخصی خود در اختیار دارد چهار دستگاه مرسدس بنز SLR مکلارن (بدون احتساب نسخه 722S که پیش تر به فروش رساند) در مدل‌ها و نمونه‌های مختلف است. یک دستگاه تسلا مدل X نیز به تازگی خریداری کرده است که در کنار رولزرویس خود به عنوان خودرو روزمره خانوادگی از آن استفاده می‌کند. یک دستگاه مکلارن P1 تمام فیبر کربن، مکلارن سنا، مکلارن 650 Can Am (یکی از 15 دستگاه تولید شده در جهان)، پورشه 918 اسپایدر، پورشه 935 مدل 2019 (یکی از خودروهای تازه خریداری شده کلکسیون/یکی از 77 دستگاه تولید شده) به قدرت 700 اسب بخار و پاگانی وایرا نسخه هرمس به ارزش هفت میلیون دلار است که با همکاری مستقیم شخص مانی و شرکت لوکس فرانسوی FBG Par Hermes، مخصوص مانی خوشبین به تولید رسیده است.

جدا از بوگاتی ویرون آبی/مشکی که در سال 2011 خریداری کرد، مانی خوشبین یک دستگاه بوگاتی ویرون منحصر به فرد نسخه منصوری در اختیار دارد. او به تازگی سومین بوگاتی خود را تحویل گرفت که یک دستگاه شیرون مدل 2020 نسخه هرمس است. محصولات تولیدی شرکت لوکس فرانسوی هرمس (FBG Par Hermes) به اندازه‌ای منحصر به فرد است که به عنوان مثال از بوگاتی ویرون نسخه هرمس تنها چهار دستگاه به تولید رسیده است. این بوگاتی به آپشن سانروف مجهز است که به تنهایی هزینه‌ای 60 هزار دلاری برای مانی به همراه داشته است. همچنین کنسول میانی این بوگاتی شیرون با نوشته “تزئین شده توسط هرمس – 1 از 1” تزئین شده است که نشان از منحصر به فرد بودن این هیولای بی‌نظیر دارد. مانی از این بوگاتی منحصر به فرد به عنوان محبوب‌ترین خودرو زندگی خود یاد می‌کند.

مانی خوشبین شش دستگاه خودرو جدید در لیست سفارش شرکت‌های خودروسازی خاص جهان، به ارزش بیش از 17 میلون دلار، در صف انتظار دارد که پورشه 935 مدل 2019 و بوگاتی شیرون هرمس مدل 2020 دو دستگاه از آن‌ها بود که به او تحویل شد. چهار خودرو دیگر شامل مرسدس بنز AMG-One، فورد GT مدل 2022، کونیگزگ جسکو (با تلفظ صحیح یِسکو) به قدرت 1600 اسب بخار و مکلارن اسپید تِیل (Speed Tail) است که مانی قصد دارد همانند شیرون آن را در نسخه تزئین شده هرمس سفارش دهد.

نگهداری، کابوس کلکسیونرها

مانی خوشبین و ماشین هایش

مانی خوشبین در ویدئویی که در یوتیوب انحصارا به توصیف هزینه‌های نگهداری خودروهای کلکسیونش اختصاص داده است به بررسی سطحی و دست پایین هزینه‌های نگهداری خودروها به صورت سالانه به عنوان یکی کلکسیونر خودرویی می‌پردازد.

او می‌گوید، برای گاراژ مخصوص نگهداری این خودروها، سیستم‌های ضد سرقت، ضد حریق و کنترل دما، به تنهایی 700 هزار دلار هزینه پرداخت کرده است چرا که نه تنها باید از محل نگهداری خودروهای ارزشمند خود مطمئن باشد، بلکه باید بسیاری از استانداردهای فدرال را نیز پاس کند. از آن گذشته در حدود 180 هزار دلار سالانه تنها صرف اجاره این گاراژ می‌شود.

هزینه‌ سالانه نگهداری این خودروها که مانی خوشبین در این ویدئو بیان می‌کند، تنها در خصوص تعویض روغن، تعویض تایر و انجام سرویس‌های دوره‌‌ای استاندارد بدون در نظر گرفتن شرایط استفاده از خودروها، امکان بروز نقص فنی و نیازمندی قطعات است. از این رو بسیار جالب است که هزینه سالانه برخی از این خودروها حتی بدون استفاده و در حالت پارک شده در گاراژ، بین 1000 تا 25 هزار دلار است.

او می‌گوید، هزینه سرویس سالانه بوگاتی شیرون به تنهایی سالی 22 تا 25 هزار دلار طلب می‌کند. هزینه تعویض تایرها در این خودرو که هر چهار سال انجام می‌شود در حدود 10 هزار دلار (ارزان‌تر از ویرون) اما برای مدل ویرون هر چهار سال 38 هزار دلار است.

نیاز به تاکید است که این هزینه‌های سالانه تنها در صورت عدم استفاده از خودرو و بروز مشکلات فنی احتمالی است. به عنوان مثال بوگاتی ویرون نسخه منصوری مانی خوشبین به دلیل بروز نشتی روغن با روشن شدن چراغ هشدار پیشرانه همراه شد. این موضوع به تنهایی هزینه تعمیرات 130 هزار دلاری برای او به همراه داشت که شخص مانی پرداخت این هزینه را دردناک توصیف می‌کند. سرویس سالانه پاگانی وایرا هرمس نیز از سوی شرکت سازنده سالانه هشت هزار دلار برآورد شده است.

از آنجایی که مانی خوشبین همواره از همه خودروهای خود استفاده نمی‌کند، می‌تواند از سوی شرکت‌های بیمه تخفیف‌های ویژه دریافت کند. با این حال هزینه بیمه خودروهایی که در اختیار دارد سالانه از مرز 100 هزار دلار تجاوز می‌کند که به قول مانی، برای کلکسیونی تا این حد خاص و منحصر به فرد، هنوز هم بسیار ارزان است.

حفظ و نگهداری خود خودروها به تنهایی مرثیه‌ای جداگانه است. خودروها هر دو هفته باید استارت خورده، روشن و یک متر جابجا شوند تا ضمن گردش مایعات سیستم‌های روانکاری و خنک‌کاری، تایرها نیز دچار آسیب نشوند. از آن گذشته، مانی خوشبین به شکل وسواسی از خودروهای خود مراقبت می‌کند چرا که این خودرو‌ها رسما سرمایه او به شمار می‌آیند. در نتیجه برنامه منظم هفتگی نظافت و دیتیل تخصصی و انحصاری خودروها به صورت هفتگی، 750 دلار به ازای هر خودرو انجام می‌شود که هر سال به تنهایی هزینه‌ای برابر با 36 هزار دلار بر دستان مانی می‌گذارند.

اگر هنوز دود از سرتان برنخواسته است، باید در نهایت بیان کنیم که مجموع هزینه‌های جانبی نگهداری این خودروها به عنوان یک کلکسیونر برای مانی خوشبین، سالانه رقمی برابر با بیش از 500 هزار دلار آن هم در صورت محاسبه دست پایین و بدون در نظر گرفتن شرایط استفاده از خودروها و بروز نقص فنی احتمالی و نیازمندی به قطعات خاص است.

نتیجه گیری

شیوه زندگی مانی خوشبین یا افرادی چون جی لنو و همه کسانی که در جهان خودرو به عنوان کلکسیونر شناخته می‌شوند برای ما افراد عادی قابل تصور نیست. از یک سو پرداخت سالانه نیم میلیون دلار تنها برای نگهداری و انبار برخی خودروهای خاص در کلکسیون غیر منطقی است اما از سوی دیگر این کلکسیون ارزشی بیش از 45 میلیون دلار به همراه دارند که این رقم سالانه بر ارزشش افزوده می‌شود. پس رقم سالیانه نیم میلیون دلار در این میان حتی به چشم نمی‌آید. از طرف دیگر کسی که در قصر 33 میلیون دلاری زندگی می‌کند، بدون شک هیچ مشکلی با پرداخت سالیانه نیم میلیون دلار برای حفاظت از سرمایه و رویاهای کودکی خود ندارد.

جالب آن است که مانی خوشبین، جدا از عشقی که به خودروها و ماشین بازی دارد، کلکسیونر خودرو بودن را بخشی از بیزینس و سرمایهداری خود می‌داند و سخت‌ترین بخش کار کلکسیونر بودن را تصمیم گیری مناسب و به موقع در خصوص خرید یا فروش یک خودرو بخصوص توصیف می‌کند، چرا که یک تصمیم اشتباه می‌تواند به یک ضرر مالی هنگفت بی‌انجامد.

نویسنده: شهاب انیسیفروش فوری خودرو کارکرده