مرسدس بنز SLK نسل سوم، آخرین تیزپا

۱۰ آذر ۱۳۹۹ مرسدس بنز SLK نسل سوم، آخرین تیزپا

زمانی که بی ام و پیش از آغاز دهه 1990 میلادی جهان را با مدلی به نام Z1، به عنوان اولین عضو از خانواده محبوب سری Z آشنا کرد، مرسدس بنز نیز دریافت که رقابت در کلاس گرند تورینگ‌های کوچک اسپرت بسیار داغ خواهد بود. SLK کلاسی بود که مرسدس بنز در سال 1996 به منظور رقابت با سری Z بی ام و و البته رقابت در این دسته دوست داشتنی در بازار جهانی روانه بازار کرد.

این مدل تا کنون در 3 نسل کلی به تولید رسید که به ترتیب با سه کد شناسایی فنی R170، R171 و R172 شناخته می‌شود. در صورت علاقه‌مندی و مطالعه در خصوص نحوه نام گذاری محصولات مرسدس بنز؛ به خوبی می‌دانید سری خودروهای کلاس R مرسدس بنز از آغاز دهه 1970 میلادی و بر پلتفرم R107 به بازار جهانی معرفی شده‌اند. این دست خودروها کلاس کوپه هاردتاپ یا کانورتیبل (سقف فلزی یا تاه‌شو) مرسدس بنز هستند که تنها در فرمت 2 نفره به تولید می‌رسند. از این رو جای تعجب ندارد که مرسدس بنز برای این سری از کوپه‌های سقف تاه‌شو دو نفره کوچک نیز همچنان کد شناسایی R را برگزیده باشد. آنچه در ادامه می‌‌خوانید آشنایی با آخرین نسل رسمی SLK است که از سال 2011 تا سال جاری 2020 بر خط تولید قرار داشت.

 

آخرین قلم

اگرچه مرسدس بنز نیز همانند بی ام و در دهه گذشته مقدار زیادی به طراحی‌های عجیب و غریب روی آورد اما هرگز همانند رقیب باواریایی خود به جاده خاکی نزد. مرسدس بنز نیز برای طراحی نسل سوم SLK از طراح کره‌ای، هوون یوون، کمک گرفت که چند مفهومی دیگر این برند را نیز قلم زده بود. خوشبختانه نسل سوم SLK با عرضه در سال 2011، هنوز از برآشفتگی‌های عجیب و غریب چند سال اخیر مرسدس بنز به دور مانده و به عنوان شخصیتی منحصر به فرد عرض اندام می‌کند که درخور شان نماینده سوم همان SLK است که سال 1996 روانه بازار جهانی شد.

پوزه کشیده نسل ششم/نسل آخر کلاس SL (R231) به طور کامل مشابه R172 طراحی شده است و شباهت هرچند نسبی خود با این مدل را نیز در سایر قسمت‌های بدنه همچنان حفظ می‌کند. خوشبختانه طراحی R172 زیبا است و الهام گیری شدید R231 از این خودرو جا برای شکایت بیش از حد نمی‌گذارد چراکه بلاخره سیاست استفاده از طراحی مشترک در میان مدل‌ها از مهم‌ترین سیاست‌های خودروسازان مطرح اروپایی ازجمله مرسدس بنز است.

 

طراحی ظاهری مرسدس بنز SLK

طراحی ظاهری مرسدس بنز SLK مدل 2019

یک سر و گردن اختلاف

شاید بتوان SLK را نسخه جمع و جور و اقتصادی برادر بزرگ‌تر و قدرتمندترش، کلاس SL معرفی کرد چرا که این سبک معرفی به هیچ عنوان اشتباه نیست. تفاوت بارز میان SLK و SL در ابعاد کوچک‌تر SLK و استفاده این مدل از پیشرانه‌های به مراتب اقتصادی‌تر است. این خودرو ریز جثه از طیف نسبتا متنوعی از پیشرانه‌های I4، V6 و V8 بهره می‌برد که نسخه 4 سیلندر جز بر نسل اول کلاس SL در دهه 1950 به کار گرفته نشد. معمولی‌ترین نسخه SLK نسل سوم ازپیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر خطی توربو به قدرت 180 اسب بخار و 250 نیوتون.متر بهره می‌برد در حالی که قدرتمندترین نسخه آن که با نام SLK 55 AMG شناخته می‌شود به پیشرانه 5.5 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز به سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم بهره می‌برد که 415 اسب بخار قدرت در دور 6800 و گشتاور 540 نیوتون.متر در دور 4500 به تولید می‌رساند. هماهنگی این پیشرانه با گیربکس 7 سرعت اتوماتیک شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت 4.1 ثانیه‌ای برای این کوپه جذاب فراهم می‌آورد.

البته این مهم به آن معنی نیست که سایر مدل‌های SLK ضعیف بودند. ضعیف‌ترین نسخه این مدل که همان SLK 200 است می‌تواند با همان پیشرانه 1.8 لیتری توربو در 7.3 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این در حالی است که نسخه دیزل SLK با کد شناسایی SLK 250 CDI قادر بود با کمک پیشرانه توربو دیزل 2.2 لیتری خود قدرتی برابر با 200 اسب بخار و 500 نیوتون.متر گشتاور تولید کند که ثبت شتاب آن در 6.7 ثانیه (بهتر از نسخه 1.8 لیتری بنزینی) انجام می‌شد.

 

طراحی داخلی مرسدس بنز SLK

طراحی داخلی مرسدس بنز SLK

از SLK به SLC

مرسدس بنز در سال 2015 فیس لیفت R172 را به بازار جهانی معرفی کرد که البته با تغییر رسمی نام این مدل از SLK به SLC همراه بود. کلاسیک بازهای مرسدس بنز نام SLC را از نسخه 4 نفره پلتفرم 107 در دهه 1970 میلادی با کد شناسایی دقیق C107 می‌شناسند. اما مرسدس بنز نام SLK را به بهانه بزرگداشت یا یادبود نسخه قدیمی SLC تغییر نداد. نام جدید SLC در حقیقت از شیوه جدید نام‌گذاری محصولات این برند نشات گرفته است که از دو بخش SL نشان دهنده اسپرت کوپه بودن خودرو و حرف C به معنای قرارگیری این خودرو در سگمنت مشابه با کلاس C این برند تشکیل شده است. با این سبک نام‌گذاری انتظار می‌رود در آینده نزدیک احتمالا شاهد مدل‌های متنوع‌تری همچون SLA یا SLE نیز باشیم. قدرتمندترین نسخه پس از فیس لیفت AMG SLC 43 نام گرفت که از پیشرانه ضعیف‌تر 3.0 لیتری دو توربو بهره می گرفت و شتاب 0 تا 100 برابر با 4.7 ثانیه داشت.

 

نمای عقب مرسدس بنز SLK

نمای عقب مرسدس بنز SLK مدل 2019

R172 در ایران

سری SLK در ایران داستانی مشابه با سری Z بی ام و داشت با این تفاوت که رویه واردات بی ام و به کشور از سوی پرشیا خودرو بسیار قدرتمندتر از ستاره ایران برای مرسدس بنز انجام می‌شد. در نتیجه تعداد انگت شماری از نسخه‌های نسل اول در ایران موجود هستند اما واردات در ابعاد ملموس‌تر از نمونه‌های نسل دوم این خودرو به کشور انجام شد که تا پیش از وضع قانون منع وادات خودروهای لوکس در سال 2013، با واردات نسبتا محدود نسل سوم نیز ادامه یافت. SLK همانند سری Z بی ام و به دلیل داشتن قیمت نهایی نه چندان منطقی و رقابتی بیشتر با سری رده پایین پورشه در ایران مقایسه می‌شد تا برادرهای همکلاس ساخت کمپانی مادر. در نتیجه تملک یکی از آن‌ها با داشتن ظرفیت تنها 2 سرنشین برای کاربرد واقعی مناسب نبود و بیشتر نشان دهنده سطح ثروت و تمول شخص مالک بود. بنابراین، حجم فروش این نسخه‌های گران قیمت و خاص در ایران بسیار محدود بود.

 

مرسدس بنز SLK 2012

مرسدس بنز SLK مدل 2012

نویسنده: شهاب انیسی