مزایده معروف‌ترین خودروی جهان

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ مزایده معروف‌ترین خودروی جهان

مزایده معروف‌ترین خودرو جهان با قدمت ۵۵ سال به زودی برگزار می‌شود. DB5 Shooting Brake یک مدل LHD با تاریخی پربار و متعلق به سال ۱۹۶۵ است که اکنون در سوئیس نگهداری و تا دو هفته دیگر مراسم مزایده آن برگزار می‌شود.  خودرو مدل DB5 Shooting Brake از شرکت آستون مارتین یکی از به یادماندنی‌ترین محصولات این برند است.

این خودرو که با گذشت بیش از ۵۰ سال هنوز بر سر زبان‌ها است، همان خودروی معروف سری فیلم‌های جیمزباند است که طرفداران زیادی را در سراسر دنیا به خود جلب کرده و با وجود اینکه خودرویی از بریتانیا است، مورد علاقه آمریکایی‌ها است. DB5 Shooting Brake یک مدل LHD با تاریخی پربار و متعلق به سال ۱۹۶۵ است که اکنون در سوئیس نگهداری می‌شود. این مدل در مزایده ماه آگوست (اواخر مردادماه) امسال در RM Sotheby’s حضور دارد و به مزایده گذاشته می‌شود.

گفته می‌شود تاکنون تنها ۱۲ دستگاه از این خودرو در دهه ۶۰ میلادی تولید شده است.

این خودرو توسط دیوید براون طراحی شده و به نظر می‌رسد او به دنبال خودرویی بوده که با آن به شکار برود و بدون آسیب دیدن روکش‌های چرمی آن، بتواند سگ خانگی خود را نیز همراه داشته باشد. ناگفته نماند که این خودرو با کمک هارولدرد فورد، تولید شده و همچنین فضای داخلی DB5 طوری طراحی شده است که دیوید براون بتواند تمام لوازم مورد نیازش را با خود حمل کند.

در این مدل مخصوص، شماره بدنه و موتور یکی بوده و فرمان آن در سمت چپ قرار دارد. از بین ۱۲ دستگاه تولید شده، تنها فرمان چهار دستگاه در سمت چپ خودرو تعبیه شده است. این خودرو توسط فرد دومی که آن را خریداری کرد، به طور کامل تعمیر شد. پس از تولید DB5 Shooting Brake، هارولد ردفورد ادعا کرد که این مدل قادر است ۱۵۰ مایل را در طول یک ساعت و بدون بروز هیچ گونه مشکلی طی ‌کند.

تغییر طراحی خارجی

استون مارتین

استون مارتین در مزایده

به گفته RM Sotheby، پروسه تبدیل یک DB5 معمولی به یک DB5 Shooting Brake بسیار پرخرج و زمان بر بوده و به طور میانگین حدود دو برابر یک خانه انگلیسی هزینه برداشته است. شکل و طراحی سقف آن به طور کامل تغییر کرده است. صندلی های پشتی جمع می‌شوند و فضای بسیار قابل توجهی را به وجود می‌آورند.

مزایده معروف‌ترین خودرو جهان

استون مارتین

با نزدیک شدن به روز مزایده، شنید‌ه‌ها درباره مزایده اینترنتی و یا حضوری بالا گرفته است. به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند مزایده اینترنتی برای این مدل خودرو کلاسیک چندان مناسب نیست، از این رو مزایده حضوری برای این خودرو هیجان انگیزتر و پرشورتر است.

این مدل خودرو در مقایسه با برخی دیگر از ماشین‌های کلاسیک کمی خاص‌تر است، زیرا در تاریخ هالیود خودرویی چنین نقش پررنگی در یک فیلم نداشته است. لازم به ذکر است که خودروهای کانسپت همواره در فیلم‌های پرفروش ایفای نقش کرده‌اند. اما تلفیق این خودرو با بازی جیمزباند در یاد بسیاری از خودرو دوستان باقی مانده است.

آنچه باید درباره برند آستون مارتین بدانید

رینگ و لاستیک استون مارتین

داخل کابین استون مارتین

برند بریتانیایی آستون مارتین در سال ۱۹۱۳ توسط لیونل مارتین و رابرت بمفورد تاسیس شد. این برند همچنین تولید کننده خودروهای اسپورت است. در جریان همکاری مارتین و بمفورد، نسبت به فروش خودروهای تولیدی کمپانی سینگر در لندن اقدام شد. این دو نفر همچنین در کنار فروش خودرو، ماشین‌های جی دبلیو کی ( JWK) و کالتروپ را نیز تعمیر می‌کردند. در همان سال‌ها مارتین در مسابقه ای در آستون هیل شرکت کرد و پس از آن بمفورد و مارتین تلاش کردند اتومبیل خود را تولید کنند.

اولین ماشین تولید مشترک آن‌ها، به دلیل طراحی توسط مارتین با عنوان Aston Martin نام‌گذاری شد. این اتومبیل از یک موتور چهار سیلندر کاونتری سیمپلکس روی اتاق یک ایزوتا فرانچینی مدل سال ۱۹۰۸ تشکیل شد.

پس از تلاش‌های مکرر، بمفورد و مارتین موفق شدند زمین‌هایی در منطقه هنیکر را خریداری کنند و اولین خودروشان را در ماه مارس ۱۹۱۵ تولید کنند. اما گویی بخت با آن‌ها یار نبود و به دلیل اوج گرفتن جنگ جهانی اول، مراحل تولید این خودرو برای عرضه در بازار هرگز آغاز نشد؛ در همین راستا مارتین به نیروی دریایی و بمفورد به ارتش بریتانیا پیوست. در جریان جنگ جهانی اول، تمام تجهیزات کارخانه مارتین و بمفورد به یک شرکت هواپیماسازی انگلیسی با عنوان «ساپ‌وپ» فروخته شد.

شرکت آستون مارتین نیز طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷ میلادی تنها بخشی از شرکت خودروسازی فورد بود‍. در ماه مارس سال ۲۰۰۷ این شرکت به قیمتی معادل 479میلیون یورو توسط یک شرکت مشارکتی خریداری شد که در آن زمان مدیریت شرکت به دست دیوید ریچارد بود.

البته در این میان شرکت‌های کویتی سرمایه‌گذار «دار» و «ادیم» و برخی بازرگان آمریکایی، همچون جان سیندرز در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند، اما شرکت فورد با سرمایه 77 میلیون دلاری، مالکیت شرکت آستون مارتین را حفظ کرد.

مترجم: پرستو مهدی قلیخان