بررسی مشخصات ام جی 360 (MG 360) سدان چینی خوش ساخت

۱۳ آذر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات ام جی 360 (MG 360) سدان چینی خوش ساخت

کمپانی ام جی یک تولیدکننده خودرو بسیار قدیمی بریتانیایی است که در سال ۱۹۲۳ میلادی بنیان نهاده شد و نام آن از عبارت موریس گاراژ اقتباس شده است. محصولات ام جی طی سال‌های قرن بیستم با فراز و نشیب نسبتا فراوان به تولید می‌رسیدند تا آنکه سرانجام کمپانی سایک موتورز چین در سال ۲۰۰۶  تملک این برند خودروسازی را در دست گرفت و با تزریق سرمایه خود آن را از ورشکستگی نجات داد. در حال حاضر مرکز تحقیقات و توسعه ام جی در بیرمنگام انگلستان واقع شده اما کارخانه اصلی تولید محصولات این برند در شهر نانجینگ چین فعالیت می‌کند.

خودروهای ام جی ابتدا به صورت وارداتی به بازار ایران راه پیدا کردند و به‌نوبه خود با استقبال تقریبا قابل‌قبول مشتریان ایرانی مواجه شدند اما سرانجام این شرکت آذویکو بود که تصمیم به تولید محصولات ام جی در ایران گرفت و مدل ام جی ۳۶۰ را برای این منظور روانه خطوط تولید خود در شهر تبریز کرد. قیمت مناسب و عملکرد فنی قابل‌قبول در نسخه توربوشارژ سبب شد تا همان‌طور که انتظار می‌رفت اکثر مشتریان با رویی گشاده از این سدان جمع‌وجور استقبال کنند. مدل توربو شارژ ام جی ۳۶۰ که از سال ۹۶ مهمان جاده‌های ایران شد، حرف‌های زیادی برای گفتن در بخش سدان‌های جمع‌وجور میان‎‌قیمت بازار ایران داشت. متاسفانه با اعمال تحریم‌ها و تعلیق همکاری خودروسازان خارجی با شرکت‌های ایرانی، تولید ام جی ۳۶۰ نیز در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است. در ادامه این مطلب نقدی بر ویژگی‌های ظاهری، فنی و وضعیت فروش MG 360 در بازار ایران خواهیم داشت.

طراحی ظاهری اسپرت ام جی 360

MG 360 در سال ۲۰۱۵ طراحی شده و با در نظر گرفتن نوع خطوط و جزئیات به کار رفته در شمایل بدنه این خودرو می‌توان متوجه شد که با یک محصول نسبتا اقتصادی نه‌چندان گران‌قیمت طرف هستیم. البته وقتی این خودرو را با رقبای هم‌قیمت نظیر پارس‌تندر و یا تندرپلاس اتوماتیک و ساندرو استپ وی مقایسه می‌کنید، نسبت به برتری ظاهر ام جی ۳۶۰ در مقایسه با حریفان یادشده شک و تردید به خود راه نخواهید داد.

این خودرو سعی کرده تا تلفیقی منطقی و مناسب از خطوط منحنی به‌علاوه زوایای تندوتیز در المان‌های ظاهری خود به‌کا‌ر گیرد تا بدین ترتیب قشرهای گوناگونی از مشتریان، از جوانان تا مسن‌ترها و خانواده‌ها را نسبت به‌ظاهر خود راضی نگاه دارد.

چراغ‌های کشیده جلو با فرمی نه‌چندان مدرن اما مصمم و نسبتا زیبا دو طرف جلوپنجره را تصرف کرده و در کنار فرم سراسری دریچه هواکش سپر و جایگاه مه‌شکن‌ها، چهره‌ای مصمم و تقریبا قاطع را از این سدان جمع‌وجور در مقابل چشمان بیننده به نمایش گذاشته است. فرم نمای بغل به‌گونه‌ای طراحی شده که اثری از سستی یا تنبلی را به ذهن بیننده انتقال ندهد و در عوض سعی دارد مفاهیمی همچون چابکی، تحرک و هیجان نسبی را به تماشاچی القا کند. مهم‌ترین المان ظاهری نمای عقب نیز چراغ‌های دوتکه کشیده با طراحی قابل‌قبول و متناسب هستند که به‌تنهایی جور فقدان سایر المان‌های تزئیناتی در این قسمت را کشیده‌اند و نمایی نسبتا جذاب، مهیج و در عین حال بی‌آلایش را برای قسمت عقب ام جی ۳۶۰ رقم زده‌اند.

 

طراحی ظاهری اسپرت ام جی 360

کابینی زیبا در حد یک سدان اقتصادی امروزی

طراحی فضای داخلی ام جی ۳۶۰ نه آن‌چنان لاکچری به نظر می‌رسد که شما را در بهت و حیرت فرو برد و نه به حدی ساده است که ذوق شما را کور کند. داشبورد  به صورتی ساده و البته منظم و امروزی ترسیم شده و نمایی قابل‌قبول را در معرض قرار داده است. غربیلک فرمان ظاهرا خوش‌دست به نظر می‌رسد و به همراه پنل کیلومتر شمار آنالوگ تلفیقی از سنت و مدرنیسم را مقابل راننده پدید می‌آورد.

پلاستیک خشک متریال اصلی به کار گرفته شده در ساخت داشبورد و رودری‌هاست که البته از نظر مرغوبیت می‌تواند در این رنج قیمت شما را راضی نگه دارد. در مورد صندلی‌ها نیز از لحاظ رعایت اصول ارگونومی و دربرگیرندگی بدن سرنشین می‌توان نمره ‌قبولی به آنها داد. فاصله بین محور چرخ‌های ام جی ۳۶۰ معادل ۲۶۶۰ میلی‌متر است و سبب شده تا فضای ردیف عقب این خودرو محدودیتی برای افراد حاضر در ردیف دوم صندلی‌ها ایجاد نکند. صندوق عقب نیز با ۴۸۲ لیتر گنجایش حرف‌وحدیثی پشت سرخود باقی نمی‌گذارد و به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای متعارف و مسافرتی خانواده‌های ایرانی باشد.

طراحی داخلی ام جی 360

ام جی ۳۶۰ خودرویی با آپشن‌های ناکافی

اگر به دنبال خرید یک اتومبیل فول آپشن با تجهیزات و امکانات متنوع هستید احتمالا ام جی ۳۶۰ نمی‌تواند رضایت کامل شما را در این زمینه به دست آورد. این خودرو فاقد مواردی همچون کروز کنترل، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و سامانه‌های کنترل کشش و پایداری است؛ بنابراین از این جهت نمی‌توان امتیاز بالایی به آن اعطا کرد. بنابراین ام جی ۳۶۰ به راحتی میدان را در بحث آپشن و امکانات به حریفان دیگر همچون جک جی ۵ اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک و آریزو ۵ توربو واگذار می‌کند. جهت اطلاع شما شاخص‌ترین آپشن‌های رفاهی ایمنی ام جی ۳۶۰ توربو در موارد زیر خلاصه می‌شود: روکش صندلی‌های چرمی، ایزوفیکس صندلی، خروجی برق ۱۲ ولت، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۶ و ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، تهویه مطبوع غیرخودکار یا دستی، دو عدد کیسه هوا ویژه راننده و سرنشین جلو، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر و هندزفری، اپل کارپلی، بلوتوث، usb فرمان برقی حساس به سرعت با دکمه‌های کنترل، چراغ مه شکن عقب، دیلایت، سیستم ترمز ضد قفل abs توزیع نیروی ترمز ebd و ترمز کمکی، حسگر فشار باد تایر، حسگر پارک عقب، حالت رانندگی اکو، سیستم کنترل توقف در سربالایی.

مشخصات فنی ام جی 360

سدان جمع‌وجور ام جی 360 در قالب دو نسخه معمولی (مجهز به دنده دستی یا اتوماتیک) و همچنین مدل اتوماتیک توربو به پارکینگ منازل مشتریان ایرانی راه پیدا کرده است. این خودروی چینی بریتانیایی که در کشور سازنده با نامroewe 360  نیز شناخته می‌شود، در مدل تنفس طبیعی از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر برخوردار شده است‌. این میزان نیرو توسط گیربکس پنج سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک روانه محور جلو می‌شود. شتاب صفر تا صد ام جی ۳۶۰ معمولی در نسخه دستی برابر با ۱۱ ثانیه ارزیابی شده اما این رقم در مدل اتوماتیک تا ۱۳.۹ ثانیه افزایش می‌یابد که نشان از چالاکی نه‌چندان مناسب مدل اتوماتیک ساده ام جی ۳۶۰ دارد.

از سوی دیگر ام جی ۳۶۰ توربو نیروی محرکه خود را مدیون وجود یک موتور توربوشارژ چهار سیلندر ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر است. این مدل نه تنها در بخش پیشرانه ارتقا یافته بلکه به گیربکس شش دنده اتوماتیک نیز مجهز شده است که در مجموع شتابی بسیار مناسب (حدود ۹.۷ ثانیه) را برای آن فراهم آورده و خودرویی چالاک را به مالکان تحویل داده است. حداکثر سرعت این نسخه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و حدود ۶.۹ لیتر سوخت نیاز دارد تا مسافت ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

 

نمای عقب ام جی 360

نقاط ضعف و قوت ام جی 360

از جمله مهم‌ترین نقاط قوت ام جی ۳۶۰ توربو می‌توان به عملکرد فنی مطلوب، استهلاک کم، کیفیت ساخت مناسب و هندلینگ رضایت‌بخش اشاره کرد. اما مواردی همچون خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف، عرضه محدود و فقدان امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک و کروز کنترل را می‌توان در برگه نقاط ضعف ام جی ۳۶۰ یادداشت کرد.

وضعیت فروش ام جی ۳۶۰ در ایران

MG 360 علی‌رغم بهره‌مندی از نقاط قوتی همچون استهلاک کم و عملکرد فنی مطلوب به‌ویژه در نسخه توربوشارژ، در مقایسه با حریفانی همچون جک جی ۵، دنا پلاس توربو اتوماتیک و چری آریزو ۵ توربو به دلیل عرضه محدود از وضعیت فروش پررونق و پرحرارتی برخوردار نیست؛ به‌ویژه خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف‌تر و عدم گستردگی و سهولت دسترسی به قطعات یدکی نیز در شکوفا نشدن وضعیت بازار این خودرو تاثیر بسزایی داشته است. با این حال می‌توان توصیه کرد که اگر به دنبال یک سدان نسبتا کم‌استهلاک با عملکرد فنی و چالاکی مناسب هستید و نیز قصد فروش سریع اتومبیل خود را ندارید، ام جی ۳۶۰ توربو می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب و مطلوب برای شما باشد.

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو