نقشه طرح ترافیک تهران، کرج و سایر شهرها

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ نقشه طرح ترافیک تهران، کرج و سایر شهرها

طرح ترافیک علاوه بر تهران در بسیاری از شهرها از جمله تهران، کرج، اصفهان، شیراز و تبریز هم اجرا می‌شود. شاید در ابتدا اینطور تصور شود که تهران به دلیل پایتخت بودن تنها شهری است که با طرح ترافیک روبروست، اما گشتی در اطلاعات منتشر شده درباره شهرهای دیگر مشخص می‌کند که محدودیت ترافیکی در بسیاری شهرها و استان‌های دیگر هم اجرا می‌شود.

محدوده های طرح ترافیک تهران

محدوده طرح ترافیک تهران

طرح ترافیک تهران در سال گذشته با تغییر و تحولاتی همراه شد تا قدری میزان کنترل شهرداری روی ورود شهروندان به این محدوده بیشتر شود. از سال قبل دو محدوده با نام‌های کنترل آلودگی هوا و زوج و فرد اجرایی شد و تمام شهروندان تهرانی می‌توانستند تا ۲۰ روز در هر فصل، وارد محدوده کنترل آلودگی هوا شوند. البته بعد از این مدت، با رزرو طرح امکان ورود فراهم شده است.

محدوده دقیق طرح زوج و فرد به این صورت است که ضلع شرقی آن بزرگراه امام علی (ع)، ضلع جنوبی بزرگراه بعثت، ضلع غربی نواب و چمران و همچنین ضلع شمالی آن بزرگراه همت است. شاید برای برخی جای سوال باشد که محدوده طرح ترافیک تهران دقیقا کجاست. باید گفت که مرز این طرح از شمال خیابان مطهری، از جنوب خیابان شوش، از غرب خیابان کارگر و از شرق خیابان شریعتی و هفده شهریور است.

در هر حال، اگر قصد ورود به محدوده طرح را دارید، باید از قبل نسبت به رزرو آن اقدام کنید. برای این کار کافی است به سایت تهران من وارد شوید و نسبت به پرداخت عوارض ورود به طرح ترافیک و رزرو آن اقدام کنید.

 شرایط ورود به محدوده طرح ترافیک تهران

برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید ابتدا یک حساب کاربری در سایت تهران من داشته باشید. با ثبت خودروی خود، می‌توانید از هزینه ورود به طرح ترافیک که همان عوارض طرح است آگاه شوید. این رقم بر اساس فاکتورهایی مثل معاینه فنی عادی یا برتر، محدوده سکونت، محدوده تردد، ساعت اوج ترددها و همچنین خودروهای هیبریدی- برقی مشخص می‌شود.

کرج (البرز)

محدوده طرح ترافیک کرج

اما طرح ترافیک در برخی شهرهای دیگر از جمله کرج هم اجرا می‌شود. البته اینطور که گفته می‌شود این طرح به طور مداوم اجرا نمی‌شود و بسته به شرایط این شهر، در برخی مناطق اجرایی می‌شود. از زمانی هم که کرونا جدی شده، به جز بخش محدودیت‌های شبانه، طرح ترافیک اجرایی نشده است.

تبریز

محدوده طرح ترافیک تبریز

تبریز هم از جمله شهرهایی است که طرح ترافیک در آن اجرا می‌شود. این طرح در هسته مرکزی و نزدیک بازار تبریز است که در دو بازه زمانی به اجرا در می‌آید.

شیراز

محدوده طرح ترافیک شیراز

در شیراز هم از انتهای سال ۹۸ و با شروع محدودیت‌های کرونایی، طرح ترافیک با عنوان زوج و فرد اجرا شد. این طرح از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ شب ادامه دارد. جزئیات دقیق‌تر این طرح در تصویر زیر آمده است.

اصفهان

محدوده طرح ترافیک اصفهان

یکی دیگر از شهرهایی که با محدودیت‌های طرح ترافیک روبروست، اصفهان است که محدوده اجرای طرح آن از سمت شمال به خیابان مسجد سید، از سمت غرب به خیابان شهید بهشتی و خیابان کاشانی، از سمت جنوب به کمال‌الدین اسماعیل و از سمت شرق به خیابان هاتف محدود می‌شود.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45