اپل کار، از تولید تا عرضه

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ اپل کار، از تولید تا عرضه

این روزها خبرهای خوبی از اپل کار به گوش نمی‌رسد و تعدادی از مدیران این پروژه از همکاری با این غول فناوری کنار کشیده‌اند. با این حال اپل همچنان در حال مذاکره با باتری‌سازان چینی و شرکت‌های خودروسازی است.

طبق برنامه زمانبندی خودرو اپل باید در سال ۲۰۲۴ معرفی و رونمایی شود، اما هنوز حتی یک خودرو مفهومی و نمونه اولیه از اپل کار ارائه نشده است. باید ببینیم در دو سال آینده چه اتفاقاتی برای این پروژه می‌افتد. آیا اپل می‌تواند خودرو تولید کند، یا همچنان فقط به رقابت با سامسونگ برای تولید تلفن همراه هوشمند ادامه می‌دهد.

خودرو بدون پنجره اپل

سال ۲۰۱۴ بود که اپل خبر اعلام کرد قصد دارد وارد صنعت خودرو شود و ماشین خود را طراحی و تولید کند. از آن زمان، گاهی خبرهایی از تلاش‌های این غول فناوری برای ساخت خودرو شنیده می‌شد، از مذاکره با هیوندای و کیا گرفته تا گفتگو با سازندگان باتری و استخدام مدیران سابق شرکت‌های خودروسازی. با این حال هنوز هیچ طرح اولیه‌ای از این خودرو منتشر نشده و به نظر می‌رسد اپل فعلا قصد دارد تا فناوری‌های لازم برای یک خودرو هوشمند را توسعه دهد.

یکی از این فناوری‌هایی که اپل در اداره اختراعات آمریکا به ثبت رسانده، سیستم واقعیت مجازی خودرویی است. با توجه به اینکه اپل کار فاقد فرمان است و کنترل ماشین را هوش مصنوعی بر عهده دارد، سرنشینان می‌توانند راحت روی صندلی نشسته و از محیط مجازی لذت ببرند.

این محیط مجازی توسط هوش مصنوعی و با توجه به نوع مسیر و مقصد ایجاد شده و از طریق هدست پیش روی سرنشینان قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، خودرو اپل فاقد پنجره است و محیط اطراف خودرو از طریق دوربین‌هایی که روی بدنه نصب شده، به سرنشینان نمایش داده می‌شود. این فناوری می‌تواند برای تماشای فیلم و ویدیو، مطالعه کتاب و مجله و همین طور برگزاری جلسات مجازی و آنلاین به کار رود.

سانروف خاص اپل

یکی دیگر از فناوری‌های متعددی که اپل برای استفاده در خودرو خود به ثبت رسانده، سانروف مخصوص است. این پتنت در سال ۲۰۱۶ در اداره اختراعات ایالات متحده به ثبت رسید و در سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی شد. سانروف اپل کار یک سقف شیشه‌ای بازشونده با میزان شفافیت و تیرگی متغیر و شبیه فناوری Magic Sky است که در مرسدس میباخ S نیز دیده می‌شود.

سانروف پانوراما اپل ترکیبی از یک سقف شیشه‌ای بازشونده و فناوری تنظیم شفافی و تیرگی شیشه است که باعث می‌شود این سقف دیگر نیازی به پرده یا محافظ نداشته باشد. اگرچه این فناوری جدید نیست، اما برای اولین بار است که در یک سقف شیشه‌ای متحرک استفاده می‌شود.

پایان همکاری مدیر اپل کار

پروژه خودرو اپل در ژوئن سال گذشته اوضاع خوبی داشت، شرکت در حال مذاکره با باتری‌سازان چینی بود و مدیران سابق تسلا و مسئول پروژه بی ام و i8 را استخدام کرده بود.

اما حالا اوضاع کاملا برعکس است، یکی از کارشناسان سیستم‌های خودران که حدود یک سال پیش همکاری خود را با اپل آغاز کرده بود، استعفا داد و هنوز هم هیچ خبری از طرح خودرو اپل نیست.

کریستوفر سی جی مور یکی از افرادی حاضر در پروژه Autopilot تسلا بود. او حدود یک سال پیش به اپل پیوست، اما از همکاری با این غول فناوری استعفا داد و به شرکت Luminar Technology رفت که سیستم‌های رانندگی خودران مبتنی بر لیدار را طراحی و تولید می‌کند.

خودرو اپل مثل بقیه پروژه‌های غول صنعت فناوری، با حرف و حدیث زیاد و اخبار ضد و نقیض فراوانی همراه است. استارت این پروژه در سال ۲۰۱۴ میلادی زده شد و انتشار اولین شایعات و اخبار خودرو اپل در آن زمان اتفاق افتاد.

در این هشت سال هیچ تصویری از طراحی‌های دستی، طرح‌های رایانه‌ای و نمونه اولیه خودرو اپل منتشر نشده و هر سال هم خبرهایی در مورد همکاری غول صنعت فناوری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی مطرح می‌شود و در نهایت هم این همکاری و شراکت شکل نمی‌گیرد. هیوندای و کیا آخرین شرکت‌هایی بودند که خبر همکاری‌شان با اپل منتشر شد.

اما به نظر می‌رسد که مدیران اپل تصمیم گرفته‌اند تا به صورت جدی‌تری پروژه اپل کار را دنبال کنند و به همین خاطر یکی از مدیران سابق بی ام و را استخدام کردند.

ورود اپل کار به بازار در ۲۰۲۵

طبق جدیدترین اظهارات بلومبرگ، کمپانی اپل که ماه‌ها به دنبال شریکی برای طراحی و تولید اولین خودرو خود بود، محصول خودرانش را سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این ماشین به بالاترین سطح از فناوری خودران‌ها مجهز باشد.

به احتمال زیاد این خودرو از لحاظ ظاهری به خودروهای معمول و مدرن شبیه‌ خواهد بود، با این تفاوت که فرمان ندارد. با توجه به حذف فرمان از این ماشین، یک سیستم کنترل دستی اضطراری در کابین آن تعبیه شده است. کوین لینچ مسئول و مدیر پروژه ساخت این خودران معرفی شده است.

مدیر سابق بی ام و خودرو اپل

خودرو اپل

اولریش کرانز، مدیر بخش خودروهای برقی سری i بی ام و، معاون سابق این خودروساز آلمانی و بنیانگذار استارتاپ ماشین‌های برقی کانو به استخدام اپل در آمده تا پروژه خودرو اپل را پیش ببرد.

این خبر اولین بار توسط بلومبرگ منتشر شد و در نشریات مختلف اپل به تایید رسیده است و کرانز به زودی فعالیتش را در پروژه تایتان آغاز خواهد کرد. طبق گزارش‌هایی که اخیرا پخش شده، اپل در آستانه امضای قرارداد همکاری مشترکی است که حاصل آن تولید بزرگ‌ترین پیشرانه برقی ال جی الکترونیکز می‌شود که در نمونه اولیه خودروهای این شرکت به کار خواهد رفت.

هنوز مشخص نیست که کرانز چه مسئولیتی را بر عهده خواهد داشت اما زیر دست داگ فیلد کار خواهد کرد که مدیر خط تولید خودرو برقی تسلا مدل ۳ بود. اولریش کرانز قبل از اینکه استارتاپ کانو را را‌ه‌اندازی کند، ۳۰ سال در بی ام و مشغول به کار بود و از فعالیت‌هایش در این خودروسازی آلمانی می‌توان به تولید مدل‌های برقی i3 و i8 اشاره کرد. شرکت کانو در زمینه طراحی و تولید پلتفرم خودروهای برقی فعالیت می‌کند و قراردادی را با گروه خودروسازی هیوندای موتور امضا کرده است.

علاوه بر این موارد، کرانز مدت زمان کوتاهی هم به عنوان مدیر ارشد فناوری در استارتاپ خودرو برقی فارادای فیوچر مشغول به فعالیت بود.

سرانجام خودرو اپل چیست؟

شارژ خودرو اپل

همه پروژه‌هایی که در شرکت اپل انجام می‌شود به سرانجام نمی‌رسد و همیشه تعدادی از این پروژه‌ها در لحظه آخر تعطیل می‌شوند. یکی از دلایل تعطیلی پروژه‌ها این است که اگر مدیران اپل به این نتیجه برسند که پروژه مورد نظر موفقیت‌آمیز نیست، بدون معطلی آن را لغو می‌کنند. هنوز تصمیم قطعی درباره خودرو اپل گرفته نشده است.

در اوایل سال جاری، گروه هیوندای موتور مذاکراتی را با غول فناوری انجام داد اما در نهایت مدیران خودروساز کره‌ای به این نتیجه رسیدند که شراکت با اپل به نفعشان نیست. سپس شایعاتی درباره تماس مدیران اپل با شرکت مگنا اینترنشنال منتشر شد.

مگنا اینترنشنال یکی از شرکت‌های تابعه مگنا استیر است که در گراتز اتریش، بی ام و Z4 و تویوتا سوپرا را تولید می‌کند. پیدا کردن تولیدکننده خودرو یک طرف ماجرا است اما از طرف دیگر اپل باید به دنبال شریکی برای ساخت باتری خودرو برقی هم باشد.

مثل خیلی از شرکت‌ها، باتری‌های محصولات اپل مثل آیفون و آیپد و آیپاد توسط خود شرکت تولید نمی‌شود و باتری خودرو برقی هم از این امر مستثنا نیست. غول صنعت فناوری مذاکرات اولیه‌ای را در این باره با دو شرکت کتل و بی وای دی انجام داده است.

یکی از شروط اپل برای امضای قرارداد، امکان تولید باتری در داخل مرزهای ایالات متحده آمریکا است. اما به دلیل روابط تیره و تار بین آمریکا و چین، شرکت کتل فعلا پاسخ قطعی نداده است.

کتل بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری جهان است و باتری خودروهای برقی تسلا را هم تامین می‌کند، در صورتی که بی وای دی در رتبه چهارم قرار دارد. مورد دیگری که در زمینه تولید باتری برای اپل اهمیت دارد، ساخت باتری لیتیوم یونی فسفات است. به دلیل اینکه بهای تمام‌شده کمتری دارد و ارزان‌تر از باتری‌هایی است که با نیکل و کبالت ساخته می‌شود.

در حال حاضر، اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ اولین خودرو برقی خود را معرفی و رونمایی کند. همچنین دولت بایدن برای تشویق خودروسازان به تولید ماشین‌های برقی، بودجه ۱.۷ میلیارد دلاری در نظر گرفته که ۱۷۴ میلیون دلار آن به اعتبارات مالیاتی و کمک‌هزینه تولیدکنندگان باتری اختصاص دارد.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو45