مشخصات فنی دو محصول کیتون موتور در ایران

۱ تیر ۱۴۰۰ مشخصات فنی دو محصول کیتون موتور در ایران

شرکت خودروسازی کارمانیا از زیر مجموعه‌های گروه خوردوسازی کرمان موتور، که با مونتاژ و عرضه محصولات بی وای دی (BYD) در ایران مشهور شد، اخیرا خبر از ارائه دو محصول جدید از ساخته‌های کیتون موتور (Keyton Motor) چین در بازار ایران داده است.

این شرکت در وبسایت رسمی خود پوستر چهار مدل خودرو را به شیوه استتار طراحی کرده بود و حالا با پرده برداری از محصولات کیتون موتور (به عنوان یکی از چهار برند مد نظر) باید انتظار داشت تا سه خودرو دیگر نیز به زودی از سوی این شرکت معرفی شوند، هرچند که تا اینجای کار نیز نوع و مدل خودروها تقریبا قابل حدس زدن است.

مشخصات فنی کیتون V60 و EX80

دو خودرو شرکت کارمانیا در مدل‌های V60 و EX80 هستند که هر دو بر پایه یک پلتفرم مشترک و یک سیستم انتقال نیرو روانه بازار ایران خواهند شد. هر دو خودرو با شباهت فنی و ظاهری بسیار زیاد به یکدیگر، در سال 2015 ازسوی شرکت کیتون موتور به بازار چین معرفی شدند. بر اساس اطاعات رسمی ارائه شده از وبسایت کارمانیا، مشخصات فنی مشترک دو خودرو مورد بررسی به شرح جدول زیر است.

مشخصات مشترک فنی V60 و EX80

کد پیشرانه

DAM15DL

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم

1.5L/16/4

تکنولوژی

زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها (DVVT)

قدرت (HP)/در دور (RPM)

6000/114

گشتاور (N.M)/در دور (RPM)

4500/150

گیربکس/انتقال نیرو

5 سرعت دستی/محور جلو

ابعاد تایر

195/65 – R15

 

شباهت‌های میان دو خودرو مورد بررسی تنها به جدول ارائه شده محدود نمی‌شود، بلکه هر دو خودرو V60 و EX80 در بخش سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسونا سترات و تعلیق عقب از نوع پنج لینک با یکدیگر مشترک هستند. همچنین ترمزهای هر دو خودرو در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است که اقدامی بسیار عجیب از سوی یک خودروساز چینی به حساب می‌آید.

امروزه استفاده از سیستم ترمز کاسه‌ای به اندازه‌ای منسوخ شده است که استفاده آن در خودرو روز آن هم از کلاس سواری بسیار جای تعجب دارد و به شدت بر ارزان قیمت و بی‌کیفیت بودن بخش طراحی فنی تاکید می‌کند.

طراحی ظاهری کیتون EX80

طراحی ظاهری کیتون V60

تفاوت‌های کیتون V60 و EX80

کیتون V60 و کیتون EX80 هر دو از کلاس خودروهای ون شهری سه ردیف صندلی (MPV) با قابلیت حمل هفت سرنشین به حساب می‌آیند اما شرکت کیتون با استفاده از برخی المان‌های ظاهری تلاش بسیار کرده است تا V60 را بیشتر در قالب یک کراس اوور شهری به بازار معرفی کند. در نتیجه V60 بر دامنه بدنه خود به تریم لاستیکی مات مجهز است که بیشتر در خودروهای کراس اوور چینی کاربرد فراوان دارد. همچنین V60 بر روی سقف به یک روف رک (باربند سقفی) مجهز است. این دو ویژگی ظاهری بزرگ‌ترین وجه تمایز آن با EX80 به شمار می‌آید که یک MPV شهری هفت نفره است.

شباهت ظاهری دو خودرو به اندازه‌ای است که در غیاب روف رک و دامنه مشکی موجود بر روی V60 شاید نتوان به سادگی تفاوت این دو خودرو را از یکدیگر تشخیص داد. اما در عمل V60 معادل 108 میلی‌متر کشیده‌تر و ارتفاع آن به دلیل داشتن روف رک تنها اندکی فراتر از از EX80 است. اما همچنان به دلیل قرارگیری بر یک پلتفرم مشترک، عرض و فاصله محورهای دو خودرو (2721 میلی‌متر) با یکدیگر برابر برابر است. با این وجود فاصله محورهای EX80 در سایت رسمی کارمانیا برابر با 1758 میلی‌متر عنوان شده است که رقمی غیر منطقی و احتمالا خطایی کوچک در ثبت اطلاعات است.

کیتون V60 در بازار چین در سه تریم متفاوت کامفورت، لاکچری و نوبل عرضه می‌شود اما هنوز مشخص نیست که نسخه مورد انتخاب کارمانیا از کدام یک از این سه تریم پیشنهادی شرکت کیتون است. در هر صورت با توجه به توان فنی نه چندان دلچسب دو خودرو مورد معرفی، نمی‌توان از آن‌ها حالت رانندگی مطلوب و لذت بخشی را انتظار داشت.

طراحی داخلی کیتون EX80

طراحی داخلی کیتون V60

کیتون V60 جایگزینی برای بی وای دی S6؟

شرکت کارمانیا تعهدات معوقه بسیاری در مورد دور خودرو بی وای دی S6 و S7 دارد. در نتیجه این شرکت مدت طولانی است که تلاش دارد خودرو دیگری از برندی غیر از بی وای دی را در قالب جبران تعهدات معوقه خود به مشتریان تحویل دهد. این موضوع قرار بود با ارائه سوئیست (سوئیست) DX3 جبران شود اما شرکت خودروسازی دیار خودرو با رونمایی از DX3 شرکت سوئیست نشان داد که توافق میان کارمانیا و سوئیست به سرانجام نرسید.

در عوض احتمال دارد که کارمانیا کیتون V60 را به عنوان جایگزینی برای مشتریان در صف انتظار S6 و S7 پیشنهاد کند. این پیشنهاد با توجه به کلاس و توانایی‌های فنی و ظاهر نه چندان دلچسب V60 برای مشتریان چندان عملی به نظر نمی‌رسد اما باید منتظر ماند و دید که آیا V60 به عنوان جایگزین دو خودرو معوقه به مشتریان پیشنهاد خواهد شد یا سایر محصولات کارمانیا که هنوز معرفی نشده‌اند.

داخل کابین کیتون EX

داخل کابین کیتون V60

کیتون موتور، شریک جدید کامانیا در ایران

شرکت کیتون موتور یکی از شرکت‌های وابسته به گروه خودوسازی فوجیان چین است که در کنار شرکت‌های دیگری چون فوجیان تراکتور (شرکت تراکتورسازی و سازنده تجهیزات مربوط)، فوجیان بنز (جوینت ونچر 50 درصدی با گروه خودروسازی دایملر آلمان)، سوئیست (سوایست یا به اصطلاح غلط سوئست) و کینگ لانگ است که محصولات شرکت اتوبوس سازی کینگ لانگ در خطوط ترابری درون شهری شهرداری تهران در خطوط اتوبوسرانی BRT استفاده می‌شود.

پس از اعمال تحریم‌ها بر صنایع مختلف کشور، برندهای درجه یک چینی از جمله بی وای دی (BYD) به ناچار از بازار ایران رخت بستند، در نتیجه همکاری با سایر برندهای کوچک‌تر چینی تنها راه باقی مانده برای شرکت‌های خودروسازی داخلی کشور برای ادامه بقا است.

نمای پشتی کیتون EX80

نمای پشتی کیتون V60

نتیجه گیری

دو محصول جدید کارمانیا یعنی کیتون V60 و کیتون EX80 هر دو به کلاس MPVها یعنی ون‌های درون شهری تعلق دارند. این کلاس از خودروها هیچ گاه در بازار ایران محبوب واقع نشده و معمولا جز در شرکت‌های ترابری و به عنوان وسیله‌های نقلیه‌ حمل مسافر به کار گرفته نشدند. این طور پیش بینی می‌شود که استقبال مشتریان از این دو خودرو جدید چندان زیاد نباشد اما باید دید که در بازار کم تنوع ایران آن هم در اوج محدودیت‌های تحریم V60 و EX80 چه استقبالی را تجربه خواهند کرد.

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو