بررسی مشخصات مرسدس بنز C کلاس AllTerrain 2022

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات مرسدس بنز C کلاس AllTerrain 2022

مرسدس بنز پس از معرفی رسمی C کلاس آل‌تِرین (AllTerrain) در نمایشگاه خودرو بین المللی مونیخ در سال ۲۰۲۱، خبر از تولید این محصول جدید برای سال ۲۰۲۲ داد. آل‌ترین با اشاره به قابلیت استفاده و طراحی ساختاری این استیشن واگن اعلام کرده است که در ساختاری مشابه با یک کراس اوور اما در بدنه‌ای از نوع استیشن واگن نشان دهنده توان مانورپذیری بیشتر این اتاق کلاس C در مسیرهای بیراهه است.

نسخه آل‌ترین کلاس C درآخرین نسل این مدل یعنی کد اتاق W206 برای اولین بار معرفی شده است که خود از سال ۲۰۲۱ به بازار جهان معرفی شده بود. لازم به تاکید است که کمپانی مرسدس بنز چندی پیش نسخه آل‌ترین را برای کلاس E نیز معرفی کرده بود.

مشخصات فنی C کلاس

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۲.۰ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی/هیبرید خفیف

تنفس موتور

توربو

حداکثر قدرت

۲۵۵+۲۰ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۴۰۰+۲۰۰ نیوتون.متر

شتاب

۶ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۹ سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

چهار لینک

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

استیشن واگن سایز کوچک

نوع رینگ

آلومینیوم

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۷۵۱ میلی‌متر

عرض

۱۸۲۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۵۵ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۸۶۵ میلی‌متر

وزن خالص

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۷ تا ۱۹ اینچ

چرخ جلو و عقب

حجم صندوق عقب

۱۵۱۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی C کلاس آل‌ ترین

نمایی از مرسدس C کلاس آل‌ترین

C کلاس آل‌ترین از نظر طراحی ظاهری و فنی بر نسل هفتم (آخرین نسل) کلاس S با کد شناسایی W223 سوار است. در نتیجه با وجود داشتن ساختار استیشن واگن از نظر طراحی ظاهری در بخش چراغ‌های جلو و زیرسپر و همچنین چراغ‌های عقب، کاملا از طراحی نسل آخر کلاس S الهام گرفته است که سیاستی نسبتا جدید در ساختار طراحی محصولات مرسدس بنز به حساب می‌آید که بر اساس آن تمامی مدل‌های تولید شده در دهه گذشته همگی از یک طراحی واحد بهره می‌گیرند.

با این حال نسخه آل‌ترین تمایز‌های انحصاری خود را به همراه دارد. به عنوان خودرویی که با ویژگی‌های یک کراس اوور ترکیب شده است، C کلاس آل‌ترین از برجستگی‌های پلاستیکی گلگیر استفاه می‌کند که نتیجه آن داشتن ابعادی پهن‌تر و ظاهری آفرودی‌تر است. این خودرو نسبت به یک C کلاس استیشن معمولی ۴۰ میلی‌تر ارتفاع بیشتر با سطح زمین دارد، از سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل 4-Matic بنز با قابلیت ارسال ۴۵ درصد گشتاور به محور جلو و تعلیق ارتفاع یافته با سیستم فنربندی دارای تنظیم ارتفاع بهره می‌گیرد که ویژگی‌های آفرودی آن را اندکی ارتقاع می‌بخشد. همچنین این نسخه بخصوص می‌تواند تا ۱.۸ تن بار را با خود یدک بکشد.

این خودرو دقیقا بازاری را هدف قرار داده است که مشتریان آن در پی ویژگی‌های یک کراس اوور خانوادگی در ابعاد یک خودرو جمع و جورتر به منظور استفاده روزمره در بیراهه‌ها و آب و هوای نامطلوب هستند.

نمای داخلی این خودرو منطبق بر تمامی محصولات نسل جدید مرسدس بنز طراحی شده است. بنا بر این نمای داخلی C کلاس آل‌ترین نیز با بهره‌گیری از تمامی ویژگی‌های لوکس یک مرسدس بنز، از دو نمایشگر بزرگ لمسی برای سیستم مولتی مدیا و نشانگرهای اطلاعات حیاتی پشت فرمان بهره می‌برد.

تریم دو رنگ پوشش نمای داخلی، استفاده منطقی و البته فراگیر از تریم آلومینیومی مات در کنار جلوه لوکس و اسپرت غربیلک فرمان و فضای بسیار جادار، این استیشن واگن کراس را به یک رقیب جدی برای سایر رقبای اروپایی هم رده بدل می‌کند.

با مد نظر قرار دادن کلاس تولیدی C کلاس آل‌ترین، این خودرو به آپشن‌هایی چون سیستم دید چشم عقاب (دوربین‌ ۳۶۰ درجه) برای نظارت و تسلط بهتر بر مسیر، سیستم تعلیق استاندارد کامفورت C کلاس به همراه دو حالت سواری اضافه و انحصاری برای آفرود، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (DSR)، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند 4-Matic و سینی محافظ زیر خودرو مجهز است.

مزایا و معایب C کلاس آل‌ ترین

نمایی از بخش پشتی مرسدس C کلاس آل‌ترین

ارائه نسخه آل‌ترین برای C کلاس (و البته E کلاس) این خودرو را مستقیما در رقابت با رقبای اروپایی دیگری چون آئودی A4 Allroad و ولوو V60 کراس کانتری قرار می‌دهد. ارائه این دست خودروها از سوی خودروسازان برتر اروپایی نشان دهنده اوج گیری محبوبیت این کلاس از خودروها در راستای فروش بسیار چشمگیر خودروهای استیشن واگن در این قاره سبز است.

تا این لحظه مرسدس بنز نسخه استیت (استیشن واگن) C کلاس را برای بازار آمریکای شمالی در نظر نگرفته است. در نتیجه هنوز مشخص نیست آیا نسخه آل‌ترین این خودرو به بازار بسیار بزرگ آمریکای شمالی وارد خواهد شد یا خیر. اما در صورت واردات این خودرو به آمریکا باید کمی بیشتر منتظر ماند. چرا که ابتدا نسخه سدان C کلاس جدید و بعد از آن نسخه آل‌ترین روانه بازار خواهد شد.

نتیجه‌ گیری

نمایی از کابین مرسدس C کلاس آل‌ترین

خودروهای استیشن در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران، محبوبیتی ندارند. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که نسخه آل‌ترین C کلاس  رفتار چندان متمایزی را در برابر نسخه استیشن معمولی از خود نشان دهد.

اما تولید این کلاس از خودروها از سوی خودروسازان اروپایی نشان می‌دهد که استقبال چشمگیر از دو گروه خودروهای استیشن واگن و کراس اوور احتمالا در معجونی ترکیبی نظیر C کلاس آل‌ترین حداقل در بازار اروپا با موفقیت مواجه خواهد شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی