محبوب‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان

۱۷ آذر ۱۳۹۹ محبوب‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان

برخی از طرفداران خودرو معتقدند که هیچ لذتی بالاتر از بازدید نمایشگاه خودرو نیست! آن‌ها می‌گویند، اگر فقط یک چیز وجود داشته باشد که بتواند مردم را از سراسر جهان دور هم جمع کند، عشق به خودرو است. آن هم طرفدارانی از محبوب‌ترین برندهای خودرویی دنیا که همواره به دنبال جدیدترین تولیدات کمپانی محبوبشان هستند.

نمایشگاه خودرو بزرگترین رویداد در صنعت خودرو است، چرا که این چنین مراسم قادرند، هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان را به این بهانه گردهم آورند. از سویی دیگر این امر هم به توسعه و رشد صنعت خودرو و فعالسازی مشاغل متصل (مستقیم و غیر مستقیم) می‌شود و هم به رشد توریست در کشورهای دارای پربازدیدترین نمایشگاه‌ها کمک می‌کند.

در این میان، تولیدکنندگان خودرو نه تنها از این رویدادهای تجاری به عنوان بستری برای تبلیغ محصولات جدید خود استفاده می‌کنند، بلکه می‌توانند اید‌ه‌های جدید از جمله خودروهای مفهومی را به منصه ظهور گذارند تا از میزان علاقه طرفداران به آن‌ها مطلع شوند.

در دنیای صنعت خودرو که مشاغل زیادی را در این زمینه در بر می‌گیرد، برخی رویدادهای خودرویی نسبت به سایر پرطرفدارتر و البته با کیفیت بیشتری برگزار می‌شوند. چرا که عمر برگزاری این قبیل برگزاری‌ها حتی از عمر فعالیت برخی خودروسازان بیشتر است. برخی دیگر اما طی دهه‌های اخیر با استقبال فراوان رو به رو شده‌اند. به طور مثال رویدادهایی مانند Woodward Dream Cruise ریشه عمیقی در گذشته داشته و با نمایش گذاشتن تعداد زیادی خودرو، طرفداران زیادی دارد. در این Auto shows، سازندگان این فرصت را خواهند داشت تا به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کنند و بر اساس بازخورد دریافتی، ایده‌های جدیدی را توسعه دهند.

با احتساب دلایل محبوبیت هر یک از رویدادهای خودرویی در سراسر جهان، انتخاب برترین آن‌ها نیز کار آسانی نیست، اما برخی از این مراسم مزیت‌هایی نسبت به سایر دارند که در این گزارش به ۱۰مورد از محبوب‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان اشاره شده است.

نمایشگاه خودرو توکیو

نمایشگاه خودرو توکیو

طی دهه‌های اخیر، ژاپن، در صنعت خودروسازی دنیا سهم نسبتا بزرگی را به خود اختصاص داده است. از این رو نمایشگاه توکیو یکی از پربازدیدترین‌ رویدادهای تجاری محسوب می‌شود.

در این نمایشگاه که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود، تعداد زیادی از تولیدکنندگان خودرو دور هم جمع می‌شوند، ایده‌ها و مدل‌های مفهومی جدیدی از دنیای خودرو را به اشتراک می‌گذارند.  جالب است که نمایشگاه توکیو به تمرکز بیشتر بر روی ایده‌ها و مدل‌های مفهومی (concept) معروف است.

دیترویت

نمایشگاه خودرو دیترویت

این نمایشگاه به طور سالانه در قلب پایتخت خودروسازی آمریکا شمالی که به دیترویت معروف است، برگزار می‌شود. دیترویت به خودروسازان آمریکایی این فرصت را می‌دهد تا ایده‌ها و محصولات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. آنجا همچنین میزبان مراسم اهدای جوایز خودرو و کامیون آمریکای شمالی است.

برگزاری این نمایشگاه خودرو  همچنین باعث ایجاد فرصتی می‌شود تا بازدیدکنندگان، اولین مشتری‌های جدیدترین محصولات برندهای شرکت کننده باشند.

شیکاگو

نمایشگاه خودرو شیکاگو

در رقابت وسعت، میزان طرفداران و بازدید از نمایشگاه‌های ایالت متحده، شیکاگو توانسته از دیترویت پیشی بگیرد. اما بسیاری از تحلیلگران خودرو معمولاً سفر به دیترویت را ترجیح می‌دهند.

Chicago Auto Show هر ساله بیش از یک هزار وسیله نقلیه را برای مصرف کنندگان گردهم می‌آورد. این رویداد در مجتمع همایش «مک کورماک» در کنار دریاچه میشیگان برگزار می‌شود. شیکاگو، بزرگترین اتفاق خودرو در آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

 گودوود

فستیوال گودوود

فستیوال سرعت گودوود هر ساله در شهر ساسکس غربی انگلستان برگزار می‌شود. این رویداد که در طول ماه‌های تابستان و ماه ژوئن یا ژوئیه برگزار می‌شود، در طول سه روز بیش از 100 هزار بازدید کننده دارد. این فستیوال در اراضی گودوود برگزار می‌شود، چرا که این مکان پیوند مهمی با تاریخ صنعت خودروسازی انگلستان دارد. این فستیوال به عنوان یکی از مهمترین International Motor shows محسوب می‌شود.

 نمایشگاه خودرو کالیفرنیا

رویداد خودرو کالیفرنیا

در طول تابستان، رویدادهای مهم در «پبل بیچ کالیفرنیا» اتفاق می‌افتد که مهمترین آن‌ها، بررسی خودرو است. افراد بسیاری از جمله سلبریتی‌ها و افراد بسیار ثروتمند در این مراسم حضور دارند. هنگام برگزاری این رویداد خودرویی که به مدت یک هفته برگزار می شود، مدل‌های کمیاب و حتی قدیمی خودروها به مزایده گذاشته می‌شود.

 نمایشگاه خودروی پاریس

نمایشگاه خودرو پاریس

تقریبا هیچ چیزی در دنیا به پای طراحی و مهندسی فرانسوی‌ها نمی‌رسد؛ بسیاری بر این باورند که همین طراحی فرانسوی است که باعث جذب تعداد زیادی بازدیدکننده به این Motor Show می‌شود. Paris Motor Show به عنوان اولین رویداد خودرویی در دنیا محسوب می‌شود؛ از این رو یکی از مهمترین دلایل حضور تعداد زیادی برند خودرویی و بازدیدکننده در این مراسم، به همین علت است.

این مراسم همه ساله خودروسازان بزرگ از جدیدترین ایده‌ها و طرح‌های خودرویی برندشان رونمایی می‌کنند. قدمت این نمایشگاه به سال ۱۸۹۸ (۱۲۱ سالگذشته) برمی‌گردد.

خودرو ژنو

نمایشگاه خودرو ژنو

شهر ژنو میزبان بسیاری از دیدارهای مهم بین المللی در دنیا است. در بین این اتفاق تجاری صنعتی، می‌توان به نمایشگاه ژنو اشاره کرد. هر سال در ماه مارس، مجتمع Palexpo میزبان هزاران طرفدار و خودروساز است. Geneva Motor Show، به یکی از مهمترین رویدادهای صنعت خودروسازی تبدیل شده است.

نمایشگاه خودروی شانگهای

نمایشگاه خودرو شانگهای

همانگونه که چینی‌ها در تولید محصولات خرد موفق بوده‌اند، در صنعت خودروسازی نیز موفق عمل کردند و صنعت آ‌ن‌ها به سرعت به خودروسازی وابسته شد به گونه‌ای که اکنون سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.

صنعت خودرو چین علاوه بر وجود جمعیت زیاد این کشور و تامین نیاز داخلی، در سایر کشورها نیز موفق بود. به همین دلیل به برگزاری اتفاق بزرگی همچون Auto show نیاز داشت.

Auto Shanghai در دهه 80 میلادی متولد شد و از آن پس تاکنون هر دو‌ سال یک بار برگزار می‌شود. طی سال‌های اخیر این نمایشگاه به بستر بسیار مهمی برای خودروسازان آمریکایی و اروپایی تبدیل شد.

وودوارد دریم کروز

نمایشگاه خودرو خیابانی

وودوارد دریم کروز، بهشتی برای دوستداران خودرو است. در این نمایشگاه بیش از 30 هزار مدل مختلف گردآوری می‌شوند. پایه‌گذاری این نمایشگاه به سال 1848 برمی‌گردد؛ در آن زمان مسابقه‌هایی برای گاری سواران برگزار می‌شد که از آن سال تاکنون که چیزی بیش از ۱۷۰ سال می‌گذرد، خیابان‌ها در سومین سه شنبه ماه آگوست، میزبان مسابقات خیابانی می‌شوند.

 نمایشگاه خودروی فرانکفورت

نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹

بدون شک پادشاه تمام رویدادهای خودرویی، نمایشگاه فرانکفورت است. این مراسم هر سال میزبان مدل‌ها و خودروسازان زیادی است. قدمت این Frankfurt Motor show به سال 1800 چیزی حدود ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

نمایشگاه بین المللی فرانکفورت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین Auto show جهان محسوب می‌شود. قدمت این رویداد به سال ۱۸۹۷(۱۲۲ سال گذشته) بر می‌گردد که از آن سال تاکنون به صورت دوسالانه برگزار شده است. این نمایشگاه از سال ۱۹۹۱ تاکنون به دو بخش خودروهای سنعتی و شخصی تفکیک شده‌؛ بدین گونه که در سال‌های زاتفاوج خودروهای صنعتی و تجاری در شهر هانوفر آلمان و در سال‌های فرد خودرو شخصی و موتور سیکلت‌‌ها در شهر فرانکفورت به نمایش گذاشته می شوند.

نمایشگاه فرانکفورت به عنوان «Intrenational Motor Show Germany»شناخته می‌شود که در این عنوان هیچ نامی از نمایشگاه فرانکفورت و یا هانوفر ذکر نشده است.

در کنار ۱۰ رویداد محبوب خودرو در جهان، بسیاری دیگر از نمایشگاه‌های خودرویی محبوب نیز هستند که همه ساله و یا هر دوسال یکبار، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خودرو را گردهم جمع می‌کنند. اما برخی از این اتفاقات در کشور و شهر خود از محبوبیت فراوانی برخوردارند و کمتر به عنوان International Auto show  شناخته می‌شوند. از جمله دیگر نمایشگاه‌های خودرویی محبوب در دنیا به ویژه در ایالت متحده آمریکا می‌توان به نمایشگاه خودرو «سما SEMA» و نمایشگاه بین‌المللی خودرو «LA AUTO SHOW» اشاره کرد.

فروش آنلاین خودرو

مترجم: پرستو مهدی قلیخان