بررسی مشخصات فنی هیوندای توسان ۲۰۲۴

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی هیوندای توسان ۲۰۲۴

بزرگ‌ترین مزیت واردات خودرو در دو دهه گذشته، بهره‌مندی بازار کشور از خودروهای رده متوسط کره‌ای در دوران اوج‌گیری صنعت خودروسازی چین بود. این مهم پای برندهای مطرح و تراز اول (در کلاس اکونومی) نظیر هیوندای و کیا را به ایران باز کرد.

در این میان کراس‌اوور سایز کوچک هیوندای با نام توسان (Tucson) موفق شد تا در سه نسل ابتدایی در تیراژ قابل قبول روانه بازار ایران شود و استقبال گرم بازار را تجربه کند. ممنوعیت چند ساله واردات خودرو مانع از واردات چهارمین نسل این خودرو پرفروش شد، اما حالا و با گشایش دوباره دروازه‌های واردات خودرو، نسل چهارم هیوندای توسان ۲۰۲۴ قرار است از سوی کرمان موتور روانه کشور شود.

مزایا و معایب

+ سابقه فروش عالی

+ ثبات جایگاه برندهای کره‌ای در ایران

+ ترکیب معقول از کیفیت و قیمت

– عرضه در ارزان‌ترین تریم ممکن

– سطح امکانات رفاهی و ایمنی پایین

– توان فنی نه‌چندان جذاب

– طراحی ظاهری بیش از حد فضایی

مشخصات فنی

هیوندای توسان نسل چهارم با کد شناسایی NX4، از سال ۲۰۲۰ سوار بر نسخه کوتاه‌شده پلتفرم نسبتا جدید N3 هیوندای-کیا روانه بازار جهان شد. این نسل از توسان با تولید در سری بنزینی، هیبرید، هیبرید پلاگین و دیزلی، به همراه گیربکس‌های ۶ سرعت دستی، ۶ و ۸ سرعت اتوماتیک (AT) و ۶ و ۷ سرعت دو کلاچ (DCT) تنوع مناسبی در حوزه سیستم انتقال نیرو در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

اما نسخه وارداتی بازار ایران از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی انژکتوری چندنقطه‌ای (MPI) به همراه گیربکس اتوماتیک (AT) ۶ سرعته عرضه می‌شود. این ستاپ اگرچه توان و گشتاور خروجی پیشرانه‌های تزریق مستقیم توربو (T-GDI) و گیربکس پرسرعت و پربازده دو کلاچ (DCT) را به همراه ندارد، اما در عوض یک ساختار بادوام و ایمن است که کمتر دچار مشکلات فنی رایج در خودروهای مجهز به DCT و T-GDI می‌شود. به همین دلیل است که پیشرانه‌های ساده‌تر و کم‌ایراد کره‌ای وارداتی در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری میان مشتریان ایرانی داشته‌اند. با این حال نباید هیوندای توسان ۲۰۲۴ انتظار رفتار اسپرت و خشن داشت. همچنین با این حقیقت کنار بیایید که خودروهای چینی مدرن امروزی در بازار می‌توانند به‌سادگی در جاده از این خودرو وارداتی کره ای سبقت بگیرند.

از سوی دیگر، توسان همواره در بازار ایران با سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل دائم کامپیوتری AWD عرضه شد. اما این بار و احتمالا برای کاهش قیمت عرضه در راستای افت خیره‌کننده ارزش ریال، کرمان موتور نسل چهارم توسان را تنها در ساختار محور جلو (FWD) به کشور عرضه می‌کند.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۵۴ اسب بخار
گشتاور ۱۹۲ نیوتن.متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (AT)
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۱.۵ ثانیه
سرعت ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه کراس اوور سایز کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۶۳۰ میلیمتر
عرض ۱۸۶۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۶۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۵۵ میلیمتر
وزن خالص ۱۵۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۱۰۹۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۴ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی هیوندای توسان ۲۰۲۴

طراحی محصولات گروه هیوندای-کیا پس از سال ۲۰۲۰ به ناگه دچار تغییرات فاحش شد. در این میان برند هیوندای تغییرات انقلابی‌تر زیادی به خود دید و گویی قرار است طراحی خاص و انحصاری را که در سال ۲۰۱۰ شاهد آن بودیم، بار دیگر تکرار کند.

نتیجه کار نمای جلو هیوندای توسان ۲۰۲۴، شبیه به وسیله نقلیه یک موجود فضایی خارج از جو کره زمین است. جلوپنجره ساختار جواهر مانند دارد که در هر طرف با ۵ روشنایی LED همراه شده است که این ۱۰ چراغ LED در مجموع سیستم روشنایی در روز (DRL) توسان نسل چهارم را در ترکیب با ساختار جلوپنجره تشکیل می‌دهد. در نتیجه همانند خودروهایی چون سیتروئن C4 کاکتوس، جیپ چروکی و نیسان جوک، سیستم روشنایی اصلی خودرو در دو گوشه سپر و نزدیک‌تر به زمین قرار گرفته است. این سبک طراحی مخصوصا در شب‌هنگام جلوه بصری دیدنی و غیرقابل انکاری به همراه دارد، اما نمی‌توان از همه انتظار داشت که از آن خوششان بیاید.

نمای عقب هیوندای توسان NX دارای چراغ‌های پیوسته به همراه چهار بیرون‌زدگی به سمت پایین، جلوه بصری شبیه به دندان بیرون‌زده ببرهای عصر یخبندان دارد که البته از سوی برخی از افراد، به محصولات اخیر شرکت پژو نیز بی‌شباهت نیست. اما نمای جانبی به دلیل بهره‌گیری از زوایای شکسته برای تشکیل گلگیرهای بیرون‌زده، ظاهری تقریبا عضلانی به نمایش می‌گذارد که خوشبختانه با سایر بخش‌های بدنه (مخصوصا عقب خودرو) هماهنگ است.

طراحی داخلی

کابین هیوندای توسان ۲۰۲۴

هیوندای برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت متمایزی را برای توسان معرفی کرده است که در نمای خارجی تغییرات بسیار مینیمال را شامل می‌شود اما در نمای داخلی تمایز به مراتب بیشتر است. به عنوان مثال نسخه فیس لیفت هیوندای توسان سال ۲۰۲۵ قرار است از دو نمایشگر تمام دیجیتال پیوسته به یکدیگر در ساختار افقی برای کلاستر و سیستم مولتی مدیا بهره بگیرد که با ترند روز جهان نیز هماهنگ است. اما نسخه وارداتی ایران مربوط به نمونه‌های پیش از فیس لیفت خواهد بود. در نتیجه خبری از نمایشگر پیوسته نیست.

طراحی نمای داخلی توسان ۲۰۲۴ به لطف طراحی میانه‌رو هیوندای، بسیار ساده، به دور از اضافه‌کاری و اغراق بی‌مورد است. داشبرد طراحی کاملا قرینه دارد که نه‌تنها پیوند خوبی با کنسول میانی برقرار می‌کند، بلکه امتداد داشبرد از هر دو سمت به رودری‌های جانبی نیز کشیده شده تا یک فضای پیوسته و مرتبط را شکل دهد.

اما داستان طراحی نمای داخلی هیوندای توسان وارداتی از این جا به بعد جالب‌تر می‌شود. به این ترتیب که نمونه رایج توسان برای بازار خارجی از یک نمایشگر لمسی ۱۰.۳ اینچی افقی برای سیستم مولتی مدیا و یک نمایشگر دیجیتال برای کلاستر خودرو بهره می‌گیرد. اما نمونه وارداتی بازار ایران به دلیل کاهش هرچه بیشتر از قیمت خودرو، از یک نمایشگر لمسی بسیار کوچک ۸ اینچی برای سیستم مولتی مدیا بهره‌مند خواهد بود و مجموعه کلاستر آن به نوع آنالوگ به همراه یک نمایشگر TFT کوچک به عنوان کامپیوتر سفری جایگزین خواهد شد. این انتخاب برای کاهش قیمت نهایی خودرو، اقدامی منطقی است، اما با وجود طراحی زیبای مجموعه کلاستر، آنالوگ بودن آن از پیشرفتگی فضای کابین این خودرو برای سال ۲۰۲۴ به شکل خیره‌کننده‌ای کاسته  است و در برابر رقبای چینی مونتاژی بازار کشور، جلوه‌ای قدیمی به نمایش می‌گذارد.

هنوز اطلاعات دقیقی از جنس و متریال به‌کاررفته در نمای داخلی در دسترس نیست، ولی باید انتظار رویارویی با روکش پارچه‌ای برای صندلی‌ها و تریم داخلی تک رنگ مشکی را داشت.

آپشن ها و امکانات

تقریبا تمامی خودروهای وارداتی جدید با کم‌ترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی روانه بازار کشور خواهند شد و هیوندای توسان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ نیز از این مهم مستثنا نخواهد بود. در میان ویژگی‌های مطرح‌شده در کاتالوگ رسمی توسان وارداتی، مواردی چون کروز کنترل، سیستم اتوهلد، کنترل سرعت در سرازیری، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی راننده، شارژر بی‌سیم، دوربین دنده عقب، سیستم روشنایی اتوماتیک و سیستم نظارت بر فشار باد تایرها ذکر شده است.

با دیدن مه‌شکن عقب، بلوتوث، پورت USB و سیستم صوتی دارای تنها ۴ عدد بلندگو در لیست امکانات هیوندای توسان وارداتی، به خوبی مشخص می‌شود که بر خلاف گذشته با یک خودرو کره‌ای بسیار کم‌آپشن مواجه هستیم.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری ندارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

قیمت هیوندای توسان در بازار

نمای عقب هیوندای توسان ۲۰۲۴

قیمت خام هیوندای توسان وارداتی در حدود ۲۰ هزار یورو اعلام شده است. با در نظر گرفتن تعرفه واردات ۷۵ درصدی، این رقم برابر با ۳۵ هزار یورو خواهد بود. خودروهای ارزان‌تر نظیر هیوندای اکسنت ۱۵ هزار یورویی و هیوندای النترا ۱۸ هزار یورویی به ترتیب برابر با ۱.۸ و ۲.۲ میلیارد تومان قیمت خورده‌اند، در نتیجه برای توسان ۲۰ هزار یورویی باید قیمت فروش فراتر از ۲.۵ میلیارد تومان را انتظار داشت.

بنابراین توسان وارداتی به عنوان یک کراس اوور اقتصادی تک دیفرانسیل با پیشرانه معمولی و سطح امکانات رفاهی نسبتا پایین (همانند سایر وارداتی‌ها)، در رده قیمت قابل توجه به بازار عرضه خواهد شد و از دسترس بیشتر ایرانیان دور خواهد بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی