مشخصات فنی سمند سورن ای ال ایکس ELX

۱ تیر ۱۴۰۰ مشخصات فنی سمند سورن ای ال ایکس ELX

با آغاز دهه ۸۰ خورشیدی، صنعت خودرو ایران هم وارد عصر جدیدی شد. سال ۱۳۸۱ اولین خودرو ملی با نام سمند به بازار آمد و بعد از آن، مدل‌ها و تیپ‌های دیگری از خانواده خودرویی سمند معرفی شد. یکی از این محصولات ایران خودرو، سمند سورن ای ال ایکس ELX است.

رانندگان ایرانی برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ پشت فرمان مدل اولیه سورن نشستند. خودرو جدید فیس لیفت سمند معمولی بود و ظاهر بهتری داشت اما با همان کابین و پیشرانه عرضه می‌شد. بعد از اینکه موتور EF7 توسط گروه خودروسازی ایران خودرو معرفی شد، همه خودروهای خانواده سمند در سال ۸۸ به پیشرانه جدید مجهز شدند که قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند و بنزین کمتری می‌سوزاند.

تولید سورن معمولی در سال ۱۳۸۹ متوقف شد و به جای آن سمند سورن ELX روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت. خودرویی که پیشرانه قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر و آپشن‌های بیشتری از مدل اولیه داشت.

مشخصات فنی سمند سورن ELX

سمند سورن ای ال ایکس ELX

سمند سورن ELX مثل بقیه اعضای خانواده سمند به موتور EF7 مجهز شده است. این پیشرانه ملی با حجم ۱۶۵۰ سی سی می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۵۹ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کند. یک جعبه دنده پنج سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سمند سورن ای ال ایکس ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۱۲ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعتش به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این سمند ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر و گنجایش باک سوخت هم ۶۶ لیتر است.

جالب است بدانید که سورن، اولین خودروی ملی و ایرانی است که از پیشرانه توربوشارژ استفاده می‌کند. این موتور همان پیشرانه ملی EF7 است که به توربوشارژ مجهز شده و با نام EF7 TC شناخته می‌شود.

با استفاده از این پیشرانه، سمند ELX توربو که در سال ۹۵ به بازار آمد، قدرت، سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرده است. موتور EF7 TC می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه گشتاور تولید کند. گیربکس سورن توربو هم مثل مدل معمولی ۵ سرعته دستی است.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ سمند ای ال ایکس توربو ۱۰ ثانیه است و ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. مصرف سوخت ترکیبی سورن توربو کمی بهتر از مدل معمولی است و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه ۷.۳۳ لیتر بنزین می‌سوزاند. مصرف کمتر به خاطر وجود سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در پیشرانه است.

همه اعضای خانواده سمند دارای ابعاد و اندازه تقریبا یکسانی هستند و خودروهای خانوادگی به حساب می‌آیند. سمند سورن ای ال ایکس ۴۵۳۵ میلیمتر طول، ۱۹۴۴ میلیمتر عرض، ۱۴۶۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر است. صندوق عقب این سدان خانوادگی گنجایش ۵۰۰ لیتر را دارد.

سمند سورن ELX معمولی بدون سرنشین و تجهیزات اضافه ۱۲۵۷ کیلوگرم وزن دارد و مدل توربو ۴ کیلوگرم سنگین‌تر است.

مشخصات و عملکرد فنی

سورن ELX سورن ای ال ایکس توربو
محور محرک دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۶۵۰ سی سی ۱۶۵۰ سی سی
نوع موتور EF7 EF7 TC
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰ – ۴۵۰۰ دور در دقیقه ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۱۲ ثانیه ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴ ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
انتقال قدرت ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر ۷.۳۳ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴
سیستم فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو مک فرسون مک فرسون
سیستم تعلیق عقب فنر پیچشی فنر پیچشی
نوع بدنه سدان خانوادگی سدان خانوادگی
نوع رینگ آلومینیومی / فولادی آلومینیومی / فولادی
نوع شاسی یکپارچه یکپارچه
ترمز جلو دیسکی دیسکی
ترمز عقب دیسکی دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۵۳۴ میلیمتر
عرض ۱۹۴۴ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص

۱۲۵۷ کیلوگرم (معمولی)

۱۲۶۱ کیلوگرم (توربو)

حجم مخزن سوخت ۶۶ لیتر
قطر رینگ ۱۵ اینچ
چرخ جلو و عقب R15 185/65
حجم صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

طراحی بدنه سمند سورن ای ال ایکس

سمند سورن ای ال ایکس ELX

سمند سورن ای ال ایکس بیشتر از اینکه خودروی جدیدی باشد، فیس لیفت سمند معمولی است و طراحان سعی کرده‌اند تا نقاط ضعف طراحی سمند را برطرف کنند و موفق شده‌اند. چراغ‌های جلو از نو طراحی و از حالت مستطیلی خارج شده و چهره‌ای تقریبا اخمو به سمند سورن ELX داده است.

به جای جلوپنجره باریک سمند معمولی هم یک جلوپنجره بزرگ نصب شده. جلوپنجره در مدل اولیه سورن طرحی شبکه‌ای داشت اما جلوپنجره سورن ای ال ایکس از سه نوار افقی موازی هم شکل گرفته. از دیگر تغییرات سورن در نمای جلو می‌توان به سپر جدید اشاره کرد.

نمای جانبی سورن تفاوتی با سمند LX ندارد، فقط زه روی درها با بدنه همرنگ شده است.

چراغ‌های عقب هم مثل چراغ‌های جلو از نو طراحی شده‌اند و حالتی رو به پایین دارند و تغییر دیگری به جز سپر در نمای عقب به چشم نمی‌خورد.

طراحی داخلی و کابین سمند سورن ELX

داشبرد سمند سورن ای ال ایکس ELX

تا قبل از این که مدیران ایران خودرو تصمیم به عرضه سمند سورن ELX بگیرند، مدل اولیه این خودرو با همان طراحی داخلی و کابین سمند LX به فروش می‌رسید. البته مدل ای ال ایکس هم در دو سال اول با هم طرح به بازار می‌آمد که از سال ۹۲ تغییراتی در داشبرد و کابین ایجاد شد.

طراحی داخلی سمند سورن ای ال ایکس در هماهنگی با نمای ظاهری ساده است. دو دریچه تهویه مطبوع در وسط داشبرد وجود دارد و به ترتیب سیستم پخش و دکمه‌های کنترل تهویه مطبوع قرار دارد. البته قاب نیمه پایینی داشبرد و بخشی از رودری‌ها دارای رنگی متفاوت از بقیه قطعات است.

امکانات و تجهیزات سمند سورن ای ال ایکس

سمند سورن ای ال ایکس ELX

همان طور که سمند سورن ای ال ایکس از نظر نمای ظاهری و طراحی داخلی خودرو بهتری از مدل‌های قبلی سمند شده، از لحاظ آپشن‌ها نیز پیشرفت کرده است.

از سال ۹۴ فرمان سورن به دکمه‌های کنترلی مجهز شده و سیستم پخش جدید دارای ساب ووفر و هندزفری و بلوتوث است. دو ایربگ از راننده و سرنشین جلو محافظت می‌کند و فرمان تلسکوپی در تصادفات از جلوی آسیب بیشتر به راننده را می‌گیرد.

آینه بغل برقی تاشو از سال ۹۴ به فهرست تجهیزات سمند سورن ELX اضافه شده و دارای گرمکن و راهنما است. شیشه‌های عقب و جلو از نوع سولار و مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندو بوده و به صورت برقی باز و بسته می‌شوند. ارتفاع نور چراغ‌های جلو را می‌توان از داخل خودرو تنظیم کرد.

پشتی راننده را می‌توان به صورت برقی تنظیم کرد و همچنین امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین فراهم شده. علاوه بر این کانال تهویه برای سرنشینان عقب وجود دارد.

سمند سورن ELX، خودرویی خوب برای خانواده‌ها

سمند سورن ای ال ایکس ELX

سمند سورن ELX از همه نظر بهترین عضو خانواده سمند است. این خودرو طراحی زیباتر، موتور قوی‌تر، آپشن‌های بیشتر و ایمنی بالاتری در مقایسه با دیگر سمندها دارد و فضای مناسبی را برای یک خانواده ۵ نفره فراهم می‌کند.

نویسنده: میلاد قزللو