مشخصات فنی بی وای دی F3، بازگشت دوباره پس از سه سال!

۱ خرداد ۱۴۰۰ مشخصات فنی بی وای دی F3، بازگشت دوباره پس از سه سال!

پس از عرضه کراس اوور S6 شرکت بی وای دی (BYD) چین در ایران، از سوی شرکت خودروسازی کارمانیا (از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی کرمان موتور)، سدان سایز کوچک (کامپکت) این خودروساز چینی نیز درسال 1397 با نام New F3 روانه بازار ایران شد.

این سدان کوچک یکی از خوش فروش‌ترین سدان‌های بازار داخلی کشور چین به حساب می‌آید که خوشبختانه پای خود را به بازار ایران نیز باز کرده اما بر خلاف انتظار استقبال باشکوهی را از سوی مشتریان ایرانی تجربه نکرد. در ادامه به بررسی مشخصات فنی این خودرو به خصوص در بازار ایران می‌پردازیم.

مشخصات فنی New F3

خودرو F3 در سال 2005 از سوی خودروسازی مشهور بی وای دی چین به بازار جهانی معرفی شد. با تعلق پلتفرم این خودرو به تویوتا کرولا مدل پایین دهه 2000، به سرعت توانست در دل مشتریان چینی جا باز کند. این اولین باری نبود که بی وای دی برای تامین پلتفرم به شرکت خودروسازی پرآوازه تویوتا پناه می‌برد چرا که پلتفرم مدل S6 نیز با پلتفرم K تویوتا (پلتفرم سواری و کراس اوورهای تویوتا نظیر کمری XV30 و لکسوس RX XU30) مشترک بود.

استفاده این شرکت از پلتفرم‌های نسبتا قدیمی اما طراحی شده از سوی شرکت خودروسازی مشهوری چون تویوتا به بی وای دی این شانس را داد تا بر جزئیات طراحی و سطح آپشن‌های رفاهی محصولات خود تمرکز بیشتری کند.

F3 در سال 2005 همانند بیشتر خودروهای چینی با پیشرانه سری 4G طراحی شده از سوی میتسوبیشی روانه بازار شد اما در سال 2014 این شرکت پیشرانه انحصاری خود را برای مدل فیس لیفت شده F3 استفاده کرد و در آن سال با نام New F3 روانه بازار کشور چین شد. اما فیس لیفت دیگری از سوی شرکت بی وای دی برای مدل F3 در سال 2016 ارائه شد که دقیقا همین نسخه از سوی شرکت کارمانیا در ایران مونتاژ و عرضه شد.

این خودرو با گیربکس 5 سرعت دستی روانه بازار ایران شد اما در بازار چین با دو گیربکس چهار و شش سرعته اتوماتیک نیز قابل سفارش بود. با توجه به ویژگی‌های فنی F3، انتظار نمی‌رود که عملکرد و مانورپذیری آن تفاوت چندانی با 206 صندوق‌دار گروه خودروسازی ایران خودرو (ایکو) داشته باشد. مشخصات فنی New F3 های موجود در بازار ایران به شرح جدول زیر است.

مشخصا فنی کارمانیا BYD New F3
کد پیشرانه BYD473QD/یورو 5
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم 4/16/1.5 لیتر
قدرت (HP)/در دور (RPM) 5800/107
گشتاور (N.M)/در دور (RPM) 4800/145
سیستم انتقال نیرو 5 سرعت دستی محور جلو
وزن خالص 1240 کیلوگرم
شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت حدود 13 ثانیه
مصرف سخت متوسط حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر

F3، کپی موفق کرولا

عرضه F3 با پلتفرم تویوتا کرولا E120، مزیت بسیار زیادی برای بی وای دی به همراه آورد. محبوبیت و فروش بسیار زیاد F3 آن را به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تولید بازار کشور چین بدل کرد. در نتیجه نباید تعجب کنید اگر بگوییم که سه نسخه خودرو متفاوت بر پایه F3 از سوی شرکت بی وای دی روانه بازار چین شد. نسخه F3DM نمونه هیبرید و دو نسخه G3 و L3 نمونه‌های بزرگ‌تر و پر آپشن‌تر F3 به حساب می‌آیند.

موفقیت این خودرو با ارائه فیس لیفت دوم در سال 2016 (نمونه‌های موجود در بازار ایران) اوج بیشتری گرفت چرا که این نسخه از دیدگاه طراحی پیچیدگی و زیبایی بصری بیشتری به همراه داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها استفاده از المان‌های طراحی ظاهری منطبق بر تویوتا کرولا نسل دهم و یازدهم (E160 و E170) بود که جذابیت خودرو را در نگاه مشتریان افزایش داد.

جدا از بحث طراحی ظاهری، F3 در نمای داخلی نیز طراحی بسیار دلچسبی ارائه داد و با حجم آپشن‌های رفاهی بیشتری روانه بازار شد که این مزیت در بازار ایران به خوبی جلوه کرد. اگرچه نمی‌توان از متریال به کار رفته در نمای داخلی خودرو رضایت کامل داشت اما می‌توان طراحی متفاوت و بسیار متمایز آن را در کلاس خود زیبا خطاب کرد. همچنین استفاده از سیستم مولتی مدیا با نمایشگر هشت اینچ لمسی و دوربین دید عقب، دوربین دید جانبی زیر آینه‌ها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ریم‌های اسپرت 15 اینچی، سیستم روشنایی روز و سیستم صوتی قابل قبول در برابر بسیاری از رقبای تولید داخل یا مونتاژی خود قد علم کرد.

اگرچه F3 در بازار ایران آن چنان که باید مورد استقبال قرار نگرفت اما فروش بسیار زیاد آن در بازار داخلی کشور چین نشان می‌دهد که بی وای دی F3 به عنوان کپی چینی تویوتا کرولا کپی موفقی به شمار می‌آید.

نتیجه‌گیری

شرکت بی وای دی چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده خوروهای برقی و هیبرید در بازار این کشور پهناور است که رویای بزرگ ورود به بازار آمریکای شمالی را برای سالیان دراز در ذهن می‌پروراند. چند سال اخیر این خودروساز توانست در تیراژ نسبتا محدود برخی از محصولات برقی نظیر اتوبوس‌های درون شهری خود را به بازار آمریکای شمالی صادر کند که برای یک شرکت چینی موفقیت بسیار چشمگیری به حساب می‌آید.

اما دو نکته مهم بر سر راه موفقیت برند بی وای دی در بازار ایران قرار گفت. اول آن که شرکت کارمانیا نتوانست آن طور که شایسته بود از پس تعهدات خود برآید و تاخیرهای طولانی در ارائه خودروهای پیش‌فروش شده در کنار شبکه خدمات پس از فروش نه چندان گسترده، نارضایتی بسیار زیادی برای شرکت کارمانیا در میان مشتریان ایرانی به وجود آورد.

البته این مهم به شدت به مشکل دوم وابسته است. مشکل دوم اوج‌گیری همکاری بی وای دی چین با آمریکای شمالی و ایالات متحده آمریکا است که تا حد بسیار زیادی بر روابط بین‌المللی این شرکت با سایر کشورها تاثیر می‌گذارد. به این ترتیب که بی وای دی برای ادامه فعالیت و تقویت جای پای خود در ایالات متحده، باید بر اساس قوانین آمریکا در راستای تحریم‌های ایران قدم بر می‌داشت. در نتیجه ترک بازار ایران تنها راه این خودروساز برای حفظ بازار بسیار مهم‌تر آمریکای شمالی در دوران اعمال تحریم‌ها بود، یعنی دقیقا همان کاری که سایر خودروسازان جهانی نظیر رنو و پژو نیز مجبور به انجام آن شدند.

مجموع این دو مشکل بزرگ اجازه نداد برند بی وای دی آنگونه که شایسته بود در بازار ایران پر و بال بگیرد. حالا با قوت گرفتن احتمال احیای مجدد برجام، شایعاتی مبنی بر بازگشت دوباره برند بی وای دی در بازار ایران و عرضه آن از سوی کارمانیا به گوش می‌رسد.

نویسنده: شهاب انیسی

فروش فوری خودرو کارکرده