خداحافظی موقت مرسدس با مدل‌های V8 در سال ۲۰۲۲

۲۹ مرداد ۱۴۰۰ خداحافظی موقت مرسدس با مدل‌های V8 در سال ۲۰۲۲

بیش از یک قرن است که محصولات خودروساز آلمانی مرسدس بنز با طیف وسیعی از موتورهای بنزینی، دیزلی و گازسوز تولید و روانه بازار کشورهای مختلف جهان می‌شود، اما شیوع و گسترش ویروس کرونا در دو سال اخیر، صنعت خودرو را با مشکلات جدی مواجه کرده است، به طوری که حتی خودروسازان بزرگی مثل مرسدس بنز هم مجبور شده‌اند بخشی از محصولات خود را فعلا کنار بگذارند.

به همین دلیل، در سال آینده میلادی (۲۰۲۲) دیگر خبری از محصولات مرسدس با پیشرانه V8 نیست.

تعطیلی تولید مرسدس V8 در سال ۲۰۲۲

مرسدس و موتورهای V8

این خبر می‌تواند ضربه مهلکی به برند مرسدس و همین طور خودروهای اسپرت و پرفورمنس سری AMG باشد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این خودروساز آلمانی به نمایندگی‌های خود در کشورهای مختلف اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۲، تقریبا همه مدل‌های V8، به خصوص خودروهای AMG عرضه نخواهند شد. این اطلاعیه در سایت Reddit منتشر شده و مدیران این سایت هم این صحت خبر را تایید کرده‌اند.

طبق این اطلاعیه خودروهای جدیدی که نامشان می‌آید، از خط تولید خارج می‌شوند: مرسدس ای ‌ام ‌جی C63، GLC63، E63، GLE580، GLS580، GLS63، GLS600 میباخ، G550 و G63.

همان طور که می‌بینید، همه مدل‌های کلاس G از چرخه تولید خارج می‌شوند و سفارشی برای خودروهای V8 مدل ۲۰۲۲ ثبت نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود تولید مدل‌های فعلی در ماه دسامبر سال جاری (آذر ماه ۱۴۰۰) به پایان برسد.

سوالی که پیش می‌آید این است که چرا مرسدس بنز می‌خواهد تولید بعضی از خودروهایش را متوقف کند؟ آیا خط تولید محصولات خودروساز آلمانی با موتور V8 برای همیشه تعطیل می‌شود؟ دلیل همه این اتفاقات یک چیز است: اخلال در زنجیره تامین.

در سند منتشر شده در سایت Reddit، این مطلب را می‌خوانیم که مدیران مرسدس بنز هم و غم خود را روی تامین قطعات در آلمان و سایر مناطق جهان متمرکز کرده‌اند تا بتوانند مشکلات زنجیره تامین قطعات را رفع کنند.

اما خبر خوب اینجاست که به نظر می‌رسد این برنامه موقتی است و انتظار می‌رود بعد از حل مشکلات تامین قطعات، تولید مدل‌های V8 دوباره از سر گرفته شود.

از ۱۸ ماه پیش که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرده، اقتصاد جهان و صنایع با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده‌ و تنها صنعت خودرو درگیر این معضل نشده است. ساخت و تولید قطعات، یک زنجیره به هم پیوسته از شرکت‌های ریز و درشت است و تولیدکنندگان مختلفی را در سراسر جهان شامل می‌شود.

حتی اختلالات جزئی هم می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بزرگی شود و کار تولید، عرضه و توزیع را با تاخیر مواجه کند. با فرض اینکه همه این موارد در مورد مرسدس بنز صادق باشد، تصمیم مدیران خودروساز آلمانی برای کاهش ضرر و زیان منطقی است.

موتور V8 مرسدس

موتور V8 مرسدس

مرسدس برای اولین بار موتور V8 را روی بنز ۶۰۰ قرار داد که از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱ تولید می‌شد. این موتور که با کد M100 شناخته می‌شود، می‌توانست ۲۵۰ تا ۲۸۲ اسب بخار نیرو تولید کند.

مرسدس بنز از سال ۱۹۶۳ تا حال حاضر ۱۳ نوع موتور V8 با حجم‌های مختلف تولید کرده که آخرین آن با کد M176، M177 و M178 شناخته می‌شود. تولید جدیدترین موتور V8 از سال ۲۰۱۵ در مرسدس AMG آغاز شد و برای اولین بار زیر کاپوت مدل‌های مرسدس ای‌ ام ‌جی G500، C63 و GT قرار گرفت. قدرت این پیشرانه ۴۵۶ تا ۶۴۱ اسب بخار و گشتاور آن ۶۰۰ تا ۸۰۰ نیوتن.متر است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو